לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

זכאות לקצבת אובדן כושר עבודה 

אובדן כושר עבודה עקב מחלה או תאונה עלול לגרום למשבר כלכלי ונפשי קשה. עם זאת, חשוב לדעת שקיימים בישראל מספר מנגנונים המעניקים רשת ביטחון במצבים אלו. במאמר זה נסביר מי זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה מהמוסד לביטוח לאומי, מקרנות הפנסיה ומחברות הביטוח הפרטיות, ומהם התנאים לקבלת הקצבה מכל אחד מהגופים הללו.

 

מי זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה מביטוח לאומי או גורם אחר?

אובדן כושר עבודה הוא מצב שעלול להכניס אדם למשבר כלכלי ונפשי קשה. למרבה המזל, המדינה מספקת רשת ביטחון לאזרחיה במצבים אלו באמצעות המוסד לביטוח לאומי. בנוסף, קיימים מנגנוני ביטוח נוספים כמו ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה וביטוחים פרטיים שיכולים לספק הגנה משלימה במצבי אובדן כושר עבודה. חשוב מאוד שכל אזרח יכיר את זכויותיו ואת התנאים למימושן במצבים אלו.

 

מהו תנאי הסף להכרה בזכאות לקצבאות אובדן כושר עבודה בביטוח לאומי?

כדי להיות זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה יש לעמוד בקריטריונים שונים המוגדרים על ידי הגופים המבטחים. באופן כללי, אדם נחשב כמי שאיבד את כושר עבודתו אם חלה ירידה משמעותית (בדרך כלל מעל 50%) ביכולת לעבוד ולהשתכר עקב בעיות בריאותיות או פציעה.

 

מסלולי התביעה השונים במוסד לביטוח לאומי במקרי אובדן כושר עבודה

המוסד לביטוח לאומי מספק כיסוי בסיסי לכלל אזרחי ישראל במקרים של ירידה בכושר העבודה. בכלל זה:

  • קצבת נכות כללית – ניתנת למי שכושר ההשתכרות שלו ירד ב-50% לפחות בגלל מחלה או תאונה, ושנקבעה לו נכות רפואית מינימלית של 60% (או 50% במקרה של עקרות בית). במקרים מיוחדים נדרשת נכות רפואית משוקללת של 40% בלבד (אם ישנו לפחות ליקוי אחד המזכה ב- 25% נכות ומעלה). זאת לצד דרגת אי כושר של 60% ומעלה או 50% במקרה של עקרת בית.
  • גמלאות לנפגעי עבודה – ניתנות לעובדים שנפגעו בעבודה עקב תאונה, מחלת מקצוע או פגיעת מיקרוטראומה.
  • פיצוי לנפגעי תאונות – ניתן לנפגעי תאונות שאירעו מחוץ לעבודה ושגרמו לאובדן יכולת לעבוד למשך 90 יום לפחות.

הקצבאות מהביטוח הלאומי מספקות בדרך כלל רק כיסוי לקיום בסיסי, ועלולות להוביל לירידה ברמת החיים בייחוד עבור בעלי הכנסה גבוהה. לכן חשוב לדעת מי זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה מקרנות הפנסיה או פוליסות ביטוח פרטיות.

 

מי זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה מקרן הפנסיה?

הזכאות לקצבת אובדן כושר עבודה מקרן פנסיה נקבעת לפי תקנון הקרן. בדרך כלל יהיה זכאי עמית בקרן שאיבד 25% לפחות מכושר עבודתו עקב בעיה בריאותית למשך יותר מ-90 יום ברציפות, ועקב כך אינו מסוגל לעבוד במקצועו או בכל עבודה אחרת המתאימה להכשרתו וניסיונו.

סכום הקצבה נקבע בהתאם לשיעור ההפרשות, מסלול הביטוח בפנסיה ושיעור הכיסוי שנבחר. בדרך כלל מדובר ב-75% משכרו הממוצע של העמית בתקופה שקדמה לאובדן הכושר. כדי לשמר זכאות יש להקפיד על הפקדות סדירות לאורך השנים.

 

מי זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה מחברת הביטוח הפרטית ובאילו תנאים?

ביטוחי אובדן כושר עבודה פרטיים או ביטוחי מנהלים יכולים לספק הגנה נוספת מעבר לביטוח הלאומי ולקרן הפנסיה. בדרך כלל הם מכסים מצבים של אובדן כושר עבודה מלא (של 75% ומעלה), אך יש פוליסות שמכסות גם אובדן חלקי.

הפוליסות הפרטיות כוללות בדרך כלל:

  • תקופת המתנה של 3 חודשים לפני תחילת תשלום הקצבה.
  • זכאות רטרואקטיבית על 3 החודשים הראשונים במקרים של אובדן כושר ממושך.
  • מתן הגנה לאובדן כושר עבודה בתחום עיסוק ספציפי ולא רק באופן כללי.
  • שחרור מתשלום פרמיות במהלך תקופת אובדן כושר העבודה.
  • אפשרות לקבל גמלה בנוסף לקצבת הביטוח הלאומי.
  • גובה גמלה של כ-75% מהשכר הממוצע כדי לשמר את רמת החיים.

 

מדוע מומלץ להסתייע בייצוג משפטי מקצועי לשם מימוש הזכאות לקצבת אובדן כושר עבודה?

במקרים של אובדן כושר עבודה חשוב מאוד למצות את הזכויות מול כל הגורמים המבטחים ולקבל את כל ההטבות המגיעות לפי חוק. הדבר עשוי לדרוש ידע מקצועי ועזרה משפטית.

אף שניתן לפנות באופן עצמאי לביטוח לאומי, קרנות הפנסיה ולחברות הביטוח, הייעוץ מעורך דין המתמחה בתחום זה הוא צעד מומלץ. עו"ד אובדן כושר עבודה מיומן יוכל לפעול לקבלת מלוא הזכויות ולמיצוי ההטבות המגיעות למבוטח גם מול הביטוח הלאומי, גם מקרן הפנסיה וגם מחברת הביטוח.

 

מי זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה – סיכום

כפי שאתם ודאי כבר מבינים, אובדן כושר עבודה הוא מצב מאתגר ביותר שעלול לערער את היציבות הכלכלית והנפשית. משכך, חשוב להכיר את מנגנוני התמיכה והפיצוי הקיימים ולדעת מהן הזכויות המגיעות במקרים אלו מהמוסד לביטוח לאומי, מקרן הפנסיה ומחברת הביטוח. כדי למצות את מלוא הזכויות ולהתמודד בצורה הטובה ביותר עם התהליך, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית. משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש מתמחה בליווי משפטי של נפגעי עבודה ובעלי מוגבלויות מול הגופים השונים. אל תהססו ליצור איתנו קשר לייעוץ והכוונה בנושא זכויותיכם במקרה של אובדן כושר עבודה.

הגשת ערר על אחוזי נכות רפואיים

לפי הגדרות המוסד לביטוח לאומי, אדם ייחשב כמי שאיבד את כושר עבודתו אם התרחשה אצלו ירידה של לפחות 50% ביכולת לעבוד, וזאת בצירוף קביעה של נכות רפואית בשיעור של 60% ומעלה (או נכות רפואית משוקללת של 40% במקרים מיוחדים) ודרגת אי כושר של 60% ויותר או 50% ויותר אם מדובר על עקרת בית.

ברוב המקרים, אדם ייחשב כבעל אובדן כושר עבודה בפוליסות ביטוח פרטיות אם איבד 75% או יותר מיכולתו לעבוד. יחד עם זאת, קיימות גם פוליסות המעניקות הגנה ביטוחית במצבים של ירידה חלקית בכושר העבודה.

לרוב לא. הקצבאות שמשלם הביטוח הלאומי, כמו קצבת נכות כללית, נועדו לספק בסיס קיום בסיסי בלבד. עבור אנשים שהשתכרו משכורת גבוהה לפני שאיבדו את כושר עבודתם, המעבר לקצבת נכות עלול להוביל לירידה משמעותית ברמת החיים. כדי למנוע זאת רצוי לרכוש כיסוי נוסף באמצעות ביטוח אובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה או בחברת ביטוח.

מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום אובדן כושר עבודה. הוא יוכל לספק את הידע והניסיון הנדרשים כדי למצות את הזכויות וההטבות המגיעות מהגופים השונים – המוסד לביטוח לאומי, קרן הפנסיה וחברת הביטוח. ניתן לפנות באופן עצמאי לגופים אלו, אך קבלת סיוע מקצועי צפויה להגדיל את הסיכוי למיצוי מלא של הזכויות.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין אובדן כושר עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן