לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

תביעת תאונת עבודה עקב קטטה במקום העבודה

קטטות בעבודה לא בהכרח קופצות מייד לראש כאשר חושבים על תאונות עבודה. עם זאת, במקרים מסוימים, אירועים אלימים בעבודה אכן יכולים להיחשב כתאונת עבודה. אם הייתם מעורבים באירוע כזה ונפגעתם, כדאי לשקול להגיש תביעת תאונת עבודה עקב קטטה במקום העבודה, לצורך קבלת פיצויים.

 

באילו נסיבות נשקול להגיש תביעת תאונת עבודה עקב קטטה במקום העבודה?

תאונות המתרחשות במהלך העבודה נחשבות כתאונות עבודה. גם מקרי אלימות במקום העבודה יכולים להיחשב כתאונת עבודה, בתנאי שיש לאלימות קשר לעבודה עצמה. לדוגמה תקיפה על ידי אדם המבקש לנקום בעובד על פעילות העסק. מנגד, אם האלימות אינה קשורה למקום העבודה אלא רק התרחשה במהלך שעות העבודה, סביר להניח שהמקרה לא יוכר כתאונת עבודה.

 

הגשת תביעת תאונת עבודה עקב קטטה במקום העבודה – לאיזה צורך?

מטרת הגשת תביעת תאונת עבודה בגין קטטה בעבודה היא הכרה בתובע כנפגע בתאונת עבודה וקבלת דמי פגיעה. בנוסף, במידה והתביעה מנוהלת בצורה מיטבית, ניתן לקבל גם קצבת נכות לפי חומרת הפגיעה שנגרמה מהקטטה.

 

את מי ניתן לתבוע בגין קטטה במקום העבודה?

הביטוח הלאומי הוא הגורם אליו יש להגיש את התביעה עבור תאונת עבודה וקצבת נכות הנובעת מקטטה בעבודה. בנוסף, במקרים מסוימים תיתכן הגשת תביעת פיצויים אזרחית כנגד המעסיק.

 

האם המעסיק אחראי לאירוע? שאלת מפתח שחיוני לענות עליה לפני שמחליטים לתבוע אותו

במקרה בו האפשרות לגשת תביעת פיצויים נגד המעסיק עומדת על הפרק, יש לבחון את מידת אחריות המעסיק, על מנת לקבוע האם הקטטה מהווה תוצר של התרשלות מצידו.

 

החשיבות של נקיטת אמצעי זהירות הולמים מצד המעסיק

במקומות עבודה שבהם ישנה סכנה ברורה לאלימות, מצופה מן המעביד לנקוט אמצעים יזומים להגנת העובדים.

 

סוגיית יכולתו של המעסיק לצפות את הקטטה מראש

אם ניתן היה לצפות מראש את הקטטה בשל נסיבות מיוחדות שהתקיימו בעסק או מעורבות של אנשים בעלי רקע פלילי, ברור שעל המעביד להגן על עובדיו מפני פגיעה, ובכך למנוע מעורבותם בקטטה.

בקצרה, אם הייתה קטטה בסביבת עבודה בעלת פוטנציאל ידוע למקרי אלימות, ניתן לטעון שהמעביד אחראי היה למנוע אותה ועצם העובדה שלא עשה זאת, מעידה על רשלנות מצדו המצדיקה תשלום פיצויים לעובד שנפגע בקטטה האמורה.

 

מתי קטטה בעבודה יכולה להיחשב כתאונת עבודה?

בסעיף 79 בחוק הביטוח הלאומי, נקבע שתאונת עבודה היא תאונה שקרתה לעובד במהלך או עקב עבודתו". כלומר, כדי שאירוע שקרה במהלך העבודה יוכר כתאונת עבודה, על העובד להוכיח שתי דרישות: שהתאונה אירעה בזמן העבודה או בדרך אליה / ממנה, וחשוב מכך – שהתאונה קרתה כתוצאה מהעבודה עצמה.

בתי הדין לעבודה מדגישים בפסיקותיהם לאורך השנים שהתנאי של "עקב" העבודה הוא התנאי המרכזי והחשוב מבין השניים.

לפיכך, קטטה במקום העבודה יכולה בהחלט להיחשב כתאונת עבודה במקרים מסוימים. לדוגמא, אם הקטטה נבעה מכך שהמעביד לא נקט באמצעי בטיחות נאותים ולא הגן על העובד, הרי שמדובר בתאונת עבודה. עם זאת, אם הקטטה נבעה מסכסוך אישי בין המעורבים ואין קשר ישיר לנסיבות העבודה, סביר להניח שלא מדובר בתאונת עבודה.

 

כיצד ניתן לוודא שקיימת עילה להגשת התביעה?

לפני הגשת תביעת תאונת עבודה בגין קטטה, חשוב קודם כל לוודא שיש בכלל עילה לתביעה. מכיוון שלא כל קטטה במקום העבודה בהכרח נחשבת כתאונת עבודה, מומלץ להיוועץ בעו"ד מנוסה שיכול לבדוק אם במקרה שלכם אכן קיימת עילה.

אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר כדי שנוכל יחד לבחון את נסיבות האירוע ולקבוע אם יש מקום לתביעה. במידה וכן, נשמח ללוות אתכם לאורך כל התהליך.

 

האם הסיבה לקטטה רלוונטית כשמגישים תביעת תאונת עבודה?

הסיבה לקטטה היא גורם מכריע בקביעת עילת תביעה כתאונת עבודה. קטטות יכולות להתרחש מסיבות שונות, אך כדי שהמעביד יישא באחריות או שהתובע יהיה זכאי לפיצויים מהביטוח הלאומי, חובה שהקטטה תהיה קשורה לנסיבות העבודה עצמה. אין די בכך שהקטטה התרחשה בשעות העבודה או במתחם העסק. על הקטטה לנבוע מנסיבות הקשורות למקום העבודה ולתפקיד, כדי שתיחשב כתאונת עבודה.

 

הגשת תביעת תאונת עבודה עקב קטטה בעבודה לצורך קבלת קצבת נכות

מעורבות בקטטה בעבודה, בנוסף להיותה עילה לתביעת תאונת עבודה, עלולה גם לגרום לפציעות ולנכות מתמשכת. מעבר לתביעה בגין תאונת עבודה, כדאי גם לשקול הגשת תביעת נכות, שמטרתה היא קבלת הכרה בנכות שנגרמה עקב התאונה וקבלת תגמולים ופיצויים מהמדינה בגין כך. עורכי הדין שלנו יכולים לסייע בניהול ההליכים הדרושים ולהבטיח שתקבלו את מלוא הזכויות המגיעות לכם במצב שנוצר.

 

כיצד ניתן להוכיח כי הפציעה מהקטטה היא בגדר תאונת עבודה?

לאורך השנים הגיעו לבתי הדין לעבודה מקרים רבים של עובדים שנפגעו בקטטות או תקיפות במקום העבודה. ניתוח פסיקות אלה מעלה, כי כדי שפגיעה כתוצאה מקטטה תוכר כתאונת עבודה, על העובד להוכיח קשר הדוק וישיר בין האירוע האלים לבין העבודה עצמה. קשר עקיף או רופף בין האירוע לעבודה לא יספיק כדי לעמוד בקריטריון הנדרש של "תאונה שאירעה עקב העבודה".

כלומר, כאשר התקיפה נובעת מסכסוך אישי בין המעורבים, ללא קשר ישיר לעבודה, ומבלי שהעבודה תרמה באופן כלשהו לעצם הפגיעה – הפגיעה לא תיחשב כתאונת עבודה. זאת אף אם כשלעצמה התקיפה התרחשה במקום העבודה ובמהלך שעות העבודה של הנפגע. היעדר הקשר והזיקה לעבודה עצמה מונע הכרה באירוע כתאונת עבודה.

לעומת זאת, אם הנפגע יוכיח קיומה של זיקה הדוקה וישירה בין עבודתו לבין התקיפה או הקטטה, כלומר שהאלימות אירעה "עקב" העבודה, הפגיעה תוכל להיות מוכרת כתאונת עבודה. זאת אפילו אם האירוע האלים לא התרחש במהלך שעות העבודה או במקום העבודה עצמו. ההוכחה של הקשר הישיר והחזק לעבודה היא הקריטריון המכריע.

 

האם הגשת תביעת תאונת עבודה עקב קטטה במקום העבודה תמיד רלוונטית?

לא. קטטה בעבודה אינה בהכרח מהווה עילה לתביעה. כאשר המקרה אינו ברור מאליו, מומלץ מאוד להיוועץ בייצוג משפטי – הן כדי לקבל חוות דעת לגבי עצם העילה לתביעה והן ליווי בהמשך ההליך אם ישנה עילה. אם אכן קיימת אחריות כלשהי של המעסיק, חשוב שהאמת תתברר ושתקבלו את מלוא הזכויות המגיעות לכם. כמו כן, אם נותרתם עם נכות עקב האירוע, עליכם לממש את זכויותיכם מול הגורמים הרלוונטיים.

 

מה דין קטטה שפרצה באשמתו של התובע?

בית הדין הארצי לעבודה קבע בעבר כי עצם העובדה שהעובד החל בקטטה אינה רלוונטית לשאלת ההכרה באירוע כתאונת עבודה. הסיבה לכך היא שמדובר בתביעות מתחום הביטחון הסוציאלי ולא מתחום הנזיקין.

כלומר, הפגיעה של העובד תוכר כתאונת עבודה אם יוכיח קשר הדוק בין הקטטה לעבודה, גם אם הוא זה שהחל אותה.

אם הפגיעה אכן מוכרת כתאונת עבודה ונותר נזק לנפגע, הוא רשאי להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לקביעת דרגת נכות.

 

מה קורה לאחר הגשת התביעה?

בעקבות התביעה יזומן הנפגע לבדיקה בפני ועדה רפואית שתקבע את אחוזי הנכות שמגיעים לו כתוצאה מהפגיעה בעבודה.

לסיכום

קטטה במקום העבודה יכולות בהחלט להיחשב כתאונת עבודה בתנאים מסוימים. הקריטריון המרכזי הוא קיומו של קשר ישיר והדוק בין האלימות לבין נסיבות העבודה עצמה, גם אם האירוע התרחש מחוץ לשעות או מתחם העבודה. עובד שנפגע בנסיבות כאלה זכאי לפיצויים, דמי פגיעה וקצבאות מביטוח לאומי. לכן אם הייתם מעורבים בקטטה בעבודתכם, מומלץ לפנות למשרד עו"ד אימבר גולן פרטוש לייעוץ וליווי משפטי בהליכי התביעה.

תביעת תאונת עבודה עקב קטטה במקום העבודה

כן, קטטה בין עובדים יכולה להיחשב כתאונת עבודה אם יוכח קשר ישיר בין הקטטה לבין נסיבות העבודה עצמה. אם מדובר בסכסוך אישי בלבד בין העובדים, סביר שהמקרה לא יוכר.

על הנפגע להוכיח קשר הדוק וישיר בין הקטטה לבין העבודה עצמה. קשר עקיף או רופף לא יספיק. כמו כן, הקטטה יכולה להתרחש אפילו מחוץ לשעות ומקום העבודה ועדיין להיחשב כתאונת עבודה אם מוכח הקשר ההדוק לעבודה.

כן. עצם העובדה שהנפגע החל בקטטה או תקף ראשון אינה פוסלת את ההכרה בתאונת עבודה, אם מוכח הקשר הישיר לעבודה. הסיבה היא שהתביעה היא מתחום הביטחון הסוציאלי ולא הנזיקין.

נפגע שהפגיעה בו הוכרה יכול לתבוע פיצויים, דמי פגיעה וקצבת נכות חודשית מביטוח לאומי, בהתאם לחומרת הפגיעה. כל זאת על בסיס הקשר שהוכח בין הפגיעה לעבודה.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תאונות עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן