תאונת דרכים מוגדרת על פי חוק כאירוע בו נגרם לאדם נזק גופני כאשר היו מעורבים באירוע לפחות רכב מנועי אחד – מקטנוע ועד רכבת, למטרות תחבורה. הגדרה זו מופיעה בחוק הפלת"ד – פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. הגדרה זו מתרחבת תחת המונח "מטרות תחבורה" – מונח זה אינו מתפרש במובן אחד ולכן ישנם מקרים רבים שנחשבים כתאונות דרכים תחת הגדרה זו. לכן תאונת משאית נחשבת בצורה מובהקת לתאונת דרכים.
בישראל, כשלושה אחוזים מהרכבים הנעים בכביש הינם משאיות וכלי רכב כבדים שונים, החלק היחסי של משאיות המעורבות בתאונות דרכים הינו גדול יותר מהחלק היחסי שלכם לכלי הרכב על הכביש. לנתון זה יש מספר הסברים – ראשית, נהגי משאיות נמצאים על הכביש הרבה והעייפות המצטברת במצב זה מסכנת אותם ומעמידה אותם בסיכוי גבוה יותר לתאונה. שנית, תשתיות הכבישים לא מתאימים תמיד לנהיגה בכלי רכב גדולים וכבדים ולכן נוצרים קשיים טכניים שגם מכן מעלים את הסיכוי לתאונה.
חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים
החוק לפיצויי נפגעי תאונות דרכים נחקק ב1975 ומטרתו להסדיר את הטיפול בפגיעה גופנית של כל אדם שנפגע עקב תאונת דרכים. ההסדר מיועד לשמור על הזכות לטיפול ופיצויים עבור כל נפגע ללא קשר לצד האשם באירוע. לכן אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים עם משאית זכאי לפיצויים מחברת הביטוח כמו בכל תאונת דרכים אחרת. בחוק זה קיימים מספר מקרים יוצאי דופן שאים זכאים לפיצויים אלו:
- נהג שביצע תאונת דרכים במתכוון במטרה לגרום נזק גוף או רכוש.
- מי שנהג ברכב ללא הסכמת בעליו.
- מי שנהג ברכב ללא רישיון, למעט מי שרישיון פקע עקב אי תשלום אגרה או הליכי הוצאה לפועל.
- מי שעשה שימוש ברכב לצורך ביצוע פשע.
- מי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה או שביטוח הרכב לא כיסה את השימוש של אותו נהג ברכב.
מתי פגיעה בעקבות שימוש במשאית אינה נחשבת תאונת דרכים?
כפי שציינו, על פי החוק אירוע שנחשב תאונת דרכים מחייב שהאירוע נעשה כחלק ממטרת תחבורה. לכן פגיעה שמתרחשת בסיטואציה בה לא הייתה מטרת תחבורה אינה תיחשב תאונת דרכים.
פגיעות מסוג אלו עלולות לקרות גם ברכב פרטי אך הן נפוצות יותר בשימוש במשאית כיוון שנעשית עליה עבודה עיקרית נוספת כמו פריקה והעמסה, טיפוס מעלה וכולי'… בנוסף, ישנן משאיות שלא משמשות רק ככלי תחבורה אלא גם מכשירים כמו מנוף או כבאית. במקרים בהם הנפגע עשה שימוש במשאית ואף נפגע ממנה אך ללא מטרות תחבורה האירוע לא יוכר כתאונת דרכים.
מה עושים במצב שהפגיעה אינה מוכרת כתאונת דרכים?
אמנם האירוע אינו מוכר כתאונת דרכים ולכן החוק לפיצויים אינו חל על הנפגע ניתן ואף הנפגע זכאי לקבל פיצויים מכוח חוקים ומסגרות אחרים. לדוגמא, פעמים רבות פגיעות מסוג זה נחשבות תאונת עבודה כך שהפיצויים יגיעו מהמוסד לביטוח לאומי או שהנפגע יוכל לתבוע את חברת הביטוח של המשאית בתביעת נזיקין.
במקרה כזה, על חברת הביטוח או בית המשפט לקבוע האם ניתן לשייך את התאונה להגדרות העונות בחוק לתאונת דרכים או אינה ולכן יהיה על הנפגע להוכיח את פגיעתו בצורה אחרת. פגיעות מסוג זה יכולות להיות בזמן פריקה והעמסה, עלייה לתא הנהג ועוד… בגלל שפגיעות אלו יכולות להשתמע כצורך לתחבורה או שלא הנסיבות ייבחנו וצורה מעמיקה וכשיתגלו הגורם המשפיע יוכל להחליט על המסך הטיפול בערוץ זה..
מה חשוב לעשות במקרה של תאונת דרכים?
בכל תאונת דרכים ישנם כמה דברים שחייבים לעשות אם המצב הגופני והנפשי של המעורבים מאפשר זאת. ראשית יש להחליף פרטים עם שאר המעורבים בתאונה, לאחר מכן חשוב לתעד ולבדוק אם היו עדים לתאונה שיוכלו לסייע בבית הדין.
לאחר תאונה חשוב מאוד ללכת מיד להיבדק במרפאה, גם אם אתם חושבים שלא נפגעתם כלל לבדיקה הרפואית יש חשיבות רבה. חשיבות זו מתחלקת לשתי סיבות – ראשית כל, במקרים רבים המעורבים בתאונה לא מרגישים מיד כאב או פגיעה בגלל האדרנלין שמופץ בגוף אך זהו מצב מסוכן ואתם עלולים לגלות מאוחר יותר כאבים חזקים שחבל לא לטפל בהם כראוי. שנית, מבחינת בירוקרטיה – גם אם נפגעתם וגם אם לא הדוח הרפואי לאחר התאונה הוא חשוב ביותר להמשך הטיפול בתביעה מול חברת הביטוח או בית המשפט.
משך זמן התביעה
משך זמן התביעה לאחר תאונת משאית משתנה ממקרה למקרה, במקרים בהם הפגיעה שהתרחשה הינה באופן חד משמעי תאונת דרכים והנפגעים בה מוכיחים את הנזק הגופני בקלות התביעה תהיה קצרה יותר אך במקרים בהם ההוכחה המשפטית מורכבת יותר הן בעקבות נסיבות האירוע והן בעקבות פגיעה שהתגלתה בשלב מאוחר לאחר התאונה התביעה עשויה להמשך זמן רב יותר.
מסיבה זו ומסיבות רבות אחרות חשוב מאוד להיעזר בעורך דין מיומן שיעזור לכם בהליכים המשפטיים מול חברת הביטוח או בית המשפט ביעילות ובמקצועיות. ההמלצה הרווחת הינה לא למהר לסגור תביעות מסוג זה, להיאזר בסבלנות על מנת להגיע להסכם שיטיב עימכם בצורה המתאימה ביותר לפגיעות שחוויתם ולקבל את הפיצויים שיספיקו לכם לשמור על רמת החיים שהייתה לכם טרם הפגיעה ולהצליח לטפל בעצמכם כראוי.
עבור מקרים בהם התביעה נמשכת זמן אך הנפגע מוכרח לקבל טיפול וסיעוד קיים הסדר של תשלום תכוף.
תשלום תכוף
משמעות המושג תשלום תכוף הינו הליך מהיר שמאפשר לאדם שנפגע בתאונת דרכים לקבל סכום פיצוי ביניים שיעזור לו באופן מידיי לפני תחילת תהליך התביעה שעלול להמשך זמן מה. התשלום התכוף הינו נגזרת של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשלום זה הינו מעוגן בחוק והוא מגיע לנפגש אשר פגיעותיו קשות אשר מונעות ממנו לשוב לעבודה לתקופה ממושכת. סכום התשלום ינוכה מסכום הפיצוי הסופי שייפסק לטובת התובע.
שאלות ותשובות בנושא האם תאונת משאית נחשבת תאונת דרכים?
נגד מי מגישים תביעה במקרה של תאונת משאית?
התביעה מתקיימת בשני מישורים – תביעות בענייני נזקי גוף נעשית מול חברת הביטוח של כל נפגע, במקרה של הולך רגל שנפגע הוא יקבל את הפיצויים מחברת הביטוח של המשאית. כמו כן בתאונה עצמית של משאית אשר הנפגע יקבל את הפיצויים בחברת הביטוח שמבטחת את הרכב.
האם ניתן לקבל פיצויים גם על פגיעה ברכוש?
כמובן, ניתן לקבל פיצויים גם על פגיעה ברכוש כמו הרכב או רכוש שהיה בתוכו אך זה אינו נכלל תחת חוק הפיצויים אלא בתביעה נפרדת שנקראת תביעת נזיקין. אופי תביעה זו ישתנה על פי אשמת התאונה וכמו כן על פי רמת הפוליסות המעורבות בתאונה של כל צד.
האם תאונת משאית יכולה להיחשב תאונת עבודה?
לכל הנוגע לנוסעים במשאית עצמה, ברוב המקרים תאונה זו תיחשב כתאונת עבודה כיוון שמשאית הינה רכב למטרת עבודה בדרך כלל.
האם פגיעה ממנוף המשאית נחשב תאונת דרכים?
פגיעה ממנוף המשאית עלולה להיחשב כתאונת דרכים במקרים מסוימים בהם נעשה ניצול של הכוח המכני של הרכב עצמו. במקרים של פגיעה ממנוף, פריקה, טעינה וטיפוס לתא הנהג תעשה קביעה של בית המשפט האם הינה תאונת דרכים או שאינה.