נפצעתי במהלך אירועי המלחמה, איזה זכויות מגיעות לי?

המוני ישראלים נוספו לרשימה הארוכה של נפגעי פעולות איבה במהלך מלחמת "חרבות ברזל". בנוסף לטיפול הרפואי והנפשי הנדרש, זכאים נפגעי פעולות איבה בישראל למגוון זכויות ושירותים, המוקנים להם במסגרת חוק נפגעי פעולות איבה. במדריך זה נענה בהרחבה על אחת השאלות שחוזרות על עצמן הכי הרבה בימים אלו והיא: "נפצעתי במהלך אירועי המלחמה, איזה זכויות מגיעות לי?" לגזור ולשמור – בתקווה שלא תזדקקו.

נפצעתי במהלך אירועי המלחמה, איזה זכויות מגיעות לי ומול איזה גורם עליי לממש אותן?

חוק נפגעי פעולות האיבה במדינת ישראל, מעגן את הזכויות של נפגעי פעולות טרור על רקע לאומני, בישראל ומחוצה לה. הזכויות ניתנות לתושבי ואזרחי ישראל שנפגעו באופן ישיר או עקיף מפעולת איבה בגוף, ובנפש. מימוש הזכויות לאזרחים שנפגעו באירועים אלו, מתבצע בראש ובראשונה על ידי הגשת תביעה להכרה בנפגע איבה למוסד לביטוח לאומי, בעוד שחיילים שנפגעו במסגרת המלחמה, מטופלים במשרד הביטחון.

זכויות רפואיות בסיסיות לפצועי אירועי מלחמת "חרבות ברזל"

מי שנפצע במלחמה זכאי לקבל טיפולים ושירותים רפואיים מהסוג הכלול בסל הבריאות. מעבר לכך, הנפגעים זכאים גם למימון והחזר הוצאות רפואיות בגין טיפולים או שירותים שלא נכללים בסל הבריאות, באם הצורך בהם נובע מצורך רפואי הנוגע לפגיעה, כדוגמת: רכישת תרופות שאינן כלולות בסל הממלכתי, טיפולי שיניים, טיפולי רפואה משלימה, קנאביס רפואי ועוד.

זכויות לסיוע נפשי ושיקומי הזמין למי שנפגע במהלך אירועי המלחמה ומשפחתו

קיימות אפשרויות שונות לסיוע במימון טיפול נפשי עבור נפגעי המלחמה. בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לכם, תוכלו להיות זכאים להחזר כספי על טיפולים נפשיים. בנוסף לכך, אם הוכרתם כסובלים מפוסט טראומה, פגיעות ראש או פגיעת נפש, עם זכאות לתגמולי נכות מביטוח לאומי, תהיו זכאים להחזר על טיפולים אלטרנטיביים בסך עד 6000 ש"ח לשנה. גם ילדיכם יכולים לקבל סיוע במימון שעת טיפול אלטרנטיבי שבועי.

הזכויות המגיעות לבעלי נזקי גוף שנגרמו עקב אירועי המלחמה

המוסד לביטוח לאומי מספק סיוע כלכלי לנפגעי מלחמת חרבות ברזל ובני משפחתם של הנפגעים והנספים במבצע ובפעולות האיבה שקדמו לו, כולל:

תגמול טיפול רפואי

לנפגעי המלחמה שאינם כשירים לעבוד עקב פגיעותיהם ישנה זכאות לקבלת פיצוי כספי בדמות תגמולי טיפול רפואי (ובראשי תיבות: תט"ר) למשך עד 9 חודשים מקרות הפגיעה.

תשלום על טיפולים משקמים

הביטוח הלאומי משתתף בסבסוד הטיפולים הרפואיים והנפשיים לנפגעים ויקיריהם.

החזר על הוצאות רפואיות והוצאות נלוות

נפגעי המלחמה רשאים לבקש מביטוח לאומי החזר על הוצאותיהם הרפואיות לרבות הוצאות עבור טיפולים רפואיים, הוצאות על תרופות, תשלומים תמורת ציוד ועזרים רפואיים, החזר הוצאות נסיעה לטיפולים רפואיים וכיוצא באלו.

מענק נכות או גמלת נכות

נפגע מלחמה או פעולת איבה שנגרמה לו נכות של 20% ומעלה זכאי לגמלת נכות חודשית מביטוח לאומי. נפגע מלחמה ואיבה שנגרמה לו נכות של 10%-19% – זכאי לקבל מענק נכות בסכום חד פעמי מביטוח לאומי.

תוספות מיוחדות

ישנן תוספות מיוחדות המשולמות לנפגעי מלחמה ופעולות איבה בנוסף לפיצויים הרגילים. אלו מגיעות לקבוצות מוגדרות של נפגעים. למשל, תוספת גיל, תוספת תשלום לבעל נכות קשה ועוד. בנוסף ישנם תגמולים מיוחדים בהיקף מוגדל שקבלתם מותנית בחומרת הנכות, יכולת השתכרותו של הנפגע והפוטנציאל השיקומי שלו.

שירותי שיקום מקצועיים

הביטוח הלאומי מסבסד גם שירותי שיקום מקצועי לנפגעים שיכולת העבודה שלהם ניזוקה בעקבות המלחמה.

מימון לקניית רכב

נפגע במלחמת חרבות ברזל הנזקק לרכב בשל נכותו, זכאי להשתתפות של הביטוח הלאומי ברכישת הרכב.

הטבות נוספות לפצועי מלחמת "חרבות ברזל" שהוכרו כבעלי נכות במוסד לביטוח לאומי או במשרד הביטחון

קיימות הטבות שונות שמדינת ישראל מעמידה לרשות נפגעי מלחמת "חרבות ברזל":

• נפגעים שהוכרה להם נכות זכאים לקבל תגמולים חודשיים, סיוע בדיור, סבסוד עזרי ניידות, תמיכה כלכלית ואקדמית ועוד – בהתאם לעמידתם בקריטריונים.
  • נפגעים ששירתו כחיילים, שוטרים או בכוחות הביטחון עשויים להיות מוכרים כנכי צה"ל ולקבל זכויות ייחודיות. כדאי לפנות למוקד אגף השיקום של משרד הביטחון בטלפון *8150 / 03-7776777 לקבלת מידע מפורט יותר.

אם נפצעתי כאזרח במהלך אירועי המלחמה – מדוע תביעתי להכרה כנפגע איבה עוברת דרך משרד הביטחון?

הגורם האחראי על מתן הכרה לנפגע איבה נקרא הרשות המאשרת והיא מהווה למעשה, גוף אשר שייך למשרד הביטחון. זהו גוף שמונה מטעם שר הביטחון לעניין בחינת התביעות להכרה בפגיעות האיבה אשר הוגשו בידי אזרחים ותושבים בישראל למוסד לביטוח לאומי.

התפקיד של הרשות המאשרת הינו לקבוע האם הפגיעה שבגינה הוגשה התביעה, עונה להגדרתה של פגיעה מפעולת איבה לפי חוק תגמולים לנפגעי איבה בישראל, ולשם כך עליה להכריע אם האירוע המדווח הוא בבחינת אירוע איבה כהגדרתו.

לכן רק לאחר שהרשות המאשרת הכירה רשמית באירוע המדובר בחזקת פעולת איבה,תביעתו של הנפגע להכרה בפציעתו כפגיעת אירוע איבה, תטופל על ידי המוסד לביטוח לאומי בפועל.

נפצעתי במהלך אירועי המלחמה, איזה זכויות מגיעות לי – סיכום

אם נפצעתם במהלך אירועי מלחמת "חרבות הברזל", חיוני שתדעו אילו זכויות מגיעות לכם. אנו מקווים שהסקירה שסיפקנו במסגרת מדריך זה, סייעה לכם להבין בקווים כלליים מה מגיע לכם ולאיזה גורם עליכם לפנות על מנת לממש את זכאותכם.

כמובן, לא תמיד מימוש הזכויות מתבצע בקלות ולעיתים מתעורר הצורך בהכוונה או סיוע משפטי בתהליך למימושן. במידה ואתם מוצאים את עצמכם בחוסר ודאות לגבי היקף הזכויות המגיעות לכם או שאתם נתקלים באי אלו קשיים בתהליך למימוש ההטבות והפיצויים המגיעים לכם – אתם מוזמנים בחום לפנות אל משרדנו להתייעצות – ללא התחייבות.

משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש מתמחה בייצוג נפגעי מלחמות ואירועים ביטחוניים, מול המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח. משרדנו מעניק לכל פונה ליווי משפטי אכפתי ומסור בתהליך לבדיקת זכויותיו ומיצוי מלא שלהן מול כלל הגורמים הרלוונטיים, ומסייע אף בהגשת לרבות בהגשת ערעורים כאשר מתעורר הצורך בכך.

בקצרה, במידה ונפצעתם במסגרת אירועי מבצע "חרבות ברזל", אנו כאן עבורכם ונעמוד לרשותכם לאורך כל הדרך.

נפצעתי במהלך אירועי המלחמה, איזה זכויות מגיעות לי?

כל אדם שנפצע במלחמה רשאי לקבל החזר כספי מהמדינה בגין טיפולים ושירותים רפואיים שנדרשו לטיפול בפגיעתו – גם אם עסקינן בשירות רפואי שלא כלול בסל הבריאות, ככל שהצורך בו נבע מהפגיעה במהלך המלחמה.

מי שפצוע בעקבות המלחמה ובמהלך תקופת החלמתו אינו כשיר לעבוד, יכול להיות זכאי לקבלת פיצוי כספי מטעם ביטוח לאומי, שנקרא תגמול טיפול רפואי. פיצוי זה יתקבל רק בכפוף להכרה בפגיעת האיבה של הפצוע ולכן עליו להגיש לביטוח לאומי תביעה להכרה בנפגע איבה.

בהחלט. פצועים מאירועי המלחמה אשר סובלים מפגיעה נפשית בעקבות אירועי מלחמת "חרבות ברזל", יכולים לפנות ל- 12 טיפולים נפשיים אישיים ללא עלות, מול פסיכולוג, עובד סוציאלי או פסיכיאטר במרכזי "חוסן" ומרפאות בריאות הנ]ש. רשימת המרכזים בהם השירות מסופק מוצגת באתר הביטוח הלאומי

אזרח שנפצע במהלך אירועי מלחמת חרבות ברזל זכאי להגיש תביעת נכות לביטוח לאומי אם בחלוף תקופת הזכאות לתגמול טיפול רפואי ראשוני, הוא עדיין סובל מנזקי גוף או נפש הפוגעים בכושר עבודתו. הכרה בנכות של 20% ויותר תזכה את הפצוע בגמלת נכות חודשית ואילו פצוע עם הכרה ב- 10%-19% נכות – יקבל מביטוח לאומי מענק חד פעמי בגין נכותו.

הצלחות המשרד עורך דין לנפגעי פעולות איבה