לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה

חשיפה לאירועים כגון פעולות טרור, קרבות, תקיפה אלימה, פגיעה מינית, התעללות, תאונות ואסונות עלולה לפגוע מאוד בבריאות הנפשית והפיזית וביכולת לתפקד באופן יומיומי, ובכלל זה גם בכושר העבודה. אם חוויתם פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה, ובפרט אם הדבר אירע על רקע מלחמת "חרבות ברזל", חשוב לקרוא את המדריך שלפניכם המפרט את הסיוע שניתן לקבל מהמדינה ואת זכויותיכם.

 

פוסט טראומה – קווים לדמותה

פוסט טראומה היא פגיעה נפשית הידועה בשפה המקצועית בתור הפרעת דחק פוסט טראומטית (שראשי התיבות שלה באנגלית הם PTSD). מדובר בתגובה נפשית קשה המופיעה בעקבות חשיפה ללחץ חריג, כמו שקורה בקרב אנשים שנקלעו לפעולת איבה, מתקפת טילים, קרבות, תאונות, תקיפה אלימה, התעללות או פגיעה מינית. 

עם הסימפטומים האופייניים לפוסט טראומה ניתן למנות נטיה לחוות מחדש את האירוע הטראומטי דרך סיוטים או פלאשבקים, צורך להימנע מגירויים ומצבים שמזכירים את האירוע הטראומטי, עוררות יתר ורגישות לגירויים סביבתיים כמו רעשים רמים, קושי בריכוז, בהלה מוגברת, שינויים שליליים במחשבות ובמצב הרוח, דיכאון, חרדה או תחושת ניתוק. הסימפטומים הללו נוטים לגרום לאדם החווה אותם, מצוקה קשה ולשבש את תפקודו היומיומי במגוון היבטים.

 

פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה – בעיה נפוצה וכאובה

כושר העבודה עלול להיפגע כתוצאה מפוסט טראומה, מה שמהווה טרגדיה כפולה עבור הנפגעים. חשיפה ללחץ קיצוני או אירוע טראומטי כמו תאונה, טרור, קרבות, תקיפה או פגיעה מינית, עלולה לגרום למגוון תסמינים גופניים ונפשיים המשבשים את התפקוד היומיומי. תסמינים נפשיים אופייניים למצבים אלו, כוללים חרדה, תסמיני דחק פוסט-טראומטי, קשיי שינה, סיוטים, בעיות ריכוז ועוד. בחלק מהמקרים יש גם ירידה בכושר העבודה, מה שמחמיר את מצוקת הנפגע ותחושת חוסר האונים שלו.

 

מתמודדים עם פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה? יש מה לעשות

לאור המצב הנוכחי, במקרים של פגיעה בכושר העבודה עקב פוסט טראומה ופגיעות נפשיות מסוגים אחרים, הביטוח הלאומי מציע טיפול נפשי ללא צורך להגיש תביעה. הטיפול ניתן על ידי אנשי מקצוע המתמחים בתחום הטראומה. מלבד זאת, באם התסמינים נמשכים לאורך זמן, יש לפנות לטיפול נפשי ממוקד. 

בנוסף לכך, כדי למנוע פגיעה כלכלית, ניתן להגיש תביעת פיצויים ונכות לגופים הרלוונטיים. מעבר לתביעות ביטוח לאומי, ניתן גם להגיש תביעת אובדן כושר עבודה לקרן פנסיה או לפוליסת ביטוח פרטית לאובדן כושר, אם הנפגע מבוטח בכזו.

 

מדוע קריטי לפעול למימוש זכויות לנפגעי פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה?

נפגעי אירועים טראומטיים עלולים לפתח הפרעת דחק פוסט טראומטית המתבטאת בסימפטומים כרוניים שפוגעים ביכולת לתפקד ולעבוד כרגיל. בחלק מהמקרים התסמינים ייעלמו לאחר זמן, אך במקרים אחרים הנפגע עלול להתמודד עימם לאורך זמן. לכן קריטי לפעול למימוש זכויותיו של הנפגע מפוסט טראומה שגרם לאובדן כושר עבודה, ללא דיחוי.

 

תגמולי טיפול רפואי (תט"ר) – הפיצוי הראשוני על אובדן כושר העבודה של הנפגע

תט"ר הינם תגמולים שהמוסד לביטוח לאומי משלם לנפגעי איבה שאינם כשירים לעבוד עקב פגיעה נפשית או גופנית. זאת בתנאי שיוצגו אישור מחלה מטעם רופא מוסמך בנוסף לאישור מטעם רופא במוסד לביטוח לאומי. התגמולים ניתנים לתקופת הטיפול הרפואי והשיקום של נפגעי פעולות האיבה.

ניתן להגיש תביעה לקבלת התט"ר עד שנה מקרות הפגיעה, בסניף ביטוח לאומי הקרוב למקום מגורי הנפגע. יש למלא טופס בקשת תגמולי טיפול רפואי לנפגעי פעולות האיבה, ולצרף אליו את כלל המסמכים הרפואיים לצד אישורי ההכנסות הנדרשים. אפשר להגיש את הטופס באתר האינטרנט, באמצעות פקס, דואר או תיבת השירות שבסניף.

חשוב לדעת: התט"ר משולם רק אם הנפגע אינו מקבל שכר או פיצויים אחרים באותה תקופה. אם מקבל קצבאות אחרות הן יקוזז מהתגמולים שמשולמים על ידי הביטוח הלאומי. תשלום תט"ר מוגבל ל-9 חודשים מהפגיעה, ולאחר 9 חודשים נדרש אישור מיוחד מטעם לשכת הייעוץ הרפואי של ביטוח לאומי בכדי להמשיך ולקבל את התגמול.

 

מה ניתן לעשות במידה ואובדן כושר העבודה נמשך מעבר לתשעה חודשים?

נפגע פעולת איבה שהוכר על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי כבעל לפחות 10% נכות זמנית או קבועה, זכאי לקבלת תגמולי נכות מביטוח לאומי בגין פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה. התגמולים יכולים להיות בצורת קצבה חודשית או מענק נכות חד פעמי. כדי לברר את גובה התגמולים לנפגעי איבה הלוקים בפוסט טראומה בעקבות פגיעתם, אפשר להיכנס למחשבון הזכויות באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי.

 

עד מתי ניתן להגיש לביטוח לאומי תביעה בגין פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה?

במידה והתסמינים של הפגיעה הנפשית נמשכים לאורך זמן, ניתן להגיש תביעת נכות תוך 12 חודשים מיום אירוע הפגיעה. קבלת תגמולי הנכות מהביטוח הלאומי מותנית בהכרה של משרד הביטחון כי האירוע נחשב כפעולת איבה, וכי הפגיעה היא תוצאה של פעולת איבה זו.

 

איך ניתן לדעת מהן הזכויות המגיעות לנפגע טראומה שאיבד את כושר עבודתו?

לטובת בירור הזכויות והפיצויים המגיעים לנפגעי טראומה שאיבדו את כושר עבודתם, אפשר:

  • לקרוא עוד על זכויות נפגעי איבה, פוסט טראומה ואובדן כושר עבודה באתר שלנו.
  • לבדוק את נהלי הביטוח הלאומי הרלוונטיים.
  • לעיין בפרטי הפוליסה שיש לכם בחברת הביטוח הפרטית.

בכל מקרה, ניתן פשוט לפנות אלינו לקבלת מענה אישי ומותאם לצרכיכם בכל עניין.

 

כיצד יש לפעול למימוש הזכויות לנפגעי פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה?

לאחר שביררתם מהן הזכויות והפיצויים שמגיעים לכם כנפגעי תאונת עבודה, השלב הבא הוא לדרוש אותם בפועל על ידי הגשת תביעות לגורמים הרלוונטיים. חשוב לעדכן את המוסד לביטוח לאומי במצבכם כדי שיוכל לסייע. אם אינכם יודעים מאיפה להתחיל בתהליך, אנחנו עומדים לרשותכם ונשמח לסייע ולהציע המלצות.

 

לסיכום

בסקירה זו ראינו כי פוסט טראומה היא בעיה קשה שיכולה לגרום לאובדן כושר עבודה זמני או מתמשך. הדבר מורגש במיוחד בימים קשים אלו שבהם רבים מאזרחי ישראל נחשפו לאירועים טראומטיים בצורה יוצאת דופן. בנסיבות כאלו, חשוב לפנות לקבלת טיפול נפשי בהקדם, כדי למנוע פגיעה תפקודית ארוכת טווח שעלולה להביא למצוקה כלכלית בנוסף למצוקה הנפשית. כאמור לעיל, בימים אלו המדינה מספקת טיפול נפשי לנפגעים, אפשרות לתביעת תגמולי טיפול רפואי לנפגעים שאיבדו את כושר עבודתם ואפשרות להגשת תביעת נכות כללית בהמשך לכך, לשם קבלת קצבאות ושירותי סיוע נלווים. כדי לא ללכת לאיבוד בנבכי הבירוקרטיה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה במימוש זכויות לנפגעי טראומה, שידריך אתכם ויסייע במיצוי מלוא זכויותיכם. אל תוותרו על הסיוע לו אתם זכאים – צרו קשר עוד היום עם משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש ונסייע לכם.

פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה

ישנו קשר הדוק בין פוסט טראומה לבין אובדן כושר עבודה: פוסט טראומה יכולה לגרום לתסמינים שפוגעים ביכולת לתפקד ולעבוד כרגיל, כמו חרדה, דיכאון, הפרעות שינה, קשיי ריכוז, קשיים קוגניטיביים ועוד. תסמינים אלה פוגעים בריכוז, בפרודוקטיביות, ביכולת לתפקד באינטראקציה חברתית ועוד – כל אלה כישורים חיוניים לעבודה. 

בהחלט כן. במקרים קשים, התסמינים עלולים להיות כה חריפים עד כדי אי יכולת מוחלטת לתפקד ולעבוד באופן זמני או קבוע. לכן פוסט טראומה מהווה גורם סיכון משמעותי לאובדן כושר עבודה או לפגיעה משמעותית בו.

ניתן להגיש תביעה להכרה בנפגע איבה למוסד לביטוח לאומי. במידה והתביעה תאושר, הנפגע יוכל לקבל דמי תט"ר, שהם תגמולים שהמוסד לביטוח לאומי משלם למשך 9 חודשים לנפגעי פעולות איבה שאינם יכולם לעבוד עקב הפגיעה הנפשית ו/או גופנית שחוו.

במקרה ואובדן כושר העבודה על רקע פוסט טראומה נמשך מעבר לתקופת תשלומי תגמולי הטיפולים הרפואיים (תט"ר) לנפגע, הוא רשאי להגיש לביטוח לאומי תביעת נכות כדי לקבל קצבאות נכות או מענק נכות (בהתאם לדרגת הנכות שתיקבע לו בידי הוועדה של ביטוח לאומי לקביעת נכות).

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין אובדן כושר עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן