פגיעה כתוצאה מתאונת עבודה מעלה שאלות רבות, שיש לתת עליהן את הדעת. בשורות להלן נביא מגוון שאלות ותשובות נפגעי עבודה ונעלה את הסוגיות החשובות ביותר שיש להתמודד איתן בדרך להצלחה של תביעת פיצויים בגין אירוע מסוג זה. עם הסוגיות הללו ניתן למנות סוגיות פרוצדורליות שונות, כגון סוגי הטפסים הספציפיים שיש לצרף לתביעת נכות מעבודה בביטוח לאומי, מועדי הגשת התביעה, אופן הגשת התביעה וזהות הגורמים המבטחים הנוספים שיש לפנות אליהם. חשוב לקרוא ולהכיר.
שאלות ותשובות נפגעי עבודה – טפסים חשובים שיש למלא בתהליך למימוש הזכויות
הגשת תביעה בנושא תאונת עבודה, כרוכה במילוי טפסים ובצירוף מסמכים הנדרשים על מנת להביא את התביעה לכדי סיום מוצלח. להלן עיקר הטפסים שיש למלא בהגשת התביעה:
- תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה טופס 211: הטופס הזה הוא טופס בסיסי שיש למלא אותו על מנת להתחיל את הטיפול של המוסד לביטוח לאומי בישראל. בתחילת הטופס רשומים כל המסמכים הרפואיים שיש לצרף אליו. עם המסמכים כאמור ניתן למנות תעודה רפואית המעידה על האבחנה הרפואית כתוצאה מהפגיעה. כמו כן חובה לצרף את הדו"ח שמילא על ידי הגורמים הממונים על נושא תאונות העבודה והבטיחות במקום העבודה. מי שמיוצג ע"י עורך דין או אפוטרופוס (או שניהם) חייב להציג צו אפוטרופסות וכן ייפוי כוח שניתן לעורך הדין. הטופס עצמו ברור וקל למילוי.
- מסמכים תומכים לתביעה: מסמכים תומכים לתביעה עשויים לכלול כל מסמך אשר יכול לשפוך אור הן על נסיבות הפגיעה ותאונת העבודה והן על אופי הפגיעה. עם המסמכים הללו ניתן למנות את הדו"ח שמילא הממונה על הנושא במקום העבודה סמוך למועד הפגיעה. המסמכים התומכים מצוינים על גבי הטופס של הביטוח הלאומי.
בכל מקרה, אם התובע מסתייע בעורך דין, עורך הדין יבדוק אן את הטופס שהתובע מגיש לביטוח הלאומי והן את המסמכים המצורפים. זאת במטרה למנוע אי בהירויות, טעויות או חוסרים שעלולים לעכב את התביעה, ובמקרה הפחות טוב לפגוע בה פגיעה של ממש.
מה גובה הפיצוי ותקופת הזכאות לקבלת תשלום בגין תאונת עבודה?
במגוון שאלות ותשובות נפגעי עבודה אחת השאלות החשובות נוגעת לגובה התשלום ומשך הזמן שבו הוא משולם. נכון למועד כתיבת שורות אלה, התשלום היומי לא יעלה על 1,241.25 ₪ ליום עבודה. כל תשלום שישולם עבור יום עבודה, יהיה לא יותר מאשר 75% מהשכר של העובד ביום עבודה רגיל. כמו כן, יש להגיש בקשה לקרן הפנסיה, שתממן 25% משכר העבודה היומי של העובד. התשלום ישולם לאורך תקופה של לא יותר מאשר 13 שבועות, שהם 90 ימים מיום התאונה. אם אחרי התקופה האמורה העובד לא חזר למקום העבודה, הוא יהיה רשאי להגיש בקשה לתביעת נכות זמנית, שתהפוך לקבועה אם לא ניתן יהיה להשיב את העובד לעבודה.
מה קורה למי שיש לו ביטוח פרטי ונפגע בתאונת עבודה?
שאלות ותשובות נפגעי עבודה כוללות לעיתים קרובות התייחסות לביטוחים פרטיים שיש למי שנפגעו בתאונות עבודה. ככלל, מי שיש לו ביטוח פרטי יכול להגיש תביעה גם לחברת הביטול. התביעה הזאת לא אמורה להיות קשורה בשום צורה שהיא לתביעת התשלום מהביטוח הלאומי ומקרן הפנסיה.
שאלות ותשובות נפגעי עבודה – סיכום
הגשת תביעת תאונת עבודה איננה עניין של מה בכך. ההשלכות של התביעה עלולות להיות מרחיקות לכת. בכל מקרה, הגשת התביעה באמצעות עורך דין תאונות עבודה עשויה לסייע, ומבטיחה לנפגע טיפול מקצועי ומניעת מצב של דחיית התביעה רק בגלל עניינים פרוצדורליים. לכן אם נפגעתם כתוצאה מתאונת עבודה ויש לכם כוונה להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי או גופי ביטוח אחרים, זה הזמן ליצור קשר עם משרדנו. משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש יוכל ללוות אתכם לאורך כל הדרך להגשת תביעה מוצלחת שתניב את התוצאות הרצויות עבורכם. אל תהססו לתאם שיחת ייעוץ ראשונית כבר כעת, ללא צורך בהתחייבות מצדכם.
מתי חשוב להגיש תביעה בגין תאונת עבודה?
תביעת תאונת עבודה חייבת להיות מוגשת סמוך ככל האפשר למועד הפגיעה. הרציונל מאחורי הדרישה הזאת היא שדמי הפגיעה הם למעשה החלופה להכנסות של הנפגע, שהיו מתקבלות מעבודה אילולי הפגיעה. ככל שהגשת התביעה מתעכבת, המסקנה המתבקשת לכאורה היא שלא מדובר בכספים הנדרשים בדחיפות. אם הגשת התביעה מתעכבת מעל 12 חודשים, הסיכויים שהיא תתקבל נמוכים מאוד.
מי יכול להגיש תביעה להכרה בפגיעה כתאונת עבודה?
הגשת תביעת תאונת העבודה יכולה להיות מוגשת על ידי שלושה גורמים: בראש ובראשונה – הנפגע עצמו יכול להגיש את התביעה, תוך שהוא ממלא בעצמו את כל הטפסים הנדרשים. במקרים שבהם הנפגע עצמו לא יכול להגיש את הבקשה, היא תוגש על ידי בני המשפחה הישירים של הנפגע, או על ידי מי שמוגדר כאפוטרופוס שלו לצורך העניין. בשלישי שיעול להגיש בקשה הוא עורך דין תאונות עבודה.
למי מוגשת תביעת תאונת עבודה?
הגוף שמטפל בתביעות תאונות עבודה הוא המוסד לביטוח לאומי, ואליו יש להגיש תביעות אלה. באתר המוסד לביטוח לאומי ניתן למצוא את כל הטפסים הנדרשים, אשר כולם או חלקם נדרשים בדרך להגשת התביעה. עם זאת, חשוב להגיש תביעה גם לקרן הפנסיה, שאמור לממן עד כרבע מהשכר המשולם לנפגע העבודה בגין הפגיעה.
מה קורה אם בתום תקופת התשלום העובד לא יכול לחזור לעבודה?
המוסד לביטוח לאומי משלם דמי פגיעה בתאונת עבודה לתקופה של תשעים ימים לכל היותר. אם בתוך התקופה הזאת או חלק ממנה העובד חוזר לעבודה, המצב חוזר לקדמותו והעובד פשוט ממשיך לעבוד. ואולם אם העובד איננו מסוגל לחזור לעבודה בתום התקופה האמורה, שומה עליו להגיש בקשה לתביעת נכות בגין תאונת עבודה.