לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד

קצבאות סיעוד מביטוח לאומי ניתנות לקשישים, המתגוררים בביתם והזקוקים לסיוע של אדם אחר בביצוע פעולות יומיומיות שגרתיות. הקצבאות מספקות מעטפת כלכלית לאנשים הזקוקים להשגחה צמודה בבית, על מנת לשמור על הבטיחות שלהם עצמם ושל הסובבים אותם. סיוע משפטי בתהליך של מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד, נועד לאפשר למבוטח למצות את כלל הזכויות שלו לתמיכה סיעודית, החל משלב הגשת הבקשה להכרה בזכאות ועד לקבלת מלוא הזכויות שלו. בשורות הבאות נסביר במה הדבר כרוך.

 

איך נקבעת הזכאות לקבלת קצבת סיעוד?

מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד מתבצע על פי חלוקה לכמה רמות זכאות. להלן פירוט של הרמות הללו ושל המשמעות שלהן:

  • רמה ראשונה: הרמה הזאת נקבעת למי שצבר עד שלוש נקודות תלות. נקודות התלות מסמנות למעשה את מידת התלות של אדם בזולתו לביצוע מטלות ופעולות יום יומיות שונות. ברמה הזאת, המטופל יכול לבחור באופן עקרוני בין כמה שעות טיפול בבית, או ביקור במרכז יום, שממלא את הזמן ומפתח תחביבים אצל המטופל הסיעודי. בנוסף יש כמה זכאויות כגון לחצן מצוקה או מוצרי ספיגה.
  • רמה שנייה: הרמה השנייה של זכאות נקבעת למי שיש לו עד 4.5 נקודות תלות. באופן עקרוני, מדובר בהגדלת מספר שעות הסיעוד. יחד עם זאת, ניתנת למטופל אפשרות להמיר חלק מהשעות המגיעות לו לכסף, על פי שווי לשעה שנקבע מעת לעת. מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד באופן הזה מאפשר למטופל הסיעודי להגדיל את ההכנסה החודשית שלו ולעשות שימוש בכסף כראות עיניו.
  • רמה שלישית: הרמה הזאת נקבעת למי שצבר עד 6 נקודות תלות. ברמה הזאת ניתן להמיר את כל השעות בכסף, אם המטופל מעסיק עובד סיעודי זר. אם בני המשפחה נרתמים גם הם לסיוע, אפשר להגיע למצב שבו העובד הסיעודי תומך במטופל שעות מרובות, ואפילו לאורך כל שעות היממה. גם כאן ניתן להמיר את הנקודות שהצטברו בשירותי סיעוד נוספים, כולל ביקור במרכז יום, לחצן מצוקה ועוד, כפי שמפורט לעיל.
  • רמה רביעית, חמישית ושישית: כפי שכבר ניתן להבין מהאמור לעיל, בכל אחת מהרמות עולה רמת הזכאות של המטופל. זאת, בהתאם למצב הסיעודי שלו וליכולת או העדר היכולת שלו לתפקד ביום יום באופן עצמאי. 

 

על הליך מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד והמשמעות שלו

המוסד לביטוח לאומי הוא אחד המוסדות המסודרים ביותר בישראל. עם השנים התגבשו בו נהלים ותהליכים ברורים, אשר מאפשרים מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד ולקצבאות אחרות לכל אדם, בקלות יחסית. עם זאת, מדובר בהליך שעלול להיות מורכב ולהימשך זמן רב.

לא אחת נזקקים מטופלים סיעודיים ובני המשפחה שלהם לסיוע מקצועי בדרך למימוש הזכויות המגיעות להם על פי חוק. לפני קבלת הזכויות על פי המדרגות כאמור לעיל, על המטופלים הסיעודיים ובני המשפחות שלהם להכיר את הזכויות המגיעות להם. עם הזכויות כאמור ניתן למנות את הזכות לקבלת מידע רפואי וקבלת הטיפול המתאים. בנוסף, למרות המעורבות של גורמים רבים בתהליך, קיימת ועומדת למטפל הסיעודי הזכות לשמירת סודיות רפואית מצד אחד, וקבלת טיפול רפואי הולם מצד שני.

אחת הזכויות היותר משמעותיות של כל מטופל סיעודי הינה הזכות להשתתף בקבלת ההחלטות הרפואיות הנוגעות לו. זאת, כמובן, במידה שהמטופל נמצא במצב שבו הוא מסוגל לקבל החלטה מושכל. הליך מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד נועד, באופן עקרוני, להגן על המטופל ולשמור על הזכויות שלו, גם אם הוא עצמו איננו מסוגל לעשות כן.

 

למה חשוב להכיר ולהבין את הזכויות הרפואיות והאחרות של החולה הסיעודי?

עד לא מכבר, הדעה הרווחת הייתה שהכול מסתכם בכסף. לא אחת פנו הנציגים של הביטוח הלאומי בעצמם לבני המשפחה, בהצעה להמיר את נקודות התלות בקצבה חודשית קבועה. ככל שמספר נקודות התלות היה גבוה יותר, כך הקצבה הייתה גבוהה יותר. ההיגיון מאחורי השיטה הזאת גרס כי מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד מתבצע טוב יותר, אם בני המשפחה מעורבים בתהליך. ואכן היו בעבר ויש גם הים מקרים שבהם הקצבה הומרה לכסף, ואחר מבני המשפחה טיפל ברציפות בחולה הסיעודי. 

נכון להיום השתנתה נקודת המבט, והשתרשה התובנה שלכל חולה סיעודי יש צורך להתאים טיפול שונה. בחלק מהמקרים, מימוש הזכויות הרפואיות אכן נודע לקצבאות הסיעוד בלבד. במקרים אחרים הדגש הוא על הממד הנפשי של הסיוע. התובנה היום היא שהחוסן הנפשי של החולה הסיעודי חשוב לא פחות מהנושא הפיננסי. 

לפיכך, גם מנעד האפשרויות לניצול נקודות התלות של המוסד לביטוח לאומי הוא רחב בהקשר הזה. ככל שבעל המקצוע המסייע לחולה הסיעודי במימוש הזכויות שלו הוא מיומן יותר, כך היכולת שלו להתאים לחולה באופן מדויק את אופי הסיוע הנדרש לו תהיה גבוהה יותר.   

 

מתי מומלץ לפנות לעורך דין לטובת מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד?

הנושא של מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד ובכלל הוא רחב. האמור לעיל הוא רק קצה הקרחון, וכולל את ההיבטים העיקריים של הנושא. אם זאת, מהאמור לעיל עולה תמונה ברורה – מימוש הזכויות של חולה סיעודי הוא נושא מורכב, שלא תמיד אפשר לטפל בו באמצעים שגרתיים.

לפיכך, ההמלצה החד משמעית היא לפנות לשירותיו הטובים של עורך דין ביטוח לאומי המתמצא בתחום, ואשר יכול לסייע לחולה עצמו ולבני המשפחה שלו להפיק את המיטב במצב הקיים. המטרה של הסיוע שמספקת המדינה היא לנסות ולשמר ככל שניתן את אורח החיים ואת איכות החיים של המטופל, ולשנות את אופי הסיוע שניתן לו בהתאם לשינויים במצבו הרפואי והנפשי. 

לסיכום – חשיבות הסיוע המשפטי בתהליך מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד

אם יש לכם עניין למצות באופן המיטבי ביותר את הזכויות שלכם או של יקיריכם כמטופלים סיעודיים, כדאי ליצור קשר כבר כעת עם משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש. הצוות המשפטי המיומן במשרדנו יסייע לכם לגבש ולהוציא אל הפועל תוכנית פעולה למימוש זכויותיכם הסיעודיות, שתתן מענה הולם לדרישות ולצרכים שלכן ושל בני משפחתכם, באופן מיטבי.

מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד

השינוי המשמעותי ביותר ביחד למטופלים, הוא הבנת הצורך שלהם בהיבטים טיפוליים אחרים, ולא בהתמקדות בנושא הכספי בלבד. אמנם אין חולק על החשיבות של הצד הפיננסי, ואולם יש חשיבות רבה גם לשמירה על החוסן הנפשי והרגשי של המטופל הסיעודי.

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף האמון על הגדרת המצב הסיעודי של מטופל מצד אחד, ועל מתן מענה לצרכים שלו מצד שני. לצורך כל קבע המוסד לביטוח לאומי אמות מידה אובייקטיביות ככל שניתן, להגדרת המצב הסיעודי של מטופל. אמת המידה הטובה ביותר לצורך העניין היא נקודת תלות. ככל שמספר נקודות התלות הוא גדול יותר, כך התלות של המטופל הסיעודי בזולתו היא גבוהה יותר. 

הקביעה של מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד ובכלל מתבצעת בשיתוף פעולה עם החולה הסיעודי, במידת האפשר. הנטייה היא לתת משקל משמעותי יותר להעדפות ולרצונות שלו, כך שהתוצאה הסופית תתאים לצרכים שלו. יש מטופלים שיבחרו בהגדלת הקצבה על חשבון שעות סיעוד, ואיל אחרים יבחרו פעילויות שישמרו את הקשרים החברתיים ואת המעורבות שלהם בקהילה. 

כיום ניתנת האפשרות למטופל הסיעודי להחליט על אופי הטיפול בו. בין השאר, המטופל רשאי להתנגד להליכים רפואיים, כולל הליכים שנועדו להאריך את חייו. לכל מטופל עומדת הזכות למניעת חמלה והתנגדות להליכים רפואיים. המשמעות – המטופל יכול למנוע ביצוע פעולות שמטרתן היא להאריך את חייו. ואולם בשום פנים המטופל לא יכול לצפות לפעולה אקטיבית שתקצר את חייו.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תביעות סיעוד
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן