לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

תביעת נכות כללית בגין פרקינסון

מחלת פרקינסון היא מחלה ניוונית הפוגעת בתפקוד מערכת העצבים המרכזית ופוגמת באיכות החיים של האנשים הלוקים בה במידה ניכרת. חולי פרקינסון רבים סובלים מרעידות, קשיי תנועה, יציבה ושיווי משקל ההולכים ומחמירים עם הזמן ולעיתים אף מקשיים בדיבור. מאמר זה יסקור את הקריטריונים לזכאות לקצבה בהגשת תביעת נכות כללית בגין פרקינסון, ואחוזי הנכות שעשוים להיקבע למבוטח בהתאם לשלב המחלה ומידת הפגיעה שלה בתפקודו.

 

מחלת פרקינסון בספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי

בספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי, מחלת פרקינסון מסווגת תחת סעיף 29(9) בפרק השלישי "תסמונות נוירולוגיות". כלומר, המוסד לביטוח לאומי מזהה את מחלת פרקינסון כהפרעה נוירולוגית נפרדת הזכאית להכרה וטיפול מובחן במסגרת הקריטריונים של ספר הליקויים.

 

הקריטריונים לזכאות לקצבת נכות כללית בגין פרקינסון

חולי פרקינסון זכאים לקצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי בהתאם לשלב המחלה ולתסמינים, כפי שמוגדר בספר הליקויים. הזכאות היא עבור תושבי ישראל מגיל 18 ומעלה שטרם הגיעו לגיל הפרישה או עד שנה לאחר מכן.

הקריטריונים הנוספים לזכאות לקצבה הם:

  • עקרת בית בעלת פרקינסון זכאית לקצבה אם שיעור הנכות הרפואית שלה היא 50% לפחות.
  • גבר או אישה עובדת הלוקים בפרקינסון, זכאים לקצבה בהינתן נכות רפואית של 60% ומעלה.
  • כאשר למבוטח עובד נקבעת נכות רפואית משוקללת בגין מספר ליקויים – במידה ואחד הליקויים שבוצע בגינם השקלול הוא בשיעור 25% או יותר, הרף לזכאות יורד ל-40% נכות רפואית.

אם חולה הפרקינסון עומד בקריטריונים הרפואיים לזכאות כפי שהוגדרו בספר הליקויים, הוא יופנה לבחינת כושר ההשתכרות שלו (או היכולת לתפקד במשק הבית – במקרה של עקרת בית). על בסיס דרגת אי הכושר שתיקבע למבוטח, ייקבע שיעור הקצבה החודשית שישולם לו.

כלומר, הקריטריון הרפואי הוא התנאי המקדים, אך גובה הקצבה נגזר מהערכה תפקודית אישית של מגבלות הנכה ויכולותיו התעסוקתיות בהתחשב בהן. בהתאם לכך נקבע שיעור הנכות והקצבה שתשולם מדי חודש לחולה על ידי המוסד לביטוח לאומי.

 

כיצד נקבעים אחוזי הנכות למגישי תביעת נכות כללית בגין פרקינסון?

קביעת שיעור הנכות במחלת פרקינסון יכולה להיעשות על סמך המחלה בלבד, או על ידי שקלולה יחד עם ליקויים רפואיים נוספים ככל שקיימים.

אולם ככלל, שיעור הנכות במחלת פרקינסון נע בין 10% ל-100%, בהתאם לחומרתה של המחלה ורמת הפגיעה התפקודית שהיא מסבה לאדם הלוקה בה:

  • במחלה קלה מאוד עם תסמינים וסימנים מינימליים בצד אחד של הגוף בלבד וללא הגבלה תפקודית, הנכות היא 10%.
  • במחלה קלה עם איטיות תנועתית, צורך בטיפול תרופתי והפרעה קלה בתפקוד – 20% נכות.
  • במחלה בינונית עם איטיות משמעותית בתנועות או דיסקינזיות לא קשות הגורמות להפרעה ממשית בתפקוד – 40% נכות.
  • במחלה קשה עם איטיות תנועתית ניכרת, תנודות בלתי צפויות במוטוריקה או "קפיאות" בתנועה וקושי בשיווי משקל הליכתי, הגורמים להפרעה ניכרת בתפקוד – 60% נכות.
  • במחלה קשה מאוד עם דיסקינזיות קשות, הפרעות קשות ביציבה ונפילות תכופות הגורמות לפגיעה קשה בתפקוד – 80% נכות.
  • במצב שבו אין כל יכולת עצמאית לתפקד – 100% נכות.

 

כיצד נקבע גובה הקצבה בתביעות נכות כללית בגין פרקינסון?

גובה הקצבה נקבע בכפוף להוראות ענף הנכות הכללית בביטוח לאומי. שיעור הנכות נקבע בהתאם לחומרת המחלה ומידת ההשפעה על התפקוד כמפורט בספר הליקויים. ככל שהמחלה מתקדמת והסימפטומים חמורים יותר, כך עולה שיעור הנכות הרפואית ובהתאמה גובה קצבת הנכות של החולה.

 

לסיכום

מאמר זה הציג את התנאים לקבלת קצבת נכות כללית לחולה פרקינסון מהמוסד לביטוח לאומי. דרגת הנכות משתנה כאמור בהתאם למצב התפקודי ושלב המחלה, ומניבה לעיתים גם זכאות לקצבת שירותים מיוחדים, קצבת ניידות וקצבת סיעוד.

אולם מיצוי מלוא הפוטנציאל והזכויות הרלוונטיות לכל חולה הוא משימה מורכבת הדורשת ידע מקצועי ותמרון בין האפשרויות השונות. לשם כך, מומלץ בחום להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בזכויות נכים וביטוח לאומי.

משרד עורכי הדין אימבר גולן פרטוש מתמחה בייעוץ אישי לחולים ובני משפחותיהם בכל הקשור למיצוי זכויות לחולי פרקינסון ומחלות נוירולוגיות אחרות. אל תהססו לפנות אלינו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות.

תביעת נכות כללית בגין פרקינסון

הקריטריון הראשוני הוא עמידה ברף הרפואי כפי שהוגדר בספר הליקויים. בהמשך נבדקת השפעת המגבלות על יכולת ההשתכרות או התפקוד של המבוטח על ידי ועדת סיעוד, ולפיו נקבע שיעור הנכות והקצבה. קיים רף נכות שונה לגברים / נשים עובדות (60%) ביחס ללעקרות בית (50%) המזכה בגמלה. במקרים מסוימים מתאפשר גם שילוב ליקויים וחישוב נכות משוקללת לעניין זה.

מחלת פרקינסון ראשונית היא כרונית ונגרמת מגורמים פנימיים, בעוד שמחלת פרקינסון שניונית יכולה להיגרם מחשיפה לגורמים סביבתיים כגון חומרים רעילים או תרופות. הפרקינסון השניונית אף עשויה להיות ניתנת לטיפול במקרים מסוימים. כמו כן, הפרקינסון השניונית עשויה לזכות את החולה בפיצוי כנפגע עבודה אם נגרמה מחשיפה במסגרת העבודה.

גמלת שירותים מיוחדים נועדה לממן עלויות הנובעות ממגבלה תפקודית כגון טיפול אישי, כביסה, ניקיון וכד'. גמלת ניידות נועדה לממן אמצעי עזר והתאמות הנדרשים לשיפור יכולת התנועה והניידות של הנכה. קבלת שתי הגמלאות במקביל היא משימה מורכבת ולעיתים נדרשת בחירה ביניהן. לכן יש לשקול אותן על פי הצרכים והמגבלות האישיים של כל חולה.

חולה פרקינסון זכאי פוטנציאלית למגוון רחב של זכויות והטבות מהמוסד לביטוח לאומי, בהתאם לשלב המחלה, גילו ומצבו התפקודי. ייעוץ משפטי מקצועי יכול לסייע לחולה לממש את מלוא הפוטנציאל ולקבל את מירב הזכויות להן הוא זכאי.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד קצבת נכות כללית, נכות כללית
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן