לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

עד איזה גיל ניתן להגיש תביעה לנכות כללית?

הביטוח הלאומי מעניק קצבאות וזכויות שונות לאוכלוסיות מוחלשות, ובכלל זה קצבת נכות למי שהוכר כבעל אחוזי נכות הנובעים מליקויים רפואיים גופניים, קוגנטיביים ו/או נפשיים. אך מה קורה במצב שבו תביעת הנכות מוגשת רק לאחר גיל הפרישה? האם ניתן עדיין לקבל קצבה? במאמר זה נסקור את הטעמים מאחורי ההגבלות על הגשת תביעת נכות כללית לביטוח לאומי, ונגלה עד איזה גיל ניתן להגיש תביעה לנכות כללית לכל המאוחר.

 

מהי תביעה לנכות כללית ומי זכאי להגישה?

ביטוח לאומי הוא מוסד ממשלתי שנועד לסייע לאוכלוסיות מוחלשות ולאפשר להן קיום בסיסי ברמה סבירה ומכובדת. לשם כך, קיימות בחוק הביטוח הלאומי הגדרות לקבוצות אוכלוסיה שונות אשר זכאיות להטבות וקצבאות. לדוגמה, קבלת קצבת זקנה (לאחר גיל הפרישה) וקבלת קצבת נכות כללית (למי שמוגדר כבעל אחוזי נכות).

בחוק ביטוח לאומי מצויות הגדרות ספציפיות למקרים שונים המאפשרים למבוטח לתבוע קצבאות נכות כללית מהמדינה. ככלל, הזכאות להגשת תביעה לקצבת נכות כללית, ניתנת לבעלי מצב רפואי (קוגניטיבי, נפשי ו/או פיזי), אשר פוגע משמעותית בשגרת יומו של הפרט וביכולתו להתפרנס בכבוד ולכלכל כראוי את בני ביתו.

חוק הביטוח הלאומי מאפשר לאנשים המצויים במצבים אלו, להגיש תביעת נכות כללית ולקבל קצבה על נכותם. זכות זו פתוחה בפני כל אדם בגיר (מעל גיל 18) שטרם הגיע לגיל פרישה.

 

מהו גיל הפרישה החוקי מהעבודה לפי החוק בישראל?

גיל הפרישה מעבודה על פי החוק בארץ, הוא 67 לגברים ו- 62 עד 65 לנשים (כתלות בשנת הלידה של האישה). עם זאת, יש נשים הבוחרות להמשיך ולעבוד מעבר לגיל הפרישה הקבוע בחוק, כאשר רק בהגיען לגיל 67, המעסיק רשאי לסיים את העסקתן ולחייב אותן על פי חוק לצאת לגמלאות. מעבר לכך, ניתן להמשיך ולהעסיק עובדות ועובדים גם בגילאים מתקדמים יותר, אולם הדבר כרוך בבחינת כל בקשה לגופה ונתונה לשיקול דעתו של המעסיק.

 

אז עד איזה גיל ניתן להגיש תביעה לנכות כללית במוסד לביטוח לאומי לכל המאוחר?

ככלל, תושב בישראל יהיה זכאי לקצבת אזרח ותיק (קצבת זיקנה) מהמוסד לביטוח לאומי החל מגיל הפרישה החוקי מעבודה, בתנאי שההכנסות שלו מעבודה ושלא מעבודה אינן עולות על סכום מסוים שנקבע ומתעדכן בחוק מעת לעת. הכנסות מקצבאות פנסיה אינן נלקחות בחשבון לעניין בדיקת הזכאות.

אולם ככל שאדם ממשיך לעבוד מעבר לגיל הפרישה מעבודה המוגדר בחוק (67 לגברים ו- 62 עד 65 לנשים – כתלות בשנת הלידה של האישה), ואינו עומד במבחן ההכנסות לצורך קבלת קצבת הזיקנה, באפשרותו להגשת תביעה לנכות כללית במוסד לביטוח לאומי. זאת במשך לא יותר מ -12 חודשים ממועד הגיעו של המבוטח לגיל הפרישה הקבוע בחוק.

 

מדוע הביטוח הלאומי אינו מאפשר הגשת תביעת נכות כללית בחלוף יותר משנה מגיל הפרישה?

מבחינת הביטוח הלאומי, קצבת הנכות הכללית באה כתחליף להכנסותיו של האדם מעבודה, במצב שבו חלה פגיעה בכושר עבודתו מטעמים רפואיים. עם זאת, בעת ההגעה לגיל הפרישה האדם אינו ממשיך לעבוד אלא מתחיל לקבל קצבאות אזרח ותיק (קצבת זיקנה) מהביטוח הלאומי וקצבאות פנסיה מקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים שלו. בגילאים הללו, במרבית המקרים מדובר גם בתא משפחתי נטול ילדים קטנים או ללא ילדים קטינים כלל, מה שאומר שהמפרנסים כבר אינם נדרשים לכלכל מספר גדול של נפשות. לכן המוסד לביטוח לאומי אינו מאפשר לקבל גם קצבאות נכות כללית וגם קצבאות זקנה במקביל.

 

על האפשרות להגשת תביעת נכות כללית למשך עד 12 חודשים מגיל הפרישה

למרות האמור לעיל, ניתן כאמור להגיש תביעת נכות כללית למוסד לביטוח לאומי, במהלך 12 החודשים שלאחר ההגעה של העובד לגיל הפרישה הקבוע בחוק. המטרה של האפשרות הזו הינה להעניק לתובע טווח זמן בו יוכל להגיש את התביעה על מגבלות שהיו קיימות בטרם ההגעה לגיל הפרישה.

מנגד, אף על פי שרבים מניחים שמהות האפשרות להגשת תביעת הנכות הכללית במשך עד שנה לאחר ההגעה לגיל הפרישה, היא שגם ליקויים שנחשפו ב- 12 החודשים שלאחר הגעה לגיל פרישה יכולים להיכלל לצורך הגשת התביעה – לא כך הדבר. חשוב להבין כי כל ליקוי אשר התגלה לאחר גיל הפרישה אינו תקף לצורך הדיון בוועדה הרפואית לקביעת נכות בביטוח לאומי. רק ליקויים שנוצרו טרום הגעת המבוטח אל גיל הפרישה החוקי מעבודה, יילקחו בחשבון לצורך קביעת דרגת נכותו ושיעור הפיצויים שישולמו לו.

 

עד איזה גיל ניתן להגיש תביעה לנכות כללית – סיכום

תהליך הגשת תביעת נכות כללית למוסד לביטוח לאומי והזכאות לקצבאות ממנו יכול להיות מורכב ומאתגר, במיוחד במקרים של הגשת התביעה סמוך לגיל הפרישה או לאחריו. כדי למקסם את הסיכויים לקבלת הזכויות המגיעות לכם על פי חוק ולא לפספס את חלון הזמן המיועד לכך, מומלץ להיעזר בליווי משפטי מקצועי של עורכי דין המתמחים בתחום של מיצוי זכויות רפואיות לבעלי מוגבלויות.

משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש מתמחה בייעוץ וייצוג משפטי בהליכי ביטוח לאומי וזכויות נכים, לרבות הגשת תביעות נכות כללית וערעורים על החלטות של ועדות רפואיות. המשרד מומחה בתביעות מורכבות המוגשות גם אחרי גיל הפרישה. צרו עמנו קשר או התייעצו איתנו כעת בעניין הזכויות המגיעות לכם כחוק כדי שנוכל לסייע ולייצג אתכם במקצועיות ובמסירות בדרך למימושן.

עד איזה גיל ניתן להגיש תביעה לנכות כללית?

ניתן להגיש תביעה לקצבת נכות כללית מהביטוח הלאומי החל מגיל 18 ועד תום 12 החודשים שלאחר ההגעה לגיל הפרישה החוקי מעבודה.

גיל הפרישה מעבודה על פי החוק בארץ, הוא 67 לגברים ו- 62 עד 65 לנשים (כתלות בשנת הלידה של האישה). אולם גיל פרישת חובה מעבודה – שהוא הגיל שבו מותר למעסיקים לחייב את עובדיהם ועובדותיהם לפרוש מעבודתם, הוא גיל 67 גם לגברים וגם לנשים.

אמנם לא חובה  להגיע עם עו"ד לוועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות כללית במוסד לביטוח לאומי, אבל מומלץ לעשות זאת במקרים מורכבים כדי להבטיח את הזכויות לתובע.

גובה קצבת הנכות הכללית הנקבע לכל מבוטח תלוי באחוזי הנכות הרפואית ואובדן כושר העבודה שנקבעו לו בוועדה הרפואית ופקיד התביעות מטעם הביטוח הלאומי. הקצבה המקסימלית עבור דרגת נכות מלאה של 75 או 100 אחוזי נכות – נכון ל- 2024, היא בשיעור של 4,291 ש"ח, כאשר ישנן תוספות שונות שניתן לקבל בנוסף לסכום הקצבה הבסיסי, על פי נתוניו של המבוטח.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד נכות כללית
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן