לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

פגיעה נפשית בעבודה

פגיעה נפשית כתוצאה מלחצים, השפלות או אירועים טראומטיים במקום העבודה, היא לא תופעה נדירה, למרבה הצער. הבשורה המעודדת בהקשר זה, היא שבמקרים מסוימים ניתן להכיר בפגיעה זו כ"פגיעת עבודה", מה שמקנה לנפגע זכויות שונות. במאמר זה נסביר מהם באילו תנאים תוכר פגיעה נפשית כפגיעת עבודה, וכיצד ניתן לממש את הזכויות הנובעות מכך.

 

מתמודדים עם פגיעה נפשית בעבודה? יש לכם זכויות שחשוב להכיר

אם סבלתם מפגיעה נפשית בעקבות מקרים שקרו במקום העבודה שלכם, ייתכן שתוכלו לקבל הכרה בכך כ"פגיעת עבודה". אולם על מנת לקבל הכרה כזו עליכם להראות שהאירועים שגרמו לפגיעה הנפשית התרחשו באופן ישיר במסגרת העבודה עצמה. אם תצליחו להוכיח זאת, ייתכן שתזכו להכרה בפגיעה כ"פגיעת עבודה", מה שיקנה לכם זכויות חיונית על פי חוק.

 

האם פגיעה נפשית בעבודה מוכרת בחוק הביטוח הלאומי?

פגיעת עבודה, על פי חוקי הביטוח הלאומי, כוללת שלוש קטגוריות מוגדרות של בעיות רפואיות שנגרמו במהלך עבודת העובד ובשל עבודתו:

  • הקטגוריה הראשונה היא "תאונת עבודה" – תאונה שאירעה עקב אירוע מפתיע, ממוקד וחד פעמי.
  • הקטגוריה השנייה היא "מחלת מקצוע" – מחלה שנוצרה בגלל תנאי העבודה.
  • הקטגוריה השלישית היא "הלכת המיקרוטראומה" – בעיה רפואית שנוצרה משורה של פגיעות זעירות לאורך זמן, שכל אחת מהן בנפרד גרמה לנזק קל יחסית, אך במצטבר גרמו לנזק משמעותי.

בפועל, רוב הפגיעות המסווגות תחת שלוש הגדרות אלה הן פגיעות פיזיות. עם זאת, בהתאם לפסיקה בישראל, ייתכנו מצבים שבהם גם פגיעה נפשית שחווה העובד במהלך עבודתו ועקב עבודתו תוכר כפגיעת עבודה מסוג "תאונת עבודה", ותקנה לעובד את כל הזכויות הרפואיות הנובעות מכך.

כדי שכך יקרה, יש להוכיח שהפגיעה הנפשית של העובד נגרמה עקב אירוע חריג ויוצא דופן שקרה במהלך העבודה, וכי קיים קשר סיבתי בין אותו האירוע החריג לבין הלחץ הנפשי הכבד שנוצר אצל העובד.

 

על הזכות להגשת תביעת נכות כללית או נכות מעבודה בגין פגיעה נפשית בעבודה

עובד שאינו מסוגל עוד לחזור לעבודתו, בין אם באופן זמני ובין אם באופן קבוע, רשאי להגיש תביעת נכות לביטוח הלאומי. התביעה יכולה להיות על "נכות כללית" או על "נכות מעבודה", המכונה גם "אובדן כושר עבודה תעסוקתי". שתי התביעות מתייחסות למצבי אובדן יכולת עבודה.

הביטוח הלאומי קובע קריטריונים ברורים לשיעור המדויק של אחוזי הנכות שיינתנו עבור כל ליקוי או פגימה. חשוב לציין שאחוזי הנכות קובעים גם את מנגנון הפיצויים שמשולם. כך לדוגמא, נפגע עם 10%-19% נכות אינו זכאי לקצבה חודשית אלא למענק חד פעמי עד גובה 43 קצבאות. מנגד, מי שיש לו 20% נכות ומעלה זכאי לקצבה חודשית למשך התקופה שנקבעה לנכותו.

 

קשר סיבתי בין העבודה לפגיעה הנפשית – הבסיס ההכרחי להכרה בפגיעה נפשית כפגיעת עבודה

במקרים מסוימים, ניתן להכיר בנכות נפשית שנגרמה מתאונת עבודה כפגיעת עבודה, מה שמקנה לנפגע את מלוא הזכויות הרפואיות להן זכאים נפגעי עבודה. אולם, על מנת שזכויות אלה ימומשו במקרה של נכות נפשית, על הנפגע להוכיח כי הנכות נגרמה כתוצאה מאירוע חריג שהתרחש במהלך העבודה, וכן להוכיח את קיומו של קשר סיבתי בין אותו אירוע לבין המצוקה הנפשית הקשה שנגרמה לו. רק אם יוכיח זאת, יוכל הנפגע ליהנות ממלוא הזכויות הרפואיות המוקנות לנפגעי עבודה.

 

מתי נכות נפשית אינה מוכרת כפגיעת עבודה?

נכות נפשית שנגרמה בשל אופי העיסוק של העובד ועקב אירועים הנכללים בשגרת עבודתו, או בשל לחץ נפשי מצטבר שהעובד חשוף לו באופן קבוע ומתמשך במהלך העסקתו – לא תוכר כפגיעת עבודה.

גם עובד שלקה בדיכאון בגלל לחצים מתמשכים שאליהם היה חשוף בנסיבות שאינן חריגות בעבודתו, כולל לחץ הנובע ממצוקה כלכלית, לא יוכר בדרך כלל כנפגע עבודה. זאת מאחר שכיום חששות כלכליים הם חלק מניסיון החיים של לא מעט עובדים בישראל, בייחוד עצמאים. מדובר אפוא בנסיבות שניתן לצפות להן מראש.

לעומת זאת, נכות נפשית עקב תאונת עבודה – שמקורה באירוע חריג כגון תאונה שאירעה במקום העבודה – עשויה להיות מוכרת כפגיעת עבודה.

 

חריגים בהכרה בנכות נפשית כפגיעת עבודה

על אף האמור, אין הכרח שאירוע חריג בעבודה שמזכה בהכרה כפגיעת עבודה יהיה בהכרח אירוע חד פעמי. למעשה, גם אירועים חוזרים שמתרחשים בתדירות של מספר שבועות או חודשים, עשויים להיחשב כאירועים חריגים בעבודתו של אדם מסוים – בהתאם לעוצמתם, תדירותם ומידת השפעתם על אותו עובד. כלומר, קביעת החריגּות של האירוע תלויה בנסיבותיו לגבי אותו העובד הספציפי ובהשפעתם עליו באופן אישי.

 

כיצד לקבל הכרה בנכות נפשית כתוצאה מפגיעת עבודה?

אם נגרמה לכם פגיעה נפשית עקב אירוע או אירועים חריגים שהתרחשו במקום העבודה, כדי שהמוסד לביטוח לאומי יכיר בכם כבעלי נכות נפשית תאונת עבודה ויפצה אתכם בהתאם, עליכם לבצע את הפעולות הבאות:

צעד ראשון – לדווח למעסיק

יש לדווח למעסיק על האירוע החריג ועל השפעתו על מצבכם הנפשי. בהמשך לכך, עליכם להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ולצרף אליה חוות דעת פסיכיאטרית המאשרת את הקשר בין האירוע בעבודה לבין הנכות הנפשית. לבסוף, תידרשו לעבור בדיקה בוועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי שתקבע האם אכן מדובר בנכות הנובעת מפגיעת עבודה.

צעד שני – לפנות בדחיפות לטיפול נפשי מקצועי

במקרה של פגיעה נפשית כתוצאה מעבודה, חשוב לפנות ללא דיחוי לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש – פסיכולוג, פסיכיאטר או מרכז טיפולי המפעיל יחידה לנפגעי עבודה מטעם המוסד לביטוח לאומי. יתרונה של פנייה למסגרת האחרונה הוא שהרישום בתיק הרפואי בדבר הטיפול ישמש מסמך תומך בהמשך בעת הגשת התביעה לביטוח הלאומי. כלומר, כדאי להיעזר בגורם מקצועי שקשור למוסד לביטוח לאומי.

צעד שלישי – לבקש מן המעסיק טופס 250

כדי לקבל טיפול רפואי כנפגע עבודה, עליכם לבקש ממעסיקכם את טופס בל 250 – הפניה לקבלת טיפול רפואי עבור נפגעי עבודה. טופס זה יאפשר לכם להוציא מקופת החולים "תעודה ראשונית לנפגע תאונת עבודה". בנוסף, עליכם להגיש למוסד לביטוח לאומי "הודעה על פגיעה בעבודה" – טופס תביעה חיוני למימוש זכויותיכם כבעלי נכות נפשית מתאונת עבודה. חשוב למלא אותו במדויק ומומלץ לעשות זאת בסיוע פסיכיאטר או עורך דין המתמחה בתחום.

צעד רביעי – להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי

ישנם עורכי דין המתמחים במימוש זכויות של נפגעי עבודה נגד המוסד לביטוח לאומי לאחר תאונת עבודה. לעורכי דין אלה יש ניסיון רב בהתנהלות מול הוועדה הרפואית ומול המוסד לביטוח לאומי. ניסיון זה חיוני על מנת לשפר את הסיכויים של הנפגע לקבל פיצוי כספי הולם ולתמוך במימוש מלא של זכויותיו הרפואיות.

צעד חמישי – להשיג חוות דעת פסיכיאטרית

פסיכיאטר הוא הגורם המקצועי המוסמך לאמוד את מצבכם הנפשי ואת שיעור הנכות שנגרמה לכם. הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי היא שקובעת בסופו של דבר את אחוזי הנכות שיוכרו לנפגע עבודה – הן על פי בדיקות הרופאים מטעמה והן בהתבסס על המסמכים שהנפגע ממציא. לכן, אם ברצונכם לממש את זכויותיכם כנפגעי עבודה עם נכות נפשית, עליכם להגיש לוועדה חוות דעת פסיכיאטרית מקצועית התומכת בטענה שנגרם לכם נזק נפשי בעקבות העבודה.

 

לסיכום

פגיעה נפשית בעבודה היא תופעה שלעיתים ניתן להכיר בה כפגיעת עבודה המקנה זכויות שונות. על מנת לממש זכויות אלה, יש לפנות לטיפול, לדווח למעסיק, ולהגיש תביעה מסודרת למוסד לביטוח לאומי בצירוף חוות דעת פסיכיאטרית. בכל מקרה, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מקצועי בתחום תאונות עבודה על מנת למצות את הזכויות בצורה מיטבית.

אם חוויתם פגיעה נפשית בעבודתכם, פנו עוד היום להתייעצות עם משרד עורכי הדין אימבר גולן פרטוש המתמחה בנושא ונלווה אתכם יד ביד עד למיצוי זכויותיכם.

פגיעה נפשית בעבודה

נכות נפשית תאונת עבודה מזכה לעיתים בהכרה כפגיעת עבודה. לצורך זה, יש להוכיח שהיא נגרמה מאירוע חריג ויוצא דופן בעבודה, ושיש קשר ישיר בין אותו אירוע לבין הלחץ הנפשי אצל העובד.

יש להמציא למוסד לביטוח לאומי טופס תביעה מלא, וכן לצרף חוות דעת פסיכיאטרית מקצועית הקושרת את הנכות לאירוע בעבודה.

כדאי מאוד. עורכי דין מנוסים בתחום יודעים להוביל את התהליך מול המוסד לביטוח לאומי ויכולים לשפר הסיכויים לקבלת זכויות מלאות.

מומלץ לפנות מיד לטיפול נפשי, לדווח למעסיק, ולהתייעץ עם עורך דין שיעריך את המצב וייעץ לגבי הפעולות הנדרשות.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תאונות עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן