לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

הבנת ההליך המשפטי של תביעות תאונות דרכים

לכל אדם בישראל שנפגע פיזית בתאונת דרכים, ישנה הזכות להגיש תביעת נזקי גוף כדי לקבל פיצויים מחברת הביטוח. זכות זו תקפה ללא קשר למידת אשמתו של הנפגע בהתרחשותה של התאונה. במאמר זה נתעמק בעקרונות הליבה של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, בדגש על הבנת ההליך המשפטי של תביעות תאונות דרכים המוגשות בגין נזקי גוף.

 

תנאי הסף להגשת תביעת נזקי גוף לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

"חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים" (הפלת"ד), קובע כי כל הנפגעים בתאונת דרכים זכאים לפיצוי, ללא קשר למידת אחריותם לאירוע.

יחד עם זאת, על נהג שמעוניין להגיש תביעת נזקי גוף לאחר תאונת דרכים, להיות מבוטח בפוליסת ביטוח חובה לרכב. חוק הפלת"ד מחייב את חברות הביטוח לקבל ולטפל בתביעות נזקי גוף מהנהגים שהן מכסות בביטוח זה. רוכבי אופניים והולכי רגל, לעומת זאת, אמורים להגיש תביעות נגד חברת הביטוח של הרכב שממנו נפגעו בתאונה.

במקרים בהם זהות הנהג נותרה עלומה, ועקב כך, אין גישה לפרטי הביטוח שלו, או אם הנהג פועל ללא ביטוח חובה לחלוטין, יש להפנות את התביעה לגורם הממשלתי המכונה 'קרנית'. תאגיד מיוחד זה הוקם בדיוק לשם כך, ומשמש כמקור פיצוי במקום חברות הביטוח, עבור מי שנפגעים בתאונת "פגע וברח".

 

מי אינם זכאים לתבוע פיצויים לנפגעי תאונות דרכים?

לאחר שהעמקנו בעקרונות היסוד של זכויות וחובות שנקבעו בחוק, כעת הכרחי להתייחס להוראות הנובעות מעקרונות אלו. ראויות לציון בין הוראות אלה הן הנסיבות שבהן נהגים מסוימים לא יהיו זכאים לפיצוי כספי, גם אם פגיעות הגוף שלהם הן בעלות אופי חמור:

  • תאונות שנגרמו בכוונת זדון: אנשים שמתזמרים בכוונה ובזדון תאונה במטרה לגרום נזק לזולתם או לרכוש, נכנסים לקטגוריה זו. במקרים כאלה, האשמה אינה מתמקדת בתפקידו של הנהג בתאונה, אלא בכוונה הבסיסית ובתכנון שהניעו אותו לבצע את המעשה.
  • שימוש לא מורשה ברכב: כל מי שמפעיל רכב ללא אישור חד משמעי מהבעלים הרשום שלו, פועל בניגוד לחוק, ובשל כך נשללת ממנו הזכאות לפיצויים עקב תאונת דרכים מכוח הפלת"ד. במקרה שבו נהרג אדם מפגיעת הנהג שעשה שימוש בלתי מורשה ברכבו של אחר, יכולים התלויים במנוח לבקש פיצויים באמצעות תאגיד קרנית. זכות זו חלה על שארי המנוח התלויים בו כלכלית בלבד, לא על יורשיו.
  • היעדר רישיון נהיגה או רשיון שאינו בתוקף: אנשים שנוהגים ללא רישיון נהיגה בתוקף או ללא רישיון בכלל, למעט מקרים בהם פג תוקף הרישיון עקב חובות, אגרות או פעולות אכיפה וגבייה – אינם זכאים לפיצוי במקרה וייפגעו בתאונת דרכים. חריגים לעניין זה נדונו זה מכבר בפסיקות בתי המשפט, שהתייחסו לנסיבות טכניות שבעקבותיהן אגרת חידוש הרישיון לא שולמה כדוגמת קנסות או הפעלת רכב מסוג שלא קיים עבורו היתר מתאים ברישיון. כאשר מתרחשת תאונה קטלנית בתרחיש כזה, התלויים של המנוח יכולים לפנות לתאגיד קרנית לקבלת פיצויים.
  • שימוש ברכב או הסתייעות בו לפעילות פלילית: מי שמשתמש ברכב לביצוע מעשה פלילי ונפגע בתאונה, אינו רשאי גם כן להגיש תביעת פיצויים מכוח הפלת"ד. אולם גם כאן, במקרים בהם נהג הרכב נפטר עקב התאונה, התלויים בו רשאים לפנות לקרנית או למבטחת לקבלת פיצוי.
  • נהיגה ללא כיסוי ביטוחי לנזקי גוף: נהגים ללא ביטוח חובה לרכב, או בעלי ביטוח שאינו מותאם לסוג הנהג או לסוג הרכב שלהם, אינם זכאים בדרך כלל לתבוע פיצויים על פגיעה בתאונות דרכים, מכוח הפלת"ד. יוצא הדופן לעניין זה, הוא אם הנהג לא היה מודע למצב ולא יכול היה לדעת באופן סביר על סוג הביטוח הבלתי רלוונטי. במקרים כאלה, הנהג יכול ליזום תביעה מול תאגיד קרנית.
  • בעל רכב שהתיר ביודעין נהיגה של אדם אחר ברכבו ללא ביטוח חובה מתאים: מי שמתיר ביודעין לנהג אחר להפעיל את רכבו ללא כיסוי מתאים בפוליסת חובה, מנוע מלתבוע פיצויים בשל נזקי גוף בתאונת דרכים. עם זאת, אם לנהג שנהג ברכב באישור בעליו, לא הייתה דרך לדעת לגבי היעדר הכיסוי הביטוחי, עדיין שמורה לאותו נהג הזכות לתבוע פיצויים באמצעות תאגיד קרנית, במקרה שנפגע בתאונה.

 

ההליך המשפטי של תביעות תאונות דרכים – כך תפעלו לקבלת פיצוי בגין פגיעותיכם

לצורך קבלת פיצוי בגין פגיעת גוף בתאונת דרכים, יש לבצע את חמשת הצעדים הבאים:

  1. איסוף פרטים ותיעוד חיוניים – אם הנסיבות מאפשרות זאת, התחילו את התהליך על ידי צילום אתר התאונה מכמה זוויות. חשוב לתעד גם את הסביבה בה התאונה התרחשה, לרבות תמרורים, רמזורים, מיקום כלי הרכב המעורבים בתאונה, המיקום שלכם, פציעות גלויות וכל העדים לאירוע. חשוב לרשום את שעת התאונה, מיקומה ורצף מדוייק של האירועים שהובילו להתרחשותה.
  2. פנייה לטיפול רפואי ראשוני – טיפול רפואי מיידי חיוני לא רק לרווחתכם אלא גם לתמיכה בתביעת נזקי הגוף שלכם. טיפול מהיר הוא חיוני, שכן עיכובים – אפילו בכמה ימים – עלולים להחליש את היכולת להוכיח קשר סיבתי בין התאונה והפציעות שלכם. חשוב ליידע את המוסד הרפואי בו אתם מטופלים עקב התאונה, שהפגיעות שלכם הן תוצאה של תאונת דרכים ולתאר כל כאב או תחושה שאתם חווים בעקבותיה. הקפידו לשמור על כל מסמך רפואי שהתקבל בשלב זה. אם הובלתם באמבולנס מזירת התאונה, בקשו גם דו"ח מד"א לחישוב החזר עבור הנסיעה.
  3. איסוף דוח תאונה משטרתי – בקרו בתחנת משטרה כדי לקבל אישור משטרתי על התאונה. תוכלו לעשות זאת באמצעות מילוי טופס מתאים באגף התנועה במשטרה. 
  4. תיעוד נזקים מתמשך – תעדו את כל הכאב, המגבלות ואי הנוחות שאתם חווים לאחר התאונה. קריטי גם שתקפידו לפנות לקבלת טיפולי ההמשך אליהם הופנתם במסגרת הטיפול הרפואי הראשוני שניתן לכם אחרי התאונה, ותאספו את כל הרישומים הרפואיים הנוגעים להם. תיעוד זה, יהיה חלק מכריע בהדגמת היקף הנזקים שנגרמו לכם בתאונה. בנוסף לתיעוד הרפואי הנ"ל, קריטי גם לשמור קבלות על הוצאות הקשורות לאירוע, כגון רכישת תרופות, נסיעות הקשורות לטיפולים ועלויות נלוות אחרות. כך תוכלו למקסם את סכום הפיצויים שישולם לכם.
  5. התייעצות עם עורך דין תאונות דרכים – ניהול תביעת נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים אינה משימה פשוטה כלל ועיקר. לכן חשוב להסתייע מלכתחילה בעורך דין תאונות דרכים מיומן. זו הדרך הטוב ביותר להתוודע למלוא זכויותיכם ולגבש אסטרטגיית פעולה יעילה לצורך מימושן המיטבי. 

 

לסיכום

אנו מקווים שסקירה זו סייעה לכם בהבנת ההליך המשפטי של תביעות תאונות דרכים. להדרכה אישית בהגשת תביעת נזקי גוף לאחר תאונת דרכים, אנו מזמינים אתכם להגיע למשרדנו לפגישת ייעוץ ללא התחייבות. במהלך פגישה זו נוכל להעריך את כדאיות התביעה עבורכם ואת הפוטנציאל לקבלת פיצויים. פנו אלינו כעת לפרטים!

הבנת ההליך המשפטי של תביעות תאונות דרכים

לאחר תאונת דרכים, הפעולות החיוניות כוללות תיעוד המקום בצילומים, פנייה לטיפול רפואי מיידי, קבלת אישור תאונה מתחנת המשטרה, פנייה לטיפולי המשך וניהול רישומים מקיפים של כאבים, מגבלות והוצאות. גם התייעצות עם עורך דין תאונות דרכים בשלב מוקדם, מומלצת למימוש זכויותיכם.

אנשים שגורמים בכוונה לתאונות, מפעילים רכבים ללא אישור, חסרים רישיון נהיגה בתוקף, משתמשים ברכבם לפעילות פלילית או חסרים כיסוי ביטוחי מתאים – בדרך כלל אינם זכאים לפיצוי. 

נפגעי תאונות דרכים יכולים להגיש תביעת ביטוח לצורך קבלת פיצויים, על בסיס חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד). איסוף ראיות מהתאונה, שמירה על תיעוד רפואי מדוקדק ותיעוד הוצאות שוטפות בעקבות הפגיעה, הם קריטיים למקסום הפיצוי שישולם לנפגע. כך גם הגשת תביעת פיצויים בסיוע עורך דין תאונות דרכים.

התקשרות עם עורך דין לתאונות דרכים מציעה יתרונות כמו הבנת ההליך המשפטי של תביעות תאונות דרכים לעומקו, הדרכה יסודית על זכויות הנפגע בנסיבות הספציפיות, סיוע מקצועי בהכנת התביעות והגשתן ופיתוח אסטרטגיה יעילה למימוש זכויות הלקוח מול גורמי הביטוח ובבתי המשפט במידת הצורך.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תאונות דרכים
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן