לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

תהליך תביעת תאונת עבודה

תאונות עבודה הן תופעה נפוצה, אולם לצערנו הרב, לעיתים העובדים הנפגעים במסגרתן, אינם מודעים מספיק לזכויותיהם במקרה כזה. לכן במאמר זה בחרנו לפרט את תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה – החל מאיסוף המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, דרך הצעדים הדרושים להגשת תביעה לביטוח לאומי, ועד לאפשרות של הופעה בוועדה רפואית לקביעת דרגת נכות מעבודה.

 

באילו נסיבות תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה עומד על הפרק?

תאונת עבודה מוגדרת בצורה רחבה בסעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי. ההגדרה כוללת תאונת דרכים שאירעה בדרך לעבודה או חזרה ממנה, במקום העבודה עצמו או בסביבתו הקרובה, בניסיון להציל חיים או רכוש, ואף עקב פגיעה מכוונת של אדם בזולתו שאירעה במקום העבודה. ישנן עוד מספר סיטואציות ספציפיות המפורטות בהמשך החוק. אולם העיקרון המנחה הוא שמדובר בהגדרה רחבה ביותר, החלה גם על עובד שנפגע במהלך העבודה עצמה וגם בדרך אליה או ממנה, ואף במקרים מסוימים על מי שעובדים מביתם.

 

מול מי מתבצע תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה?

תהליך הגשת תביעות על רקע תאונות עבודה, כמו גם מחלות מקצוע – יכול להתבצע הן מול המוסד לביטוח לאומי והן מול מעבידו של נפגע העבודה, באם יש בסיס לחשוד בהתרשלות מצד המעביד, כגורם סיבתי מובהק לנזקי העובד.

בתהליכים אלו, חיוני בראש ובראשונה ליצור קשר עם עורך דין לתביעות תאונות עבודה לטובת הערכת פרטי המקרה, קבלת החלטות מושכלת וגיבוש אסטרטגיה משפטית יעילה למימוש זכויותיו של הנפגע.

מעבר לייעוץ בנושא הגשת התביעה וסיכויי ההצלחה בה, עורך דין תאונות עבודה יידרש לפעול מול המוסד לביטוח לאומי ומול המעביד הנתבע. פעולות אלה יכולות לכלול התראה לפני הגשת תביעה ומשא ומתן. בהמשך, עליו לנסח כתב תביעה מלא, שמטרתו העיקרית היא להוכיח את הקשר הסיבתי בין הפגיעה לבין העבודה. כתב התביעה יכול להיות מוגש הן כנגד המעסיק והן כנגד הביטוח הלאומי, בהתאם לנסיבות.

 

מה השלבים של תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה?

תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה עובר דרך השלבים העיקריים הבאים:

קבלה ומילוי של טופס הפניה לטיפול רפואי בעקבות תאונת עבודה

במקרה של תאונת עבודה, ראשית על העובד לקבל מן המעביד טופס הפנייה לקבלת טיפול רפואי – טופס בל 250, הרלוונטי עבור עובד שכיר. במקרה של שכירים, המעסיק חייב במילוי הטופס וחתימה עליו. אולם עובד עצמאי ימלא טופס מקביל בשם בל 283.

השגת תעודה רפואית ראשונית על פגיעת עבודה

לאחר מכן יש לפנות לקופת החולים, למחלקה המטפלת בתאונות עבודה, ולמסור שם את הטפסים לרופא. הרופא יוציא תעודה רפואית ראשונית המאשרת את הפגיעה בעבודה. תעודה זו הכרחית להמשך ניהול התביעה.

הגשת הודעה על פגיעת עבודה ובקשה לדמי פגיעה במוסד לביטוח לאומי

לאחר קבלת התעודה הרפואית הראשונית, יש למלא טופס "תביעה לדמי פגיעה". הדבר נעשה בעזרת טופס בל 211. יש לצרף לטופס זה מסמכים רלוונטיים מהמעסיק עבור עובד שכיר, או מסמכים מתאימים עבור עצמאי.

לצורך זה, יש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. אלו כוללים מסמכי אשפוז בבית חולים, מרשמי תרופות, וכל מסמך אחר המעיד על המצב הרפואי לאחר התאונה. מטרת המסמכים היא להוכיח את הקשר בין הפגיעה לתאונת העבודה.

בקשה מסוג זה שמאושרת, מניבה תשלום פיצויים זמניים שנקראים "דמי פגיעה". אלו הם תשלומים שמשולמים לעובד שנפגע בתאונת עבודה, במטרה לפצות אותו על הפגיעה הראשונית בהכנסותיו בתקופת ההחלמה מן הפגיעה.

דמי הפגיעה משולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי, למשך תקופה של עד 3 חודשים. התשלום הוא בשיעור 75% מן ההכנסה הממוצעת של העובד ב- 3 החודשים שקדמו לפגיעה.

אולם דמי פגיעה ניתנים רק אם יש קשר ישיר בין הפגיעה לבין העבודה – כלומר אם מדובר בתאונת עבודה / מחלת מקצוע כהגדרתן בחוק הביטוח הלאומי.

בהמשך לכך, במידה והנכות נמשכת גם לאחר 3 חודשי הזכאות לדמי הפגיעה, ניתן להגיש תביעה להארכת תקופת הזכאות או לקצבת נכות מביטוח לאומי.

הגשת תביעה לקבלת אחוזי נכות וגמלת נכות מעבודה

הדבר נדרש במקרים רבים במקרה של פגיעה חמורה יותר, לתקופה העולה על 3 חודשים. ניתן למלא את הבקשה לתביעה באופן מקוון באתר הביטוח הלאומי או לשלוח אותה בדואר או בפקס. יש לצרף מסמכים רפואיים רלוונטיים, טופס ויתור סודיות וכל מסמך נוסף הנחוץ לביסוס נכותו של מבקש הגמלה.

דיון בוועדה הרפואית לקביעת דרגת נכות

אם לאחר בחינת המסמכים נמצא כי התובע מתאים לדיון בוועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי, המשמעות היא שכנראה הבודקים זיהו בעיה רפואית משמעותית יותר, שלא הסתיימה לאחר 3 חודשים. ככל הנראה, התובע יזומן להתייצב בפני ועדה רפואית לבחינת דרגת הנכות הרפואית שלו. בשלב זה, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין לתביעות נכות מעבודה שיוכל לתדרך ולסייע לתובע להיערך בצורה הטובה ביותר לקראת הדיון בוועדה.

עורך הדין יודע לייעץ לתובע אילו נקודות להדגיש ואילו פחות. הוא יודע היטב מה יעניין ומה פחות את חברי הוועדה. בנוסף, עורך הדין שולט בסעיפי החוק הרלוונטיים למקרים של פגיעה תוך כדי עבודה, ויוכל להפנות את חברי הוועדה לסעיפים המתאימים במידת הצורך.

הגשת ערעור

כאשר ניתנת החלטה של הוועדה הרפואית בנוגע לתביעת נכות מעבודה בביטוח לאומי, ניתן להגיש ערעור אם התובע אינו מרוצה מההחלטה. גם כאן חיוני להסתייע בעורך דין שייצג את המערער על מנת למקסם את הסיכויים לקבלת התוצאה הרצויה בהליך הערר.

 

מה חלון הזמן להתחלת תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה?

כדי להגיש תביעה לדמי פגיעה במקרה של תאונת עבודה, יש לעשות זאת תוך 12 חודשים מיום הפגיעה. למרות שנראה כי מדובר בפרק זמן ארוך, הזמן עובר במהירות. לכן, ההמלצה היא להגיש את התביעה בסמיכות ככל האפשר למועד שבו אירעה הפגיעה. הכרת הביטוח הלאומי בפגיעת העובד כתאונת עבודה, היא חיונית גם ליכולתו להגיש תביעה לקצבת נכות מעבודה בהמשך, ולכן חשוב מאוד להקפיד על הגשת התביעה לדמי הפגיעה במועד.

 

לסיכום

כפי שראיתם במדריך זה, תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה, כולל מספר שלבים חשובים – החל מקבלת טפסים רפואיים המאשרים את הפגיעה, דרך הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי, וכלה באפשרות של הופעה בפני ועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות וזכאות לפיצויים וזכויות רפואיות שונות המגיעות לנפגעי עבודה. היות והגשת התביעה כרוכה בהיבטים חוקיים ובירוקרטיים מורכבים, לאורך כל הדרך חשוב להיוועץ עם עורך דין מנוסה בתחום תאונות עבודה. זאת על מנת למצות ביעילות את מלוא הזכויות שניתן לקבל על פי החוק. על כן, אם נפגעתם בתאונת עבודה, מומלץ לפנות עוד היום לייעוץ במשרד עו"ד אימבר גולן פרטוש המתמחה בנושא. לפרטים נוספים – חייגו למשרדנו כעת.

תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה

תאונת עבודה מוגדרת בצורה רחבה בחוק הביטוח הלאומי, וכוללת בין היתר פגיעה שקרתה בעת ביצוע העבודה, תאונה שאירעה בדרך אל העבודה או בחזרה ממנה, נזק שנגרם לעובד במסגרת אירוע חריג בניסיון להציל חיים או רכוש במקום העבודה, ואף עקב תקיפה של אדם אחר במקום העבודה. ישנן עוד מספר סיטואציות ספציפיות המפורטות בחוק ביטוח לאומי ועל כן חיוני להיוועץ בעורך דין תאונות עבודה כדי לבחון כל מקרה לגופו על פי נסיבותיו.

תחילה יש להשיג מהמעסיק טופס הפניה לטיפול רפואי, לאחר מכן לפנות לקופ"ח לקבלת אישור רפואי ראשוני על הפגיעה, ולבסוף להגיש תביעה להכרה בפגיעת עבודה וקבלת דמי פגיעה במוסד לביטוח לאומי בצרוף המסמכים הרפואיים הרלוונטיים לאירוע. בהמשך לכך, אם הנזק ממושך, העובד יכול להתקדם גם להגשת תביעת נכות מעבודה ולהישלח לוועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות.

עורך דין בתחום תאונות העבודה מכיר את חוק הביטוח הלאומי היטב, ויודע מהם המסמכים, העדויות והטיעונים שישפיעו על הוועדה לטובת המבוטח. הוא יכול לייעץ לנפגע העבודה כיצד להתכונן בצורה מיטבית לדיון זה, ולסייע להביא לתוצאה טובה יותר עבור התובע. בקצרה, חשוב שמישהו ייצג את האינטרסים של הנפגע וידאג שזכויותיו יישמרו בתהליך וזהו בדיוק תפקידו של עורך דין תאונות עבודה.

לבחירת עורך הדין המתאים לייצוג בוועדה הרפואית בביטוח לאומי, כדאי להיוועץ עם משפחה וחברים שעברו תהליך דומה. בנוסף, רצוי לבדוק שלעורך הדין יש ניסיון רב בתחום פגיעות העבודה, שהוא מכיר את חוק הביטוח הלאומי לעומק ויודע כיצד לנהל משא ומתן אפקטיבי מול גורמי הביטוח הלאומי המתאימים. יתר על כן, חשוב גם למצוא עורך דין שאפשר לבטוח בו שיקפיד לייצג בנחישות ובמסירות את האינטרסים שלכם, בתהליך התביעה ומימוש זכויותיכם החוקיות.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תאונות דרכים
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן