לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

פטור ממס הכנסה על פנסיה

על פי החוק, כל הכנסה חייבת במס מהשקל הראשון. עם זאת, המדינה מעניקה פטור ממס במגוון רחב של מקרים, כשאחד הבולטים שבהם הינו פטור ממס הכנסה על פנסיה. מהו גובה הפטור ממס על פנסיה? מהו גיל הזכאות? האם הפטור הזה משפיע על הטבות אחרות לפנסיונרים? איך מתחילים את ההליך לקבלת הפטור? למה חשוב להסתייע בעורך דין לקבלת הפטור? להלן התשובות.

 

מהו גובה הפטור ממס הכנסה על קצבת הפנסיה?

אוכלוסיית הגמלאים היא אחת האוכלוסיות שמדינת ישראל דואגת להם ביותר. כשאדם מגיע לגיל הפנסיה או פורש לגמלאות, קיימות כמה וכמה זכויות מובנות אשר מוענקות לו עם צאתו לפנסיה. 

אחת הזכויות היותר משמעותיות לגמלאים הינה קבלת פטור ממס הכנסה על פנסיה. ככל שההכנסה של הפנסיונר מפנסיה נמוכה יותר, כך הפטור ממס הכנסה הוא משמעותי יותר. למען הסר ספק – מדובר על קצבה מקרן פנסיה או מקופת המדינה, ולא בהכנסה מקצבת הביטוח הלאומי. נכון למועד כתיבת שורות אלה, גובה הפטור ממס מגיע לכדי 52% מתקרת הקצבה המזכה, והקצבה המזכה עומדת על 9,120 ₪. 

בעתיד אמורה הקצבה המזכה לעלות, וגם אחוזי הפטור ממס יעלו.  המשמעות של האמור לעיל היא פשוטה – כל הכנסה של גמלאי מקצבה עד לסך של 4,742 ₪ תהיה פטורה לחלוטין ממס הכנסה. כל סכום שמעבר להכנסה הזאת, ישולם עבורו מס הכנסה. לדוגמה – מי שהפנסיה החודשית שלו עומדת על 6,500 ₪, ישלם לכאורה מס הכנסה אך ורק על 1,758 ₪, שהם ההפרש בין קצבת הפנסיה לבין הקצבה הפטורה במס על פי חוק. לכאורה, מס ההכנסה אמור להגיע לכדי 175.8 ₪, שהם 10% מההפרש.

 

על נקודות זיכוי והפחתת מס הכנסה

בשורות להלן השתמשנו במילה "לכאורה", כדי לתאר את תשלום המס הצפוי על ההכנסה מפנסיה. למעשה, בחישוב לעיל לא נכללו נקודות הזיכוי, אשר מפחיתות את תשלום מס ההכנסה. כל תושב ישראל זכאי לקבל 2.25 נקודות זיכוי ממס, שהשווי הכולל שלהן עומד על 528 ₪ בקירוב. אם מס ההכנסה כאמור לעיל עמד על 175.8 ₪ לחודש, הרי ששווי נקודות הזיכוי גדול יותר, מה שמפחית למעשה את מס ההכנסה לחלוטין, וכן סכום קצבת הפנסיה יגיע לחשבון הבנק של הפנסיוני בשלמותו.

 

האם פטור ממס הכנסה על פנסיה משפיע על הטבות אחרות לפנסיונרים?

מדינת ישראל מעריכה ומוקירה את פועלם של הגמלאים להגברת חוסנה הכלכלי של המדינה. העבודה הקשה שלהם וההשקעה שלהם, היא שאפשרה למדינת ישראל להגיע ליציבות כלכלית ולחוסן שמרבית מדינות העולם אינן נהנות ממנו. לפיכך, ועל מנת לסייע לגמלאים בערוב ימיהם, מעניקה המדינה מגוון זכויות לגמלאים. הזכות המשמעותית ביותר עבור הרוב המכריע שלהם היא, כמובן, פטור ממס הכנסה על קצבת הפנסיה. עם זאת, לפנסיונרים קיימות ועומדות עוד כמה זכויות:

  • קצבת זקנה: המוסד לביטוח לאומי משלם קצבת זקנה לזכאים המגיעים לגיל הפרישה. קצבת הזקנה משולמת באופן אוטומטי, ובלבד שהגמלאי מילא את המסמכים הנדרשים לצורך כך. ואולם למרות שקצבת הזקנה מהווה הכנסה נוספת, ההכנסה הזאת לא נמנית עם ההכנסה המחושבת לצורך מס הכנסה. כך למשל, מי שיש לו קצבת פנסיה חודשית של 6,000 ₪, וקצבת ביטוח לאומי של 2,300 ₪, ישלם מס הכנסה, אם בכלל, אך ורק עבור קצבת הפנסיה, שזה אומר 6,000 ₪. 
  • מס הכנסה על השקעות: מדינת ישראל מעניקה במקרים מסוימים פטור ממס הכנסה גם על השקעות. כך למשל גמלאי שהפקיד כספים בקופת גמל להשקעה, והחליט למשוך את ההפקדות שהצטברו בצורת קצבה חודשית, יהיה זכאי לקבל פטור ממס בדיוק כמו שכיר או עצמאי שלרשותו עומדת קצבת פנסיה וזכאי לקבל פטור ממס הכנסה על פנסיה. זאת, כמובן, אם ההכנסה מקופת הגמל להשקעה, בנוסף על הפנסיה, איננה עולה על מדרגת המס המחייבת תשלום מס. 
  • הנחות שונות: מעבר לפטור מתשלומי מס הכנסה, מדינת ישראל מעניקה לגמלאים הטבות פיננסיות נוספות. בין השאר, ההטבות הללו כוללות תשלום ארנונה מופחת לרשות המקומית, וכן הפחתה בחשבון החשמל. ההטבות הללו שוות מאות שקלים בחודש, שנכנסים הישר לחשבון הבנק של הפנסיונר.
  • עוד נקודות זיכוי: בשורות לעיל הוזכרה העובדה שכל פנסיונר זכאי לקבל פטור ממס הכנסה על פנסיה בשווי 2.25 נקודות זיכוי. עם זאת, אם בן או בת הזוג של הפנסיונר כאמור אינם עובדים, הפנסיונר יהיה זכאי לנקודת זיכוי נוספת, שתגדיל למעשה את הפטור שיש לו ממס הכנסה. בהכנסות נמוכות הדבר אולי לא בלט לעין, אבל ככל שההכנסה החודשית גבוהה יותר, כך המשמעות של נקודות הזיכוי בולטת יותר לעין.

 

לסיכום: למה חשוב להסתייע בעורך דין לקבלת פטור ממס ההכנסה על הפנסיה?

אחת הבעיות שלא מעט גמלאים נתקלים בה, בבואם לקבל את הזכויות שלהם, היא העדר התחשבות של כל המוסדות המעורבים, בעיקר במצבים מיוחדים. ואולם יש לא מעט מקרים שבהם גם מי שהזכויות המגיעות שלהם זועקות לשמים, הם לא קיבלו אותן. העדר מסמכים מתאימים או מילוי שגוי של טפסי הבקשה לפטור, עלולים לפגוע בזכויות של הגמלאי. בנוסף, העדר קיבוע זכויות עלול גם הוא להשפיע. בכל המקרים הללו, הסתייעות בשירותיו הטובים של עורך דין המתמחה בביטוח לאומי, היא הדבר הנכון לעשות. עורך הדין ידאג להשגת כל המסמכים, ולביצוע כל הפעולות הנדרשות למיצוי הזכויות של הגמלאי.

זקוקים לסיוע משפטי איכותי במימוש זכאותכם לקבלת פטור ממס הכנסה על פנסיה? משרד עורך דין אימבר גולן פרטוש ישמח לעמוד לרשותכם. פנו אלינו בהקדם!

פטור ממס הכנסה על פנסיה

כל תושב ישראל אשר לרשותו עומדת קרן פנסיה או קופת גמל המשלמת לו קצבה חודשית, יהיה זכאי לקבלת פטור ממס הכנסה על פנסיה בהתאם לאמור לעיל. גובה המס המשולם, אם בכלל, נגזר אך ורק מגובה ההכנסה של הפנסיונר מקצבת הפנסיה שלו. ככל שקצבת הפנסיה גבוהה יותר, כך הטבת המס היא משמעותית יותר.

אכן. ככל שהפנסיה גבוהה כך שיעור המס יהיה גבוה, בדיוק כמו שמקובל בהכנסה מעבודה. לדוגמה – הכנסה חודשית מפנסיה של עד 6,790 ₪, נכון למועד כתיבת שורות אלה, תהיה חייבת לכאורה במס של 10%. מדרגת המס הבאה היא 14%, עד סכום של 9,790 ₪. מהסכום הזה ומעלה, המס הוא 20%.   

למעשה, אדם נחשב לגמלאי כאשר הוא מגיע לגיל הפנסיה. אצל גברים במדינת ישראל הגיל הקובע הוא 67. אצל נשם הגיל משתנה בהתאם לשנת הלידה, בעקבות העלאת גיל הפנסיה. ואולם למרות שזכותה של אישה שלא לפרוש לגמלאות לפני גיל 67, היא עדיין תוכל ליהנות מהטבות המס אשר נגזרות מהגיל וממצבה האישי.

לא אחת קורה שגמלאי מקבל פנסיה מיותר ממקור אחד. למשל, גמלאי שמקבל קצבה מקרן הפנסיה, ובנוסף יש ברשותו קופת גמל שממנה הוא מקבל גם כן קצבה חודשית. במקרים כאלה, חישוב המס כולל את כל ההכנסות של הפנסיונר. חשוב להדגיש, עם זאת, שבשום מקרה ההכנסות לצורך חישוב מס הכנסה אינן כוללות את קצבת הזקנה של המוסד לביטוח לאומי.

 
לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין ביטוח לאומי, פטור ממס הכנסה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן