תאונות דרכים הן אירועים שכיחים בישראל הפוגעים בעובדים לעיתים בזמן עבודתם. החקיקה בישראל מעניקה הגנה לעובדים במצבים אלה, אך ההליך לתביעת פיצויים על נזקי תאונת דרכים בעבודה עדיין מורכב. לכן מאמר זה יוקדש לסקירת התהליך למימוש הזכויות בהגשת תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה והגורמים המבטחים מולם יש לפעול במסגרתו.
באילו נסיבות מתעורר הצורך בהגשת תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה?
בחוק בישראל מוגדרים מספר סוגי תאונות דרכים שנחשבים גם כתאונות עבודה. הסוג הראשון הינו תאונת דרכים שבה היו מעורבים עובדים בדרכם למקום העבודה או בחזרתם ממנו. תאונות אלה נחשבות כתאונת עבודה, גם אם הנפגע חרג במעט מהמסלול הישיר לעבודתו. גם תאונות דרכים של נהגים מקצועיים כדוגמת שליחים, נהגי אוטובוסים וכדומה, שאירעו במהלך עבודתם, נחשבות כתאונות עבודה בראי החוק. בנסיבות אלו חיוני להגיש תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה לטובת מימוש הזכאות לפיצויים וזכויות נלוות לעובד.
לאן יש להגיש תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה?
מי שנפגע בתאונת דרכים בזמן עבודתו, רשאי להגיש שתי תביעות במקביל: אחת, לחברת הביטוח המבטחת בביטוח חובה את הרכב שמעורב היה בתאונת הדרכים, ושניה – בביטוח לאומי, כתביעה לנפגעי עבודה.
הגשת שתי התביעות הנ"ל חשובה, שכן חברת הביטוח יכולה לנכות מהפיצוי את הסכום שהמבוטח יכול היה לקבל מהביטוח הלאומי. קרי, אי מיצוי הזכויות בביטוח לאומי, עלול להביא לאובדן חלק מהיקף הפיצוי המלא שמגיע לעובד.
מהם סוגי הפיצוי שניתן לקבל בהגשת תביעות תאונת דרכים בזמן עבודה?
נפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה זכאי כאמור לקבל פיצויים ממקורות שונים:
פיצוי כספי מביטוח לאומי
בערוץ זה, ניתן לקבל בין היתר דמי פגיעה, מענק נכות חד פעמי או קצבת נכות חודשית, מימון טיפולים רפואיים, שירותי שיקום ועוד.
תגמולים מפוליסת ביטוח רכב
מחברת הביטוח המבטחת את הרכב המעורב בתאונה בביטוח חובה, ניתן לקבל פיצויים גבוהים יותר עבור ראשי נזק כדוגמת אובדן הכנסות וכושר השתכרות, כאב וסבל, עזרת צד ג' ועוד.
הצעדים העיקריים בהגשת תביעת פיצויים בגין תאונת דרכים בזמן עבודה
לאחר קבלת הטיפול הרפואי הראשוני בעקבות תאונת דרכים, יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל דמי פגיעה. מטרת דמי הפגיעה היא פיצוי על אובדן ההכנסה שנגרם לנפגע עקב אי יכולתו לעבוד בתקופת ההחלמה.
על מנת להגיש את התביעה, יש למלא טופס ב"ל 211 המכונה "תביעה לדמי פגיעה לנפגע עבודה". במידה ונותרה לעובד נכות קבועה מתאונת הדרכים, לאחר קבלת דמי הפגיעה ניתן יהיה להגיש גם תביעה נוספת באמצעות טופס ב"ל 200 לצורך קביעת אחוזי נכות בביטוח לאומי והזכאות לקצבת נכות חודשית קבועה.
האם יש להגיש תביעת תאונת דרכים בעבודה לביטוח הלאומי או לביטוח החובה קודם?
סדר הגשת התביעות בעקבות תאונת דרכים שאירעה בזמן עבודה, לגורמים המבטחים השונים, מהווה סוגיה חשובה שבכוחה להשפיע על תוצאות ההליך. במידה ומגישים קודם את התביעה בביטוח לאומי, אחוז הנכות הנקבע למבוטח בידי הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, יחייב בהמשך גם את חברת הביטוח.
לעומת זאת, הגשת תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה לחברת הביטוח קודם, איננה מחייבת את ביטוח לאומי, אך ייתכן שעדיף יהיה מבחינת היקף הפיצויים, להגיש אותה קודם דווקא לחברת הביטוח. זאת משום שרופאי הוועדות בביטוח לאומי, נוטים להחמיר בהשוואה לבתי המשפט, בהליכים לאומדן הזכויות שמגיעות לנפגעים בתאונות דרכים שהם נפגעי עבודה.
עם זאת, הגשת התביעה קודם לביטוח לאומי, עשויה לקצר את ההליך בהמשך משום שכאמור, דרגת הנכות שנקבעה בידי המוסד לביטוח לאומי, מחייבת גם את המבטחת הפרטית. על כן, יש לשקול את מכלול השיקולים בטרם בחירת סדר הגשת התביעות.
האם הגשת תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה לשני גופים מבטחים מניבה כפל פיצויים?
במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, הנפגע רשאי ואף עדיף לו בדרך כלל, להגיש תביעה כנגד שני הגורמים – המוסד לביטוח לאומי וחברת הביטוח של הרכב המעורב בתאונה.
יש להבהיר כי מדובר בפיצוי אחד בלבד עבור מלוא הנזק, ולא בפיצוי כפול. כלומר, סך הפיצויים משני המקורות נועד לכסות את מלוא עלות נזקי התאונה ולא מעבר לכך. מטרת הגשת התביעה הכפולה היא מיצוי מלא של הזכויות ומניעת אובדן זכויות.
לסיכום
הגשת תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה בארץ, היא הליך מורכב הדורש ידע משפטי וניסיון רב.
על מנת למקסם את הפיצויים שיתקבלו בהליך זה, חשוב להיוועץ בעורך דין תאונות עבודה מנוסה. משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש מתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה בביטוח לאומי ובחברות הביטוח, מזה עשרות שנים ובעל ניסיון רב בתביעות מסוג זה. אם נפגעתם בתאונת דרכים בעת העבודה, אל תהססו לפנות למשרדנו בהקדם לסיוע בהגשת תביעת הפיצויים שלכם.
האם תאונת דרכים תיחשב תמיד כתאונת עבודה?
קיימים שני חריגים עיקריים שבהם תאונת דרכים של עובד לא תסווג כתאונת עבודה: ראשית, כאשר העובד סטה באופן משמעותי מנתיב הנסיעה הישיר בין מקום העבודה לביתו, למטרה שאינה קשורה לעבודה. שנית, במקרה שהעובד התרשל באופן מובהק ומכוון שהוביל לתאונה. בשני מקרים אלה, החוק אינו מכיר בתאונת הדרכים כתאונת עבודה המזכה בפיצויים.
היכן ניתן להגיש תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה?
לנפגעי תאונות דרכים המוגדרות כתאונות עבודה, קיימת אפשרות להגיש שתי תביעות: תביעת ביטוח חובה כנגד המבטח של הרכב המעורב בפגיעה, ותביעת פגיעת עבודה לביטוח הלאומי.
הגשתי תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה גם לביטוח החובה וגם לביטוח לאומי - האם ישולם לי פיצוי כפול?
לא. מדובר בפיצוי אחד בלבד עבור מלוא הנזק, ולא בפיצויים כפולים. כלומר, סך הפיצויים משני המקורות נועד לכסות את מלוא עלות נזקי התאונה ולא מעבר לכך. מטרת הגשת התביעה הכפולה היא מיצוי מלא של הזכויות ומניעת אובדן זכויות.
מדוע חיוני להגיש תביעת תאונת דרכים בזמן עבודה גם לביטוח החובה וגם לביטוח לאומי?
קיימת חשיבות להגשת שתי התביעות מכיוון שחברת הביטוח עשויה לנכות מסכום הפיצוי את הסכום שכבר שולם או היה אמור להשתלם על ידי המוסד לביטוח לאומי. במילים אחרות, אי-מיצוי מלוא הזכויות מול הביטוח הלאומי עלול לגרום לקיזוז והפחתה בפיצוי הכולל שייפסק לטובת הנפגע. לכן, כדי למקסם את הפיצוי, יש להגיש תביעה לביטוח לאומי במקביל לתביעת הביטוח של הרכב המעורב בתאונה.