לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

מי זכאי לקצבת נכה צהל

חוק הנכים מאפשר לכל אדם שנפגע בשירות חובה, קבע או מילואים, כמו גם בשירותו במשטרה, בשב"ס ויחידות בטחוניות נוספות – להגיש תביעה להכרה בנכה צה"ל למשרד הביטחון. הגשת התביעה חיונית לקבלת טיפול רפואי ונפשי מסובסד, פיצוי כספי והטבות שונות המגיעות לנכי צהל. במאמר זה נפרט מי זכאי לקצבת נכה צהל, מה סכום הקצבה שנכה צהל יכול לקבל ממשרד הביטחון, מה התהליך להכרה בזכאות ומהם מועדי תחילת הזכאות.

 

מי זכאי לקצבת נכה צהל ממשרד הביטחון?

זכאי לקצבת נכה צהל ממשרד הביטחון, כל חייל בסדיר, בקבע, במילואים או משרת כוחות ביטחון (משטרה, שירות בתי הסוהר ויחידות ביטחוניות נוספות) שנפגע במהלך או עקב שירותו הצבאי / הביטחוני. כך קובע חוק הנכים (תגמולים ושיקום) משנת 1959. 

הזכאות לקצבת נכה צהל חודשית, מותנית בכך שלנפגע נקבעו 20% נכות ומעלה בידי הוועדה הרפואית לקביעת נכות במשרד הביטחון. עם זאת, במידה ועסקינן בפגיעה אשר הוכרה עוד לפני שנת 1996, מספיקים 10% נכות בלבד כדי לזכות את הנכה בקצבת נכה צה"ל.

לעומת זאת, בעלי נכות בשיעורים שבין 10 ל- 19 אחוזים שנכותם נקבעו אחרי שנת 1996, זכאים למענק חד פעמי לנכי צה"ל ממשרד הביטחון.

בשני המקרים – קצבת נכה צהל ומענק כספי חד פעמי, גובה התגמולים תלוי בגובה דרגת הנכות שהוועדה הרפואית קבעה לנפגע, כפי שנפרט להלן.

 

מה סכום הקצבה שנכה צהל יכול לקבל ממשרד הביטחון?

חוק הנכים (תגמולים ושיקום), מאפשר כאמור, למי שנקבע שפגיעתו נגרמה במהלך ובעקבות שירותו בצבא או בכוחות הביטחון, לקבל קצבת נכה צהל מדי חודש או לחילופין – מענק נכות המשולם כסכום חד פעמי, על פי הפירוט הבא:

  • נכה בדרגת נכות 20% ומעלה – מקבל קצבה חודשית מתחדשת, בסכום של 1,062 ₪ עד 5,310 ₪ בחודש (נכון לשנת 2023) כתלות בדרגת הנכות שנקבעה לנכה צהל במשרד הביטחון ובמועד הגשת התביעה. במקרה של דרגת נכות מיוחדת בשיעור של 100%+ הקצבה תהיה מוגדלת ב- 40% נוספים מעבר לזכאות הבסיסית ותעמוד על 7,434.66 ₪.
  • נכה בדרגת נכות של 10%-19%– מקבל מענק נכות המשולם כסכום חד פעמי של 57,353 ₪ עד 216,932 ₪ (נכון לשנת 2023).

כאן המקום לציין כי מגיל 55 ואילך, כמו גם מגיל הפרישה, ישנן גם תוספות תשלום שונות, המתווספות אל קצבת נכה צהל הבסיסית שמשרד הביטחון משלם.

 

מה התהליך להכרה בזכאות לקצבת נכה צהל?

באופן כללי, הגשת תביעת פיצויים של חייל או משרת כוחות הביטחון, בין שמדובר על תביעה המוגשת בגין נכות נפשית או בגין פגיעה גופנית, מתחילה בהגשת טופס תביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון, בצירוף תיעוד רפואי ותצהיר המפרט את נסיבות הפגיעה.

לאחר מכן, הנפגע נבדק על ידי רופא מומחה מטעם קצין התגמולים שבודק האם יש קשר סיבתי בין הנכות לשירות הצבאי.

לבסוף, הנפגע מופיע בפני ועדה רפואית שקובעת את דרגת נכותו על פי חומרת הפגיעה או הפגיעות שבהן הוא לוקה. זהו הבסיס לקביעת זכאותו של התובע לפיצויים ממשרד הביטחון והיקף התשלומים שישולמו לו.

 

במשך כמה זמן ניתן להגיש את התביעה לקבלת קצבת נכה צהל?

ברוב המקרים ניתן להגיש תביעה לקבלת תגמולים ממשרד הביטחון, במשך עד 3 שנים ממועד השחרור משירות צבאי, אלא אם מדובר במחלה שעבורה קבע שר הביטחון במסגרת התקנות, תקופת התיישנות שהיא ארוכה יותר.

 עם זאת, גם במקרים חריגים של הגשת תביעה לפיצויים מאוחר מכך, התביעה עשויה להתקבל בהינתן נסיבות מסוימות. בהתאם לזאת, מומלץ להתייעץ עם עורך דין משרד הביטחון, שכן לעיתים ניתן למצות את פוטנציאל התביעה גם במקרים כאלה. 

במשרד עו"ד אימבר גולן פרטוש נבדק כל מקרה ומקרה לגופו, כדי לבחון אם ניתן לתבוע, מהם סיכויי ההצלחה ומה היקף הקצבה או המענק שהתביעה עשויה להניב עבור נכה צהל.

 

מהו מועד תחילת הזכאות לקצבת נכה צהל?

בשורות הבאות נפרט את מועדי תחילת הזכאות לקצבת נכה צהל בהתאם לסוג השירות הביטחוני של התובע:

תחילת הזכאות למי ששירת בשירות סדיר, שירותי מילואים או בשירות קבע

נכה צהל שהגיש תביעה לקצבת נכות בתוך עד 12 חודשים ממועד שחרורו מהשירות, יהיה זכאי לקבלת הקצבה החל מיום שחרורו.

נכה צהל שהגיש תביעה לקצבת נכות לאחר יותר מ- 12 חודשים ממועד שחרורו מהשירות, יהיה זכאי לקבלת הקצבה רק מיום הגשת תביעתו (אלא אם כן בוועדה הרפואית קבעו מועד תחילת זכאות מאוחר מכך).

תחילת הזכאות למי ששירת בשירות קבע, שירות משטרתי או בשירות בתי הסוהר

נכה צהל שהגיש תביעה לקצבת נכות בגין חבלה, בתוך עד 12 חודשים ממועד התרחשותה, יהיה זכאי לקבלת הקצבה החל ממועד הפגיעה עצמו. 

נכה צהל שהגיש תביעה לקצבת נכות לאחר יותר מ- 12 חודשים ממועד החבלה, יהיה זכאי לקבלת הקצבה רק מיום הגשת תביעתו (אלא אם כן בוועדה הרפואית קבעו מועד תחילת זכאות מאוחר מכך).

נכה צהל שהגיש תביעה לקצבת נכות בגין מחלה יהיה זכאי לקבלת הקצבה ממועד הגשת תביעתו (אלא אם כן בוועדה הרפואית קבעו מועד תחילת זכאות מאוחר מכך).

עוד יצויין כי נכי צהל שקבעו עבורם דרגת נכות זמנית המזכה בקצבה יקבלו אותה על פי התקופה הזמנית שנקבעה לעניין זה.

 

לסיכום

במאמר זה הסברנו מי זכאי לקצבת נכה צהל ומה חשוב לדעת על תהליך הגשת התביעה למימוש הזכות. במידה ואתם זקוקים לסיוע בהגשת תביעתכם או מימוש זכויותיכם מול משרד הביטחון, משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש כאן כדי לסייע לכם. פנו אלינו כבר עכשיו לשיחת ייעוץ ללא התחייבות וללא עלות וננחה אתכם בהתנהלות מול משרד הביטחון.

מי זכאי לקצבת נכה צהל

על פי חוק הנכים, חיילים ומשרתי כוחות ביטחון שנפגעו במבצע "חרבות ברזל" רשאים להגיש תביעת פיצויים למשרד הביטחון. התגמולים ישולמו ממועד השחרור משירות צבאי, במידה והתביעה הוגשה תוך שנה אחת ממועד זה. אם התביעה הוגשה לאחר יותר משנה מהשחרור, התגמולים ישולמו רק ממועד הגשת התביעה ואילך.

בהחלט. לפי חוק הנכים ניתן לתבוע את משרד הביטחון בגין גם פגיעות נפשיות. יש לבסס את התביעה באמצעות חוות דעת פסיכיאטרית המציגה את הקשר בין השירות להתפרצות ההפרעה.

קצבת נכה צהל נעה בין 1,062 ₪ ו- 7,434 ₪ חודשיים (נכון לשנת 2023) כתלות בשיעור הנכות ומועד הגשת התביעה.

סיוע מעורך דין מנוסה בהגשת תביעות לקצין תגמולים במשרד הביטחון, תורם מאוד להצלחת ההליך ולמוכנות לוועדה הרפואית לקביעת נכות במשרד הביטחון. הדבר מאפשר למקסם את דרגת הנכות שנקבעת לנפגע ובתוך כך גם את שיעור הקצבה שתשולם לו.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין משרד הביטחון
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן