לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה

מחלות ריאה הקשורות לעבודה הן למרבה הצער, בעיה בריאותית נפוצה. חשיפה ממושכת לגורמים שונים בסביבת העבודה עלולה לפגוע בתפקוד מערכת הנשימה ולגרום למחלות שונות. מאמר זה יעסוק בסוגים שכיחים של פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה, הפיצויים שניתן לקבל בגינם והתהליך להכרה בפגיעות אלו כמחלת מקצוע.

 

הפגיעה התפקודית החמורה שעלולה להיווצר עקב פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה

ריאות האדם ממלאות תפקיד מרכזי בתהליך הנשימה. הן מאפשרות כניסת אוויר עשיר בחמצן ופליטת פחמן דו חמצני הנוצר כתוצר לוואי בתהליך הנשימה. בנוסף, הריאות אחראיות על ספיגת החמצן על ידי תאי הדם האדומים, דבר המאפשר אספקה יעילה של חמצן לרקמות הגוף.

לצערנו הרב, מחלות ריאה שונות עלולות לפגוע בתפקוד זה ולגרום לבעיות נשימה חמורות ואף מסכנות חיים. גורמי סיכון רבים קיימים להתפתחות מחלות כאלה, ביניהם עישון, תזונה לקויה, חשיפה למזהמים סביבתיים ועוד. טיפול נכון במחלות אלו חיוני על מנת לאפשר תפקוד תקין של מערכת הנשימה.

ככלל, קיימות מחלות ריאה שונות, החל מכאלה הגורמות לאי נוחות וכלה במחלות קשות המסכנות חיים. חלק מהמחלות הן כרוניות ומחמירות עם הזמן בהיעדר טיפול נאות, תוך השפעה שלילית על איכות החיים והבריאות הכללית של החולה.

היות והריאות ממלאות תפקיד מרכזי בגוף האדם, כל פגיעה או מחלה במערכת הנשימה עלולה לסכן את האדם הלוקה בה ואת כושר עבודתו, בהתאם לסוג המחלה וחומרתה.

 

הפגיעות הנפוצות בדרכי הנשימה שעלולות להתרחש מחשיפה לגירויים בסביבת העבודה

קיימות מחלות נשימה רבות, כאשר השכיחות שבהן כוללות:

  • אסטמה – מחלה בדרכי הנשימה אשר מאופיינת בתגובת יתר של דרכי הנשימה לגירויים אשר גורמת להתקפים.
  • סרטן ריאות – זוהי למעשה הסיבה העיקרית לתמותה מסרטן וקשה לאבחנה מוקדמת.
  • דלקת ריאות – מחלה שיכולה לנבוע מסיבוכים של מחלות אחרות.
  • מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD) – מחלה המתקדמת בהדרגה וגורמת לנזק בלתי הפיך.
  • סיסטיק פיברוזיס – זוהי מחלה תורשתית ללא מרפא היוצרת חסימה בדרכי הנשימה.
  • תסמונת דום נשימה בשינה – תסמונת אשר פוגעת מאוד באיכות החיים של הלוקים בה וגורמת לבעיות נוספות.

הטיפול במחלות אלו מגוון ותלוי בסוג המחלה וחומרתה. אולם ככלל, אבחון מוקדם של בעיות נשימה הוא קריטי. ככל שמזהים את הבעיה בשלב מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים שהרופאים יוכלו לסייע למטופל בהחלמה מלאה או לפחות להציע לו טיפולים שימנעו החמרה של מצבו וישמרו על המצב הקיים. לכן, חשוב לעבור בדיקות אבחון מקצועיות באופן שגרתי על מנת לאתר בעיות נשימה בשלב מוקדם ככל האפשר.

 

פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה כמחלת מקצוע

מחלת מקצוע היא מחלה שהתפתחה כתוצאה ישירה מעיסוקו של החולה במקצוע מסוים. מדובר במחלה חדשה אשר לא הייתה קיימת לפני שהחל לעסוק באותה עבודה, ואשר נוצר קשר סיבתי ברור בין תנאי העבודה להתפרצות המחלה.

רשימת מחלות המקצוע המוכרות על ידי ביטוח לאומי היא מוגבלת. רק מי שחלה באחת המחלות מאותה רשימה יכול להגיש תביעה להכרה במחלה כמחלת מקצוע. אסטמה תעסוקתית המהווה פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה, נמנית עם מחלות המקצוע המוכרות לעניין זה.

 

מה זו אסטמה תעסוקתית וכיצד היא נוגעת לענייננו?

אסטמה היא מחלה הפוגעת בדרכי הנשימה ומתבטאת בקוצר נשימה, קושי בנשימה ותחושת חנק. על פי הידע הרפואי הנוכחי, המחלה נגרמת מתגובה אלרגית המובילה להצטברות ריר צמיגי בדרכי הנשימה. אסטמה מתפתחת בדרך כלל בגיל צעיר.

כאשר מדובר על אסטמה תעסוקתית, הכוונה היא לסוג של אסטמה הנגרמת כתוצאה משאיפה מוגברת של חומרים מסוימים במקום העבודה, אשר יוצרת תגובה אלרגית הגורמת להתפתחות המחלה.

כלומר, במהותה – אסטמה תעסוקתית היא מחלת אסטמה שהתפתחה כתוצאה מחשיפה לחומרים או תנאים מזיקים במקום העבודה. מאחר ומחלה זו מוכרת כ"מחלת מקצוע" היא עשויה לזכות את העובד בפיצויים מביטוח לאומי.

 

איזה סוג פיצוי ניתן לקבל בגין פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה שהוכרה בחזקת אסטמה תעסוקתית?

אסטמה תעסוקתית היא כאמור לעיל, סוג של אסטמה הנגרמת מחשיפה ממושכת במקום העבודה לחומרים המזרזים את התפתחות המחלה. מדובר במחלת ריאות הפוגעת בתפקוד הנשימתי עקב החשיפה לחומרים נשימתיים כגון עשן, פיח, אבק ואדים באוויר במקום העבודה.

מכיוון שהאסטמה התעסוקתית נגרמת ישירות מתנאי העבודה, הרי שהיא מוגדרת כמחלת מקצוע המזכה את החולה בזכויות שונות מהמוסד לביטוח לאומי.

עובד שאובחן על ידי רופא תעסוקתי וביטוח לאומי כחולה באסטמה תעסוקתית, יקבל פיצוי זמני אם המחלה הפיכה, או קצבת נכות קבועה אם הפכה כרונית. אולם הזכאות לפיצוי מותנית בהוכחה שהאסטמה אכן נגרמה מהחשיפה בעבודה לחומרים או גירויים שונים.

 

באילו סוגי מקצועות העובדים חשופים במיוחד לפגיעה בדרכי הנשימה בעבודה?

קיימים בעלי מקצועות רבים החשופים לחומרים שמגבירים את הסיכון ללקות באסטמה תעסוקתית, ביניהם:

  • מורים, עובדי מספרה, נגרים ועובדי מוסך הנחשפים לאבק וחלקיקי גיר או חומרים שונים.
  • צבעים ועובדי ריתוך הנחשפים לשאיפת חומרים כימיים.
  • עובדים בתעשיית היהלומים הנחשפים לאבקת היהלום. עובדי טקסטיל
  • כל מי שנחשף לעשן ופיח
  • כל עובד הנחשף לסוגים שונים של אבק, כדוגמת אבקת טלק או קמח,
  • עובדים הנמצאים בסביבה מזוהמת על ידי פליטות מזהמים מכלי רכב

 

מה התהליך למימוש הזכויות לאדם שאיבד את כושר עבודתו בעקבות פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה?

אדם שחלה באסטמה בבגרותו וחושד שהסיבה היא העבודה, מומלץ בחום לפנות בהקדם לרופא תעסוקתי. אם הרופא יאשר כי מדובר באסטמה תעסוקתית, על החולה להגיש בקשה בביטוח לאומי להכרה במחלה כמחלת מקצוע.

אם אינו מסוגל לעבוד עקב המחלה, הוא יהיה זכאי לקצבה זמנית ל- 3 חודשים, בעיקר במקרים של אסטמה קשה. בנוסף, הוא יקבל בתקופה זו טיפול רפואי בחינם.

אם הטיפול לא יועיל והאסטמה תוגדר ככרונית, החולה יוכל להגיש בקשה לקצבת נכות קבועה.
ועדה רפואית של הביטוח הלאומי היא זו שתקבע האם מגיעים לו אחוזי נכות. במקרה שהזכאות תאושר הוא יהיה זכאי לקצבה ולשיקום מקצועי על חשבון הביטוח הלאומי.

 

פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה בראי הפסיקה

אסטמה תעסוקתית הוכרה זה מכבר כמחלת מקצוע בפסיקה ענפה של בתי הדין לעבודה.
במקרים בהם הוכח קשר סיבתי ברור בין המחלה לבין חשיפה ממושכת לגורמים מזיקים במקום העבודה, נפסקו פיצויים לטובת העובד התובע.

ההכרה מתבססת על הדוקטרינה של "מיקרו טראומה", לפיה חשיפה מצטברת לגורמים מזיקים גם אם אינם מסוכנים באופן מיידי, יכולה לגרום נזק בטווח הארוך. לפיכך, עובד שחלה באסטמה תעסוקתית יכול לתבוע פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי בגין מחלת מקצוע.

 

לסיכום

חשיפה ממושכת לגורמים מזיקים בסביבת העבודה, כגון זיהום אוויר וחומרים מסוכנים, עלולה להזיק למערכת הנשימה ולגרום למחלות שונות. מחלות כמו אסטמה תעסוקתית, ברונכיט כרונית או סרטן ריאות, יכולות לפגוע באופן משמעותי ביכולת הנשימה ובאיכות החיים. כמובן, חשוב למנוע או לטפל בהן בהקדם האפשרי משום שהן עלולות לגרום נזק בלתי הפיך.

בנוסף, לעובדים שנחשפו כבר באופן קבוע לגורמי סיכון בדרכי הנשימה, מומלץ לפנות לרופא תעסוקתי ולבדוק את מצב בריאותם. במידה ומתברר כי העובד סובל ממחלת ריאה שמקורה בעבודתו, יש לפנות בהקדם למשרד עו"ד אימבר גולן פרטוש המתמחה בנושא פגיעות עבודה, על מנת לקבל ייעוץ וייצוג משפטי הולם במימוש זכויות רפואיות בעקבות פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה.

לפרטים נוספים – צרו קשר עם משרדנו כעת.

פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה

בין הגורמים השכיחים ביותר לגרימת פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה, ניתן למנות שאיפת עשן, פיח או חלקיקים שמקורם באבק, אדים או חומרים כימיים. מקצועות כגון מורים, עובדי מוסך, נגרים, ואנשים העובדים עם חומרים כימיים, הינם בקבוצת הסיכון.

אסטמה תעסוקתית היא סוג של אסטמה הנגרמת עקב חשיפה ממושכת במקום העבודה לחומרים מסוימים אשר מעודדים את התפתחות המחלה או מחמירים אותה. האסטמה נגרמת בשל שאיפה חוזרת של גורמים כגון עשן, פיח, אבק או חומרים כימיים. התסמינים כוללים בעיות נשימה, הצרות בדרכי הנשימה והתקפי אסטמה.

על מנת שפגיעה בדרכי הנשימה בעבודה תוכר כמחלת מקצוע צריך קודם להוכיח שקיים קשר סיבתי בין המחלה לבין חשיפה לגורמים מסוימים במקום העבודה. הדבר חיוני גם אם החומרים עצמם אינם בהכרח מסוכנים אלא הצטברות החשיפה היא שיצרה נזק בטווח הארוך. כמו כן, יש לעבור ועדה רפואית שתקבע את חומרת המחלה ואחוזי הנכות של התובע לצורך קבלת פיצויים.

עובד עם פגיעה בדרכי הנשימה בעבודה כמו אסטמה תעסוקתית, זכאי לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי הן על אובדן כושר השתכרות בטווח המיידי והן בגין נכות צמיתה, באם ישנה. סכום הפיצוי נקבע על ידי ועדה רפואית בהתאם לחומרת המחלה והירידה בתפקוד הנשימתי שנגרמה לעובד.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד תאונות עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן