לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

למי מגיע פטור ממס הכנסה? מידע שחשוב להכיר

פטור ממס הכנסה הוא הטבה כלכלית משמעותית עבור מי שזכאים לקבלה. אם אתם תוהים למי מגיע פטור ממס הכנסה? מידע שחשוב להכיר לגבי התנאים העיקריים לזכאות לפטור ממס, הוא המקום להתחיל בו. לשם כך בדיוק נכתב המדריך שלפניכם.

 

למי מגיע פטור ממס הכנסה? מידע שחשוב להכיר אם אתם בעלי מוגבלויות

הזכות לקבלת פטור ממס הכנסה היא זכות שרבים אינם ממצים כראוי. בפועל, גם אנשים עובדים או פנסיונרים בעלי אורח חיים פעיל עשויים להיות זכאים לפטור ממס, בתנאי שיסתייעו בעורך דין מקצועי אשר ילווה אותם בתהליך מול הוועדות הרפואיות.

כך למשל, כל אדם הסובל מסוכרת, ברמות חומרה שונות, וכן אנשים עם בעיות רפואיות אחרות כגון פרקינסון, אי ספיקת כליות, מי שעברו שבץ מוחי, סובלים מקוצר נשימה או מבעיות לב, מרותקים לכיסא גלגלים או סובלים ממגוון בעיות רפואיות נוספות – עשויים להיות זכאים לקבלת פטור ממס.

 

כמה אחוזי נכות מזכים בפטור ממס הכנסה?

על פי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, פטור ממס מוענק על ההכנסות (כולל פנסיה והכנסות נוספות) של מי שמשתייכים לאוכלוסיות הבאות:

  • עיוורים
  • מי שנקבעה להם נכות בשיעור 100%
  • מי שנקבעה להם נכות זמנית בשיעור 90% ומעלה
  • מי שנקבעה להם נכות משוקללת בשיעור 90% ומעלה

בהקשר זה, יש לשים לב כי הזכאות להחזר מס ניתנת רק כאשר נקבעה נכות לתקופה העולה על 184 ימים (היינו, נכות שנקבעה למשך 185 ימים ואילך). כלומר, אין זכאות למי שנקבעה לו נכות לתקופה של עד 184 ימים ומטה, גם אם שיעור הנכות הוא 100%.

 

מה תקרת ההכנסות לעניין קבלת הפטור ממס הכנסה?

הפטור ממס מוענק בהתאם לתקרות הכנסה שנקבעות מדי שנה. קיימות תקרות שונות להכנסה מעבודה (משכורת, פנסיה, הכנסה מעסק וכד') או להכנסות שאינן מעבודה כגון שכר דירה, ריבית וכו'.

 

החוקים וההליכים הרלוונטיים לקבלת פטור ממס הכנסה

להלן החוקים וההליכים הרלוונטיים לקבלת פטור ממס בארץ:

  • חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט – 1959 – נכי צה"ל
  • חוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ז – 1957 – ניצולי שואה
  • חוק התגמולים לנפגעי איבה, תש"ל – 1970 – נפגעי פעולות איבה
  • פרקים ג', ה', ט' בחוק הביטוח הלאומי – הליכים במוסד לביטוח לאומי לרבות תאונות עבודה, נכות כללית ועוד
  • חוק שירותי הסעד (תעודת עיוור)

 

כיצד מגישים את הבקשה לקבלת פטור ממס הכנסה לפקיד שומה?

ההחלטה על אחוזי הנכות מתקבלת על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. כדי לקבל הפנייה לוועדות אלה מפקיד השומה, יש למלא ולשלוח לפקיד השומה את הטפסים הבאים:

  1. "בקשה לפטור ממס" – טופס 1516
  2. "אישור מסירת מידע" – ויתור סודיות טופס 169ב
  3. "בקשה לקביעת אחוזי נכות לצורך פטור ממס" – טופס 169א
  4. תשלום אגרה – שובר תשלום ניתן לקבל מפקיד השומה או המוסד לביטוח לאומי.

לאחר ביצוע הפעולות הנדרשות, פקיד השומה במס הכנסה ישלח אליכם מכתב הפניה לוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי. לאחר קבלת מכתב ההפניה, המוסד לביטוח לאומי ישלח אליכם הזמנה להתייצב בפני הוועדות הרפואיות.

 

הדרך לשפר את הסיכויים לקבלת הפטור

הופעה בפני הוועדה הרפואית היא השלב הקריטי. הדרכה נכונה מראש לגבי בדיקות רפואיות רלוונטיות, וכן הגשת הטפסים באופן מדויק ואמין המייצג נכונה את המצב בפועל, בתוספת ליווי של עורך דין בעל ניסיון, כריזמה וידע בתחום, מגדילים את הסיכוי לקבל אחוזי נכות גבוהים יותר, ובכך מקצרים את הדרך לקבלת הפטור ממס.

מכיוון שבסופו של דבר דרגת הנכות הרפואית היא זו שקובעת האם יינתן פטור ממס או לא, ומאחר שהדרישה היא לנכות מינימלית של 90% – מומלץ להתמקד בפגימות המזכות באחוזי נכות גבוהים ומשמעותיים. ללא פגימה אחת לפחות עם נכות גבוהה, יהיה קשה לעמוד בקריטריונים הנדרשים לקבלת הפטור.

לכן, לפני ההופעה בוועדות הרפואיות, מומלץ להזמין תיק רפואי מלא, למלא שאלון בריאות מקיף, לבצע בדיקות רפואיות שיכולות להביא לקביעת דרגת נכות בשיעור גבוה יותר, ולבקש להופיע מול ועדות עם הרכב רופאים מתחומים רבים ומגוונים ככל האפשר.

 

מה המשמעות של מועד תחילת הנכות שנקבע בידי הוועדה הרפואית?

בנוסף לקביעת אחוזי הנכות, הוועדה הרפואית קובעת גם את מועד הופעת הליקויים (תחילת הנכות). למועד התחולה חשיבות רבה, מכיוון שככל שהמועד שנקבע לתחילת הנכות המזכה בפטור מאוחר יותר, כך ניתן לקבל החזר מס רטרואקטיבי גדול יותר (עד 6 שנים אחורה לא כולל השנה הנוכחית).

 

כיצד מתבצעת קבלת החזר המס הרטרואקטיבי?

קבלת החזר המס הרטרואקטיבי מתבצעת על ידי הגשת טופס בקשה להחזר מס בגין כל אחת מהשנים הרלוונטיות. רק מילוי מדויק וקפדני של הבקשה יבטיח החזר מס מקסימלי. לכן יש להקדיש תשומת לב מיוחדת להגשת הבקשה.

 

האם ניתן לפתוח בהליכי ערעור על החלטת הוועדה הרפואית?

לאחר קבלת החלטת הוועדה הרפואית, ניתן להגיש ערר עליה תוך 45 ימים. סיבות נפוצות להגשת ערר הן: אחוזי נכות שאינם מזכים בפטור ממס, חוסר התאמה בין מועד תחילת הנכות שנקבע לבין המועד בפועל, התעלמות מהוכחות רפואיות, טעויות סופר, סתירה להחלטות קודמות של בית הדין לעבודה ועוד.

על מנת לאתר שגיאות שניתן לערער עליהן, כדאי להיוועץ בעורך דין ולהגיש מכתב ערר מנומק המפנה לאישורים רפואיים ומעלה טענות רפואיות ומשפטיות רלוונטיות.

שימו לב – ניתן לבקש מן הוועדה הרפואית לערעורים להתייחס גם לבעיות רפואיות שלא הוצגו מול הוועדה הראשונה.

אולם החלטת הוועדה הרפואית לערעורים הינה סופית בסוגיות רפואיות. עם זאת, ניתן להגיש ערעור נוסף לבית הדין האזורי לעבודה בשאלות משפטיות.

 

לסיכום

פטור ממס הכנסה הוא הטבה משמעותית למי שזכאי לה בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוק.
אולם כדי לקבל את הפטור יש לעבור תהליך לא פשוט של בדיקות וועדות רפואיות לקביעת אחוזי נכות, מילוי טפסים ועמידה בדרישות נוספות. על כן, חשוב להכיר את התנאים, הזכויות והחובות הנלווים לתהליך, ולהיעזר בליווי של עורך דין מקצועי שידריך אתכם לאורך הדרך.

משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש מתמחה בתחום זה ומספק ליווי משפטי צמוד וייעוץ בכל שלבי הטיפול בבקשה לפטור ממס בשל נכות. פנו אלינו עוד היום לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות.

למי מגיע פטור ממס הכנסה? מידע שחשוב להכיר

התנאים המרכזיים הם קיומה של הכנסה חייבת במס הכנסה, קביעת נכות רפואית בשיעור של לפחות 90% לצמיתות או לתקופה של מעל 184 ימים, והגשת בקשה מתאימה לפקיד השומה עם המסמכים הרלוונטיים.

יש להגיש לפקיד השומה את טופסי הבקשה לפטור ממס ולקביעת אחוזי נכות, לשלם את האגרה הנדרשת, ולאחר מכן להופיע בפני הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי לצורך קביעת אחוזי הנכות.

כן, ניתן להגיש ערר תוך 45 ימים על החלטות הוועדה הרפואית שלא היו לשביעות רצונו של התובע, למשל אם אחוזי הנכות שנקבעו נמוכים מדי או שמועד תחילת הנכות לא תואם את המצב בפועל.

נכון לשנת 2024, עבור נכות לתקופה העולה על שנה, תקרת ההכנסה הפטורה ממס מעבודה היא 684,000 ש"ח.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד פטור ממס הכנסה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן