לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

הזכויות המגיעות לחולות באנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית ומתישה הפוגעת באיכות החיים של נשים רבות. לאור זאת, מעבר לאפשרויות הטיפול הרפואי במחלה, חשוב להכיר גם את הזכויות המגיעות לחולות באנדומטריוזיס. במאמר זה נסקור את ההשלכות הנרחבות של אנדומטריוזיס על חיי היומיום, ונבחן לעומק את מגוון הזכויות והקצבאות העומדות לרשות הנשים האמיצות המתמודדות עם אתגרי המחלה.

 

אנדומטריוזיס – קווים לדמותה

אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית כרונית הפוגעת בנשים רבות בארץ ובעולם. היא מאופיינת בנדידת תאים מרירית הרחם לאזורים אחרים בחלל האגן – לרבות השחלות, שלפוחית השתן, החצוצרות ועוד. התאים מגיבים לשינויים ההורמונליים במחזור החודשי של האישה, מתעבים ומדממים, אך בשל היעדר מוצא הם נותרים בחלל הבטן וגורמים לדלקות, כאבים, ציסטות והידבקויות של האיברים.

 

התסמינים האופייניים לאנדומטריוזיס

התסמינים העיקריים של אנדומטריוזיס כוללים:

  1. קשיים בהיריון – נדידת תאי אנדומטריום לשחלות וחצוצרות עלולה לגרום לדימומים, הידבקויות והצטלקויות המקשים על העברת ביצית והפריה טבעית. לעתים נדרשת הפריה חוץ-גופית.
  2. כאבי מחזור עזים – תאי האנדומטריוזיס במיקומים נוספים בגוף מחמירים את כאבי המחזור הרגילים ומקשים על התפקוד בתקופת הווסת.
  3. כאבים ותכיפות במתן שתן – נגעים בשלפוחית השתן יכולים לגרום לצורך מוגבר בהטלת שתן ולכאבים בהטלתו.
  4. כאבי אגן כרוניים – הדימום מתאי אנדומטריוזיס באזור האגן מפעיל לחץ על עצמות אגן וחוליות, וגורם לכאבים משמעותיים לאורך כל המחזור החודשי.
  5. בטן נפוחה – דימום נגעים במערכת העיכול עלול לגרום לנפיחות מקומית ולתחושת נפיחות כללית.

חשוב להדגיש שלעתים התסמינים דומים לאלו החווים נשים בריאות בזמן הווסת, ולכן קשה לאבחן את המחלה. רמת הנגעים ומיקומם לא בהכרח מעידים על עוצמת הכאב והסבל של החולה.

 

על הקושי באבחון ובמימוש הזכויות המגיעות לחולות באנדומטריוזיס

מחלת האנדומטריוזיס נחשבת למחלה אוטואימונית מאחר שהמערכת החיסונית של הגוף כושלת במניעת קליטת רקמת רירית הרחם המתפרקת בחלל האגן. התסמינים העיקריים כוללים כאבים כרוניים ועוויתיים קשים בזמן המחזור החודשי, כאבים במתן שתן, כאבים בגב תחתון, קושי במאמצים, חולשה, ציסטות בשחלות, הפרעות בפוריות ובמערכות העיכול והשתן. המודעות לאנדומטריוזיס נמוכה, והאבחון מאתגר בשל ריבוי התסמינים. הטיפול כולל משככי כאבים, תרופות הורמונליות וניתוחים.

 

מה השפעת האנדומטריוזיס על איכות חייהן של הנשים הלוקות בה?

איכות החיים של הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס, נפגעת באופן משמעותי. המחלה גורמת למתחים, דיכאון ופגיעה בתפקוד בפן המשפחתי, התעסוקתי, המקצועי והחברתי. הכאבים העזים וחוסר הנוחות מקשים על המשך חיים תקינים, במיוחד כשהמחלה פורצת בגיל צעיר. הנזק נגרם הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי. במקרים קשים המחלה עלולה לגרום לאובדן כושר העבודה עקב הכאבים והמגבלות הפיזיות. בנוסף, הצורך בבדיקות וטיפולים רפואיים תכופים מחייב היעדרויות רבות מהעבודה.

 

מהן הזכויות המגיעות לחולות באנדומטריוזיס בישראל?

זכויותיהן של חולות אנדומטריוזיס נגזרות מהזכויות המוענקות לחולים במחלות אוטואימוניות, וכוללות דרגת נכות רפואית ואי כושר עבודה, פיצוי כספי מהביטוח הלאומי ומחברות הביטוח הפרטיות בנוסף לזכויות וקצבאות נוספות.

גמלת נכות כללית

הזכאות לקבלת קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי תלויה בירידה בכושר העבודה עקב המחלה, ובפגיעה בהכנסות עקב כאבים עזים וצורך באשפוזים וניתוחים. יש להוכיח שקיימת נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות או 40% בחישוב משוקלל של כמה ליקויים שאחד מהם לפחות בשיעור של 25% נכות, ואובדן כושר עבודה בדרגת של 50% ויותר. אישה עובדת הלוקה באנדומטריוזיס תצטרך להציג דרגת נכות רפואית כאמור לעיל, לצד דרגת אי כושר של 60% לפחות, ואילו עקרת בית צריכה להראות 50% נכות רפואית ו- 50% של פגיעה ביכולת התפקוד במשק הבית. ההכרה בנכות הכללית בגין אנדומטריוזיס במוסד לביטוח לאומי, מזכה גם בהנחות בארנונה, בבזק, בחברת החשמל ועוד.

זכויות בעת טיפולי פוריות

אנדומטריוזיס פוגעת בפוריות ודורשת טיפולים אינטנסיביים. בחוק עבודת נשים נקבע שהעובדת זכאית להיעדר מהעבודה לטיפולי הפרייה בכפוף להצגת אישורים רפואיים, והיא מוגנת מפיטורין במהלכם.

קצבת שירותים מיוחדים

במקרים קשים בהם החולה זקוקה לעזרה בפעולות יומיומיות בסיסיות עקב המחלה, היא זכאית לקצבה כספית לסיוע של מטפל.

קצבת ניידות

פגיעה במערכת העצבים עקב הטיפולים שמקשה על הליכה ותנועה, מזכה בקצבת ניידות, פטור ברכישת רכב והחזקתו, תו נכה, הנחות בחניונים ובתחבורה ציבורית.

הקלות במס הכנסה

אישה שהוכרה כבעלת נכות רפואית של 90% ומעלה פטורה ממס הכנסה.

כפי שניתן לראות מן האמור לעיל, מחלת האנדומטריוזיס גורמת לסבל פיזי ונפשי רב אצל הסובלות ממנה, ופוגעת קשות באיכות חייהן ותפקודן. ההשלכות מתפרשות על תחומים רבים – כאבים, קשיי פוריות, הידרדרות המצב הבריאותי ואובדן כושר העבודה. עם זאת, למרות הקשיים הרבים, המערכת מכירה במחלה ובזכויות המגיעות לחולות – קצבאות שונות, פטורים, הנחות וזכויות בעבודה.

יחד עם זאת, עדיין יש צורך להעלות את המודעות למחלה בארץ, לתסמיניה, להשפעותיה ולזכויות הקיימות, כדי שהחולות תוכלנה לקבל את הסיוע לו הן ראויות ולשפר ככל הניתן את איכות חייהן. יש לזכור כי בצד ההיבט הרפואי, גם ההיבטים המשפטיים, הכלכליים והחברתיים חשובים מאוד בהתמודדות עם מחלה כרונית מאתגרת זו.

 

הזכויות המגיעות לחולות באנדומטריוזיס – סיכום

אנדומטריוזיס היא מחלה מורכבת ומאתגרת הפוגעת קשות באיכות חייהן של נשים רבות. לפיכך, חשוב במיוחד להכיר את הזכויות המגיעות לחולות במחלה זו – החל מקצבאות שונות, דרך פטורים והנחות וכלה בזכויות בעבודה ובטיפולי פוריות. מיצוי הזכויות לצד קבלת הטיפול הרפואי המתאים, תמיכה רגשית וליווי בהתמודדות עם ההשלכות הנרחבות של המחלה, יאפשרו לנשים אלו לשפר את איכות חייהן ולקבל את הסיוע לו הן ראויות.

למידע נוסף ולייעוץ משפטי מקצועי בנוגע לזכויותיכן, אתן מוזמנות ליצור קשר עם משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש, המתמחה במימוש זכויות רפואיות ובעל ניסיון רב בסיוע לחולות אנדומטריוזיס במיצוי זכויותיהן.

הגשת ערר על אחוזי נכות רפואיים

אנדומטריוזיס זו מחלה כרונית בה רקמת רירית הרחם נודדת ונקלטת מחוץ לרחם, בעיקר בחלל האגן. התאים מגיבים לשינויים ההורמונליים החודשיים בגוף האישה ומובילים לדלקות, כאבים, ציסטות והידבקויות של האיברים בבטן. המחלה פוגעת במערכות הרבייה, העיכול והשתן, ועלולה לגרום לבעיות פוריות

אנדומטריוזיס פוגעת משמעותית באיכות החיים של הנשים החולות, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי. הכאבים העזים, חוסר הנוחות המתמשך והצורך בטיפולים רפואיים תכופים מקשים על תפקוד תקין בחיי היומיום, בעבודה ובמערכות יחסים. המחלה עלולה לגרום גם למתחים, דיכאון ובמקרים קשים אף לאובדן כושר העבודה.

כחולות במחלה אוטואימונית, נשים עם אנדומטריוזיס זכאיות לאחוזי נכות רפואית ואובדן כושר עבודה, לפיצוי כספי מהביטוח הלאומי וחברות ביטוח פרטיות, לקצבת נכות כללית בתנאים מסוימים, להגנה וזכויות בעת טיפולי פוריות ולהיעדרות מהעבודה, לקצבת שירותים מיוחדים במקרים קשים, לקצבת ניידות ופטורים בגין בעיות ניידות וגם לפטור ממס הכנסה בנכות גבוהה.

הסיוע המשפטי חיוני למיצוי מלוא הזכויות של חולות אנדומטריוזיס מול הגופים השונים – ביטוח לאומי, מס הכנסה, מעסיקים ועוד. עורך דין המתמחה בתחום יכול לסייע בהתמודדות עם הביורוקרטיה, בהגשת תביעות ובקבלת הפיצויים והקצבאות המגיעים, ובכך להקל משמעותית על הנטל הכלכלי והנפשי הכרוך בהתמודדות עם המחלה.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד נכות כללית, קצבת נכות כללית
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן