לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

בחינת תביעות סיעוד למחלות מקצוע

מחלות מקצוע יכולות להשפיע באופן משמעותי על האנשים אשר סובלים מהן, ולהשליך על מצב בריאותם, רווחתם הכללית ויכולת העבודה שלהם. מתוך הכרה במצוקות העומדות בפני המתמודדים עם מחלות הקשורות בעבודה, הביטוח הלאומי מציע פלטפורמה שמאפשרת לאנשים שנפגעו מהן, לבקש פיצויים והטבות רפואיות שונות. במאמר זה נעסוק בבחינת תביעות סיעוד למחלות מקצוע, החל מהבנת תנאי הזכאות להגשתן ועד להתוויית הצעדים הדרושים לשם כך. על זאת, במטרה לפשט עבורכם ועבור יקיריכם את התהליך לקבלת הפיצוי והתמיכה המגיעים לכם.

 

מהן מחלות מקצוע על פי חוק הביטוח הלאומי?

סעיף 85 בחוק הביטוח הלאומי שנחקק בשנת 1995, קובע שמחלות מקצוע הן נזקי גוף שנגרמים לעובד במהלך עבודתו או כתוצאה מעבודתו. המחלות הללו עלולות להופיע עקב גורמים מגוונים, לרבות חשיפה מתמשכת לחומרים מסוכנים או לקרינה, ולחילופין – פעולות חזרתיות אשר מתבצעות לאורך זמן, שבסופו של דבר מסתיימות בפציעות אמיתיות.

 

אילו מחלות מקצוע עלולות להביא לצורך בהגשת תביעת סיעוד?

את רשימת מחלות המקצוע המלאה שניתן להגיש בגינן תביעות נכות או תביעות סיעוד, ניתן לאתר במסגרת תקנות הביטוח הלאומי, במיוחד בסעיף הייעודי המתייחס למחלות מסוג זה. עם הקטגוריות היותר נפוצות של מחלות המקצוע, נמנות מחלות עור, ליקויי שמיעה, סרטן הקשור בחשיפה לחומרים קרצינוגניים, מחלות שרירים ושלד, ומחלות של דרכי הנשימה הנובעות ממגע עם חומרים מסוכנים. למותר לציין כי במקרים מסוימים, מחלתו של עובד עשויה להיחשב בתור מחלת מקצוע אפילו אם מחלה זו איננה רשומה במפורש ברשימת המחלות הנ"ל.

כמו כן, בתי המשפט בארץ הרחיבו את הפרשנות למושג מחלת מקצוע כהגדרתו בחוק, כך שתכלול שני תרחישים נוספים: מחלות הנובעות מסיבות בלתי נראות לעין ופגיעות מיקרוטראומה.

 

היכן מגישים תביעות נכות בגין מחלות מקצוע?

במקרים של מחלות מקצוע, לעובדים הנפגעים יש אפשרות להגיש 2 תביעות בנפרד:

  1. תביעה למוסד לביטוח הלאומי
  2. תביעת נזיקין כנגד המעסיק.

חשוב לדעת שניתן להגיש את שני סוגי התביעות הללו במקביל, מכיוון שהן נפרדות ואינן תומכות זו בזו באופן אוטומטי. עם זאת, חיוני לפנות להתייעצות משפטית עם עורך דין בעל ידע במימוש זכויות רפואיות ולהיעזר במומחים רפואיים מתאימים, במידה ומגישים תביעת נזיקין נגד המעסיק, כדי לשפר את סיכויי ההצלחה של התביעה.

 

אילו זכויות ניתן לממש באמצעות הגשת תביעות נכות למחלות מקצוע?

עובדים שהוכרו על ידי הביטוח הלאומי כסובלים ממחלת מקצוע, זכאים למגוון של זכויות והטבות. זכויות אלו נועדו להציע אפיקי החלמה ושיקום לפגיעותיהם, תוך קבלת מענה לצרכיהם הפרטניים כפי שנקבעו על ידי המוסד לביטוח לאומי. שירותי הסיוע הרפואי למבוטח שנפגע ממחלת מקצוע, מכסים אשפוזים, קבלת טיפול סיעודי בבית המבוטח או בבית החולים, פעולות כירורגיות, עזרים רפואיים וכל טיפול נוסף, הנחוץ להחלמת הנפגע.

מלבד זאת, המוסד לביטוח לאומי מספק גם גמלאות, מענקים ופיצויים לזכאים, כולל: 

  1. דמי פגיעה: עובד שאיבד את כושר עבודתו בעקבות מחלת מקצוע, זכאי לדמי פגיעה. לקבלת תשלומים אלו, על המבוטח לקבל אישור רפואי מרופא המציג את קיומה של פגיעה בכושר העבודה, המוכרת במסגרת חוק הביטוח הלאומי. שיעור דמי הפגיעה עומד על 75% משכרו של העובד היומי והחישוב נעשה על פי ממוצע השתכרותו בשלושת החודשים שקדמו לפגיעה, חלקי 90 ימים.
  2. גמלת נכות מעבודה: בעלי נכות צמיתה העולה על 20% / נכות זמנית העולה על 5% זכאים לגמלת נכות מעבודה. חישוב הגמלה נערך על ידי הכפלת 75% משכרו של העובד בשלושת החודשים טרום הפגיעה, בדרגת הנכות שנקבעה לו.
  3. מענק נכות: מדובר בפיצוי חד פעמי המוענק לעובדים עם נכות צמיתה הנעה בין 5% ו- 19%. שיעור המענק נקבע לפי חישוב 75% משכרו של העובד בשלושת החודשים שלפני הפגיעה, כפול אחוזי הנכות שנקבעו עבורו.
  4. שירותי שיקום מקצועי: סיוע ברכישת כישורים מקצועיים חדשים, מוצע לאנשים עם דירוג נכות העולה על 10%.
  5. מענק מיוחד לבעלי אחוזי נכות גבוהים: עובדים עם דרגת נכות של 65% עד 74%, המתמודדים עם קשיי ניידות, או מוכרים כבעלי מוגבלות העולה על 75%, זכאים לקבל מענק מיוחד מהמדינה לסיוע באחזקת רכב, טיפולים אישיים, התאמת הבית לצרכיהם המיוחדים ועוד.
  6. הנחות בתשלומי ארנונה: מבוטחים בעלי דירוג נכות העולה על 90 אחוזים זכאים לקבלת הנחה בדמי הארנונה, והביטוח הלאומי מספק את רשימת הזכאים הנכים להטבה זו, לרשויות המקומיות מדי שנה.

 

האם יש מגבלת זמן להגשת תביעות נכות למחלות מקצוע במדינת ישראל?

תקופת ההתיישנות לפתיחת תביעות נכות וסיעוד בישראל, משתנה בהתאם לגורם אליו מופנית התביעה: 

  • כדי שתביעה עקב מחלת מקצוע תאושר בידי המוסד לביטוח לאומי, העובד נדרש להגישה תוך לא יאוחר מ- 12 חודשים ממועד הפגיעה.
  • תביעות פיצויים נגד מעסיקים הקשורות למחלות מקצוע, ניתנות להגשה תוך לא יותר מ- 7 שנים מיום גילוי הנזק.
  • תביעות ביטוח, לרבות ביטוחי סיעוד או פוליסת תאונות אישיות, מוגבלות לתקופת התיישנות קצרה יותר, שפוקעת כעבור שלוש שנים בלבד.

כדאי להיות מודעים לחוק ההתיישנות ולפעול במהירות עם התעורר הצורך בהגשת תביעת נכות או תביעת סיעוד בגין מחלת מקצוע, כדי להבטיח שהתביעות יוגשו במסגרת הזמן המתאימה, תוך שמירה מיטבית על זכויות המבוטח.

 

לסיכום

אם נפגעתם ממחלת מקצוע או פציעת מיקרוטראומה, או שבן משפחתכם סובל מאלו, דעו שיש לכם כתובת לסיוע משפטי מקצועי, בתנהלותכם מול גורמי הביטוח השונים.

משרד עו"ד אימבר גולן-פרטוש כאן כדי ללוות אתכם בתהליך הגשת תביעותיכם תוך הקפדה על מימוש מיטבי של הזכויות הרפואיות והסיעודיות שלכם.

פנו למשרדנו עוד היום והבטיחו את יכולתכם לממש כל ההטבות המגיעות לכם כחוק, במסגרת הזמן שנקבעה.

בחינת תביעות סיעוד למחלות מקצוע

ישנם פערים בין תביעות נכות הנובעות ממחלות מקצוע לבין תביעות הנובעות מתאונות עבודה. כשמדובר בתאונת עבודה בדרך כלל עסקינן באירוע פתאומי וחד-פעמי הקורה לעובד בזמן שהוא עוסק בעבודתו או במהלך נסיעתו ממקום העבודה או ממנו. זאת להבדיל ממחלת מקצוע, שהיא פגיעה הקשורה לבעיה ספציפית המתועדת במסגרת תקנות הביטוח הלאומי. עובד זכאי לגמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי רק אם הוא חולה באחת מהמחלות המנויות בתקנות.

כדי לזכות בפיצוי בתביעה למחלת מקצוע במוסד לביטוח לאומי, יש לעמוד בשלושה קריטריונים מרכזיים: המחלה המדוברת חייבת להיכלל ברשימת המחלות המוכרת רשמית בתקנות הביטוח הלאומי, המחלה צריכה להימשך למשך זמן המוכר כאופייני למחלת מקצוע, חייב להיות קשר סיבתי מוכח בין המחלה לעבודתו של הפרט.

לעובדים המתמודדים עם מחלות מקצוע, יש פרקי זמן מובהקים להגשת תביעות בהתאם לגורם המבטח: 

  1. להגשת תביעה לביטוח הלאומי, לעובדים יש חלון של שנה, שמתחיל או מהמועד שבו התגלה הנזק או מהמועד ההערכה שהוא התרחש. 
  2. במידה ועובד מבקש להגיש תביעה נזיקית נגד מעסיקו, עומדות לרשותו עד שבע שנים מיום גילוי הנזק. 
  3. תביעות הקשורות לנכות או מצב סיעודי בעקבות מחלת מקצוע מול חברות הביטוח, חייבות להיעשות תוך שלוש שנים. 

פנו לרופא תעסוקתי מטעם קופת החולים שלכם בעת חשד למחלת מקצוע. אשרו את האבחנה ואספו את המסמכים הרפואיים הנדרשים. הגישו את המסמכים אל המוסד לביטוח לאומי והשתתפו בדיון בוועדה רפואית לקביעת דרגת נכותכם ואי הכושר שלכם. 

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד מחלות מקצוע, תאונות עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן