לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

נפגעי תאונות עבודה

תאונות עבודה הן אירועים מצערים שעלולים להשפיע משמעותית על חייו של אדם ועל יכולתו לעבוד ולפרנס את עצמו ואת משפחתו. למרבה המזל, בישראל, קיימות זכויות רבות עבור נפגעי תאונות עבודה, והביטוח הלאומי הוא הגוף המרכזי האחראי על מימושן. זכויות אלה נועדו לסייע לנפגעים להתמודד עם ההשלכות הכלכליות והבריאותיות של התאונה, ולאפשר להם לחזור לשגרת חייהם ככל הניתן. במאמר זה נדון בזכויות העיקריות המוקנות לנפגעי תאונות עבודה בביטוח לאומי, ונפרט את התנאים וההליכים הנדרשים לקבלתן.

 

מה ההגדרה החוקית לתאונות עבודה?

תאונות עבודה מוגדרות ככל אירוע שהתרחש במהלך העבודה, וגרם לפציעה או נזק כלשהו לעובד, בין אם בשל טיב העיסוק עצמו או בגלל תנאי סביבת העבודה. בישראל, הביטוח הלאומי מכיר גם בתאונות דרכים שנגרמו לעובדים בדרכם אל העבודה וממנה או במהלך נסיעות עבודה, כתאונות עבודה לכל דבר.

 

נפגעי תאונות עבודה והזכויות המגיעות להם בביטוח לאומי

תאונות עבודה הן מציאות שלילית אך נפוצה הפוקדת עובדים רבים במדינת ישראל מדי יום ביומו. למרבה המזל, לנפגעי תאונות עבודה קיימת מערכת זכויות מקיפה – החל מטיפול רפואי, דרך תשלומי פיצויים מביטוח לאומי, ועד לאפשרות להגיש תביעות נזיקין נגד מעסיקים במקרים של רשלנות. על כן, חשוב לדעת מהן הזכויות העומדות לרשות נפגעי עבודה וכיצד לממש אותן באופן מלא.

 

סוגים נפוצים של תאונות המתרחשות בסביבת העבודה

הסוגים הנפוצים ביותר של תאונות עבודה הם:

  • נפילות – למרבה הצער, נפילה מסולמות, מפיגומים, מגגות ומשטחים מורמים היא אחת הסיבות השכיחות ביותר לתאונות עבודה בישראל (ולא רק).
  • פגיעות חשמל – זרם חשמלי, התחשמלות וכו' גורמים לאחוז לא מבוטל מתאונות העבודה.
  • כוויות – מהוות גם הן חלק משמעותי מתאונות העבודה, בעיקר בענפי תעשייה ובמטבחים תעשייתיים.
  • פגיעות מחומרים מסוכנים – חשיפה לחומרים כימיים, גזים רעילים וכד' עלולה לפגוע בבריאות העובד באופן חמור.
  • תאונות דרכים – המתרחשות במהלך הנסיעה אל מקום העבודה ובחזרה, ייחשבו כתאונת עבודה במרבית המקרים.
  • תאונות עבודה בכלי רכב כבדים – תאונות המערבות מלגזות, משאיות וציוד הנדסי.

 

מה תכליתן של הזכויות המוצעות לנפגעי תאונות עבודה בארץ?

לאנשים שנפגעו בתאונות עבודה בארץ, יש מגוון רחב של זכויות חוקיות, שמטרתן לפצות אותם על הנזקים הפיזיים והכלכליים שנגרמו להם בטווח המיידי והארוך. זכויות אלה אמורות לאפשר לנפגעי תאונות העבודה להתמודד עם הפגיעות שלהם ביעילות, ולספק להם תשלומי פיצויים שיעזרו להם לשמר את איכות חייהם ושל בני משפחותיהם בתקופה שבה הם מחלימים ולא יכולים לעבוד בהיקף המלא שאליו היו רגילים, או שאינם יכולים לעבוד כלל.

 

הצעד הראשון למימוש זכויות נפגעי תאונות עבודה בביטוח הלאומי

על מנת לממש את הזכויות החוקיות של נפגעי תאונות עבודה, הצעד הראשון שעל נפגע עבודה לנקוט הוא פניה למוסד לביטוח לאומי. במקרים שבהם לא ברור האם ניתן להכיר במקרה מסוים בחזקת תאונת עבודה, ההכרעה בנושא תתבצע מול בית הדין לעבודה שייקבע האם מדובר בתאונת עבודה או לא.

 

הזכויות שניתן לממש מול המוסד לביטוח לאומי אם נפגעתם בעבודתכם

להלן הזכויות העיקריות שלהן זכאים נפגעי עבודה בהתאם לחוק ביטוח לאומי:

  • הזכות לטיפול רפואי מלא הכולל טיפול ראשוני, אמבולנס, אשפוז וטיפולים נוספים בקופת החולים וממקורות אחרים.
  • דמי פגיעה בשיעור 75% משכרו של הנפגע – במקרים בהם נקבע כי התאונה גרמה לאובדן כושר עבודה חלקי או מלא של הנפגע, הוא זכאי לפיצוי כספי מהמוסד לביטוח לאומי בגין אובדן הכנסתו עקב התאונה. פיצוי זה מכונה "דמי פגיעה", והוא משולם למשך 90 הימים הראשונים שלאחר האירוע בשיעור של 75% משכרו החודשי של הנפגע.
  • קצבת נכות חודשית קבועה או מענק נכות חד פעמי, בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו בוועדה הרפואית בגין נכות מתמשכת של הנפגע.
  • תוספת מיוחדת לקצבה או מענק מיוחד לנפגעים עם לפחות 75% נכות.
  • אפשרות לשיקום מקצועי.
  • זכויות לשארים במקרה מוות כתוצאה מתאונת העבודה.

הזכויות שפורטו לעיל מהוות רכיבים מרכזיים במערך התמיכה הניתן לנפגעי תאונות עבודה ובני משפחותיהם, שמטרתו לסייע בהחלמתם ולשמור על רווחתם. מערך תמיכה זה כולל טיפול רפואי, פיצויים כספיים, שיקום מקצועי ועוד – המיועדים לאפשר לנפגעי תאונות העבודה ובני משפחותיהם להתאושש באופן המיטבי מהפגיעה, הן מבחינה פיזית והן מבחינה כלכלית.

 

כיצד ניתן לממש את זכויותיהם של נפגעי תאונות עבודה ביעילות?

על מנת לממש את מלוא הזכויות החוקיות שלהם כנפגעי תאונות עבודה, על נפגעים לנקוט בשורת פעולות ללא דיחוי.

ראשית, יש לפנות מיידית לטיפול רפואי ולשמור היטב את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים שישמשו הוכחה לפגיעה.

בהמשך לכך, יש ליצור קשר עם המעביד ולמלא טופס ב"ל 250 שהוא טופס דיווח רשמית לביטוח לאומי לגבי תאונות עבודה.

לאחר מכן ולפי הצורך, ניתן להגיש תביעה לביטוח הלאומי לקבלת דמי פגיעה לתקופה של עד שלושה חודשים, ולבסוף – גם תביעה לקביעת אחוזי נכות מעבודה וקבלת קצבת נכות מביטוח לאומי, במידה והנפגע ממשיך לסבול מפגיעתו גם בחלוף תקופת זכאותו לדמי הפגיעה כחוק.

 

באילו נסיבות נפגעי תאונות עבודה מגישים גם תביעת לקצבת נכות מעבודה?

תביעת נכות מעבודה מאפשרת קבלת פיצוי כספי, בצורה של קצבה חודשית מתמשכת או מענק חד פעמי, בהתאם לשיעור הנכות שנקבע עבור הנפגע בוועדה הרפואית. ככלל, נכות נמוכה מ- 20% תזכה במענק חד פעמי, ואילו נכות של 20% ומעלה מזכה בקצבה חודשית קבועה. עם זאת, תנאי מקדים למימוש זכויות אלה הוא המצאת אישור רפואי הקובע כי הנפגע אינו מסוגל עוד לעבוד במקצועו או בתחום דומה, בשל מגבלות בריאותיות הנובעות מתאונת העבודה.

 

האם ניתן להגיש גם תביעה מטעם נפגע תאונת עבודה כלפי המעסיק?

במקרים שבהם תאונת העבודה נגרמה כתוצאה מרשלנות או הפרת חובת הזהירות מצד המעסיק, לנפגע הזכות לנקוט בהליכים משפטיים כנגד המעסיק עצמו או חברת הביטוח שלו לצורך קבלת פיצויים. כך לדוגמא, כאשר המעסיק לא נוקט באמצעי בטיחות כנדרש, והדבר גורם לפציעתו של העובד. מצב זה נפוץ למדי, אולם רוב המעסיקים מבוטחים למקרי נזקי גוף של עובדים. עם זאת, ביטוח זה אינו פוטר את המעביד מאחריותו המלאה לתאונת העבודה אם זו נבעה מרשלנות מצדו.

 

לסיכום

כאשר אדם נפגע בתאונת עבודה, חיוני ביותר לפנות לעורך דין תאונות עבודה שיוכל להבטיח מימוש מלא של הזכויות החוקיות להן נפגעי תאונות עבודה זכאים בביטוח הלאומי, מול גופי ביטוח אחרים וכן מול המעסיק וצדדים שלישיים, במידה וישנו גורם האחראי לקרות התאונה. עורך דין הפועל למימוש זכויותיו של נפגע העבודה בכל הערוצים הרלוונטיים, יוכל להבטיח שישולם לנפגע מלוא הפיצוי המגיע לו כחוק, ללא עיכובים מיותרים.

לפרטים נוספים על מימוש זכויות לנפגעי תאונות עבודה – משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש, כאן לרשותכם. אל תהססו לתאם פגישת ייעוץ ללא התחייבות ולהסייע בשירותינו.

נפגעי תאונות עבודה

נפגעי תאונות עבודה זכאים לקבל טיפול רפואי מקיף על חשבון ביטוח לאומי. טיפול זה כולל: טיפול ראשוני במקום האירוע, פינוי באמבולנס למיון או אשפוז אם נדרש, טיפולי המשך בקופת החולים של הנפגע, וכן הפנייה לטיפולים משלימים במידת הצורך – והכל על בסיס הפגיעות והצרכים הרפואיים שנגרמו בעקבות תאונת העבודה.

עובדים שנפגעו בתאונות עבודה זכאים על פי חוק למגוון זכויות, ביניהן: טיפול רפואי מלא בגין הפגיעה, דמי פגיעה מהביטוח הלאומי כפיצוי על אובדן כושר עבודה זמני, וכן קצבאות נכות חודשיות או מענק נכות חד פעמי במקרים של אובדן כושר עבודה לטווח ארוך או קבוע הנובע מתאונת העבודה.

כדי לממש את מלוא זכויותיהם לאחר תאונת עבודה, על נפגעי תאונות עבודה לנקוט במספר צעדים: ראשית, לפנות מיידית לקבלת טיפול רפואי. שנית, לשמור היטב את כל המסמכים והרשומות הרפואיות הרלוונטיים לטיפול שקיבלו. בהמשך לכך חובה להודיע למעסיק על מנת שימלא עבורם את טופס ב"ל 250 כהודעה רשמית לביטוח לאומי על תאונת העבודה. טופס זה יסייע בהמשך לקבל את האישורים הרפואיים הנדרשים על מנת לממש את זכותו של הנפגע לדמי תאונה ותגמולי נכות בביטוח לאומי.

כן. נפגעי תאונות עבודה רשאים גם לתבוע פיצויים מהמעסיק, ככלש התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות שלו. ניתן לעשות זאת במסגרת תביעה משפטית נגד חברת הביטוח של המעסיק או נגד המעסיק עצמו, ככל שאינו מבוטח.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תאונות עבודה, תאונות עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן