לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

אילו הטבות מוקנות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני?

במסגרת השירות הצבאי והביטחוני, חשופים המשרתים למגוון סוגי אירועים תאונתיים ולחוויות קשות שעלולות לפגוע בתפקודם ובהמשך חייהם. זאת הן לגבי חיילי צה"ל והן לגבי שוטרים וסוהרים. על כן, הדין בישראל מעניק לאנשי כוחות הביטחון אפשרות לקבל פיצויים, הטבות ושירותי סיוע שונים, בגין נכויות שנגרמו להם במהלך ועקב השירות. בימים אלו, שבהם מלחמת "חרבות ברזל" בעיצומה ומשרתי כוחות ביטחון רבים נפגעו במסגרתה גופנית ונפשית, השאלה מהן הזכויות האלה וכיצד מממשים אותן – רלוונטית מאי פעם. במדריך שלפניכם, נענה על שאלה חשובה זו ונפרט אילו הטבות מוקנות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני ומה עליכם לעשות לצורך קבלתן.

 

מימוש זכויות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני בצל מלחמת "חרבות ברזל"

בחג שמחת תורה האחרון, התרחש האירוע הביטחוני החמור של חדירת מחבלים ליישובי עוטף עזה והטבח שבוצע בעקבותיה, שהוביל להכרזת מלחמת "חרבות ברזל". בעקבות האירוע, החל גיוס חירום המוני של חיילים מכל רחבי הארץ. גיוס החירום הוביל ללחימה, פעולות הצלה והגנה על אזרחים. לצערנו, המלחמה גרמה ועודנה גורמת, לפציעות ונכויות רבות בקרב החיילים, כולל גם פגיעות נפשיות חמורות כמו חרדות ופוסט טראומה. פגיעות אלה מגבילות את הנפגעים בחזרה לשגרת החיים שלהם, בתפקוד יומיומי תקין וביכולת לעבוד למחייתם. במצב חירום זה, חשוב להתנהל באופן שיאפשר לממש את הזכויות, ובשורות הבאות תוכלו לגלות כיצד לעשות זאת.

 

הבסיס החוקי למימוש זכויות והטבות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני בישראל

החוק המסדיר זאת הוא חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט 1959. על פי חוק הנכים, נכות מוגדרת כפגיעה פיזית או נפשית שיש בה כדי להגביל את יכולתו של הנפגע לעבוד. כלומר, הן לוחם שנפצע בקרב, הן אדם שנפגע בשמיעתו במהלך השירות והן אדם שנפגע בגבו, ברגלו או בידו – כולם יכולים להיחשב כנפגעים ולהיות זכאים לפיצויים על פי חוק זה, בהתאם לחומרת הנכות שלהם. 

 

מה משמעות הסיפוח למדור ר"מ 2 למימוש זכויות רפואיות לחיילים שנפגעו במלחמה?

כאמור, מלחמת חרבות ברזל הובילה לפגיעות רבות בקרב חיילים. מאחר וחלק מהפגיעות אינן יכולות להיות מטופלות על ידי רופא היחידה, החיילים הפצועים במקרים אלה, עוברים למדור ר"מ 2, בהמלצת רופא היחידה שלהם.

יחידות ר"מ2 פזורות בבתי חולים ברחבי הארץ ומעניקות טיפולים רפואיים ממושכים למי שזקוקים להם. לכן בראש ובראשונה, הסיפוח אל ר"ם 2 מאפשר לחיילים ואנשי כוחות הביטחון הפצועים, לממש את זכאותם לקבלת טיפול רפואי הולם בעקבות פציעתם. כחלק מההליך הטיפולי, חייל העונה לקריטריונים לסיפוח לר"מ 2 מקבל גם תוכנית טיפולית מסודרת.
בנוסף, לכל חייל מסופח יש מש"קית אישית, הנמצאת עימו בקשר רציף במהלך הסיפוח. כך ניתן לפעול למימוש ההטבות המגיעות לנפגע, ביעילות רבה יותר.

 

איזה גורם אחראי למתן הטבות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני בישראל?

קצין התגמולים במשרד הביטחון, הוא הגורם האחראי על מימוש זכאותם של אנשי כוחות הביטחון והצבא לפיצויים בגין פציעות פיזיות ואירועים בעלי מאפיינים תאונתיים, ובכלל זה גם פגיעה נפשית. זאת במידה והפגיעות הללו אירעו במהלך ועקב השירות הצבאי או הביטחוני של הפרט. 

 

מה התהליך לקבלת פיצוי כספי והטבות ממשרד הביטחון?

הפרוצדורה לקבלת פיצוי כספי והטבות ממשרד הביטחון, כוללת שני שלבים עיקריים:

  1. הגשת התביעה להכרה בפגיעה – על איש הביטחון / החייל לפנות לקצין התגמולים במשרד הביטחון בתביעה להכרה בפגיעתו ככזו שאירעה במהלך ועקב השירות הצבאי או הביטחוני שלו.
  2. פנייה לקביעת אחוזי נכות בוועדה רפואית – אם הפגיעה הוכרה, התובע יידרש להגיע לוועדה רפואית מטעם משרד הביטחון שתקבע את שיעור הנכות שבגינה הוגשה תביעתו.

 

הידעתם? חיילים נפגעי "חרבות ברזל" זכאים לתהליך הכרה מקוצר בנכותם

פציעות ופגיעות עקב השירות הצבאי מזכות את הנפגעים כאמור, בפיצויים ובהכרה בדרגת נכות המעניקה להם הטבות שונות. בעוד שהטיפול בתביעות שהוגשו למשרד הביטחון למימוש הזכויות הללו, אורך במצב רגיל חודשים עד שנים – בעקבות המצב החריג של מלחמת חרבות ברזל, עלה הצורך בטיפול מזורז יותר באנשי כוחות הביטחון שנפצעו. לפיכך, הונהג תהליך הכרה מזורז עבורם.

בימים אלו, אגף השיקום במשרד הביטחון פועל בבתי החולים במתכונת חירום, בשיתוף עם צה"ל ומערכת הביטחון. במסגרת זו קיים "מסלול ירוק" להכרה בנפגעי צה"ל ומשרתי כוחות הביטחון, ללא צורך בחוות דעת של רופא מומחה מטעם משרד הביטחון בשלב זה. 

בזכות כך, חייל או משרת כוחות הביטחון שנפגע במהלך מלחמת חרבות ברזל, זכאי לקבלת מענק כספי ראשוני, בתנאי שאושפז לאורך מעל ליממה.

מנגד, במקרים ללא אשפוז, הנפגעים לא יקבלו מענק כספי לעת עתה. בהמשך ניתן יהיה להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון ולקבל אחוזי נכות לאחר ועדה רפואית, בנוהל המקובל. בינתיים, כאשר אין אשפוז, לרוב החייל או איש הביטחון יישארו תחת היחידה ובאחריות הרופא היחידתי. במצב זה, לאחר פציעה, מומלץ לפנות לגורמים הממונים ולוודא שהזכויות במשרד הביטחון נשמרות.

 

איזה סוגי פיצוי ניתן לקבל בהגשת תביעת נכות במשרד הביטחון?

הזכאות לפיצויים ממשרד הביטחון, בכפוף להכרה בחייל / משרת כוחות הביטחון בחזקת נפגע על פי חוק הנכים, כוללת 3 אפשרויות:

  1. אם נקבעה לתובע נכות מתחת ל- 10% – הנפגע אינו זכאי לפיצויים או תגמולים.
  2. אם נקבעה לתובע נכות בשיעור בין 10%-19% – הנפגע יהיה זכאי לפיצוי חד פעמי (בדמות מענק נכות), שגובהו ייקבע בהתאם לשיעור הנכות שהוכרה עבורו.
  3. אם נקבעה לתובע נכות מעל 20% – הנפגע יהיה זכאי למגוון הטבות ולקצבת נכות קבועה.

 

אז אילו הטבות מוקנות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני?

בשורות הבאות נסקור כמובטח, את עיקרי ההטבות שניתן לקבל כנכה משרד הביטחון:

  • פטור ממס הכנסה – נכה עם נכות של 100% זכאי לפטור מלא. בנכות זמנית הפטור יחושב באופן יחסי.
  • מימון טיפולים רפואיים – מימון טיפולים הקשורים לנכות לנכים עם נכות מעל 20%.
  • הנחה בחשבון חשמל – נכה עם נכות מעל 50% זכאי להנחה. הודעה נשלחת ישירות לזכאים.
  • תו נכה לרכב – נכה עם פגיעה גופנית המקשה על ההליכה עשוי להיות זכאי לתו חנייה לנכים. 
  • הנחה בעמלות בנק – נכה עם נכות מעל 40% זכאי ל-4 פעולות בנקאיות מוזלות בחודש.
  • הנחה בארנונה – נכה המקבל גמלה יכול להיות זכאי להנחה בארנונה בפנייה לרשות המקומית.
  • הנחה ברכבת – כל נכה זכאי ל-33% הנחה בנסיעה ברכבת.
  • הלוואה לדיור – נכה עם נכות מעל 20% זכאי להקלות במשכנתא, בשיעור התלוי באחוז הנכות.
  • סיוע בהתאמת דירה – מימון חלקי או מלא של התאמות בדירת מגורים לנכים עם מוגבלות פיזית. 
  • מימון לימודים – נכה עם נכות מעל 20% זכאי למימון לימודים עד לתקרה מסוימת.
  • הנחות בבידור – הנחות בבתי קולנוע, תיאטראות, מוזיאונים ועוד.
  • זכויות משפטיות – הגנה משפטית מפני אפליה על רקע הנכות בתעסוקה. ניתן לתבוע פיצויים במקרה של אפליה.

 

לסיכום – אילו הטבות מוקנות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני וכיצד לממשן בצורה מיטבית?

במדריך זה דנו בשאלה המתבקשת: "אילו הטבות מוקנות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני?" –
אולם כאן המקום לציין כי רשימת ההטבות והזכויות שהזכרנו לנכי צה"ל אינה סגורה ולמעשה מדובר במגוון רחב של זכויות, שמימושן תלוי בשיעור הנכות שנקבע לחייל או משרת הביטחון שנפגעו במסגרת שירותם. 

עם זאת, עצם ההכרה כנכה ומימוש הזכויות מחייבים לא אחת, ניהול הליך משפטי ארוך ומורכב מול משרד הביטחון. לכן אנו ממליצים להיעזר בעורך דין מומחה בתחום זה, שיוכל לסייע בהגשת התביעה ובטיפול בכל שלביה עד למיצוי מלוא הזכויות המגיעות לכם.

משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש ישמח לעמוד לרשותכם לאורך כל הדרך ולהבטיח כי תקבלו את מירב ההטבות והפיצויים להם אתם זכאים. אל תהססו ליצור עמנו קשר בהקדם לבחינת זכאותכם והיקפה, ולקבלת סיוע משפטי מקצועי ואיכותי בהגשת תביעתכם.

אילו הטבות מוקנות לנפגעי שירות צבאי או ביטחוני?

חייל או איש ביטחון שנפגע במהלך שירותו רשאי וצריך לפנות לקצין התגמולים במשך עד 3 שנים משחרורו, לשם מימוש זכאותו לפיצויים. 

כן. על החלטת קצין התגמולים בנוגע להכרה בפגיעה ככזו שאירעה במהלך השירות, ניתן לערער לבית משפט שלום. על החלטת ועדה רפואית בדבר שיעור נכות לנפגע, אפשר לערער לוועדה הרפואית העליונה של משרד הביטחון, ולאחר מכן לבית משפט מחוזי – אם הערעור נסוב סביב סוגיות משפטיות בלבד ולא רפואיות.

 המונח "נכות" בחוק הנכים מתייחס למגוון רחב של סוגי פגיעות. בתוך כך, החוק מכסה הן פגיעות פיזיות והן פגיעות נפשיות שנגרמו לחיילים ומשרתי כוחות הביטחון במהלך שירותם הצבאי או הבטחוני.

המבחן לעניין קביעת דרגת הנכות לנפגע, הוא רמת ההגבלה שפגיעתו מסבה ליכולתו לעבוד.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין משרד הביטחון
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן