לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

חרדה לנפגעי פעולות איבה

רבים אינם מודעים לכך שנפגעי טרור ובני משפחותיהם זכאים למגוון רחב של זכויות במסגרת הביטוח הלאומי, בין אם נפגעו בגוף ובין אם נפגעו נפשית. במדריך שלפניכם, אנו מבקשים לרכז עבורכם את כל המידע והזכויות בביטוח הלאומי בגין חרדה לנפגעי פעולות איבה.

 

האם נפגעי חרדה הם נפגעי פעולות איבה?

נפגעי פעולות איבה הם לא רק האנשים שנפגעו פיזית, אלא גם מי שסובלים מחרדה בעקבות האירוע. חשוב לדעת כי בנוסף לטיפול ראשוני, נפגעי החרדה יכולים להיות זכאים לקבלת פיצוי כספי וסוגי הטבות נוספים מהמוסד לביטוח לאומי, במידה ובעקבות האירוע הם מפתחים הפרעות נפשיות כמו הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), הפרעות חרדה, דיכאון וכיוצא באלו. פגיעות נפש מתמשכות בשל חרדה שנגרמה מפעולת איבה היא אישית ותלויה בטיפול שניתן או לא ניתן לנפגע מיידית אחרי האירוע. לכן חשוב לדעת אילו זכויות מגיעות למי שסובלים מפגיעות כאלו וכיצד לממשן.

 

מה רמת שכיחותן של הפרעות חרדה לנפגעי פעולות האיבה בישראל?

חרדה לנפגעי פעולות האיבה היא תופעה נפוצה בישראל, במיוחד באזורים הסובלים ממצב ביטחוני מתוח. פעולות איבה כמו פיגועים, ירי רקטות ומלחמות גורמות נזק נפשי משמעותי שעלול להתבטא בהפרעות חרדה, דיכאון ופוסט-טראומה.

 

האם אדם שלא נכח פיזית באירוע איבה ייחשב כזכאי לתגמולים לנפגעי איבה מביטוח לאומי?

בהתאם לפסיקה בדיונים על חוק תגמולים לנפגעי איבה, החוק חל אך ורק על אנשים שנכחו בגופם בזירת האירוע ולא על מי שפיתח חרדה בגלל מצב ביטחוני מתוח. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי הביטוח הלאומי כן מכיר במי שפיתח חרדה עקב חשיפה רבה לאזעקות ומתקפות טילים, בנסיבות מסוימות.

 

פיצויים על חרדה של נפגעי פעולות איבה וההליך לקבלת הכרה בביטוח לאומי

לאחר פיגוע, פעולת איבה או מתקפת טילים, עובדי אגף האיבה והשיקום בביטוח הלאומי לרוב יוצרים קשר עם המאושפזים בבתי החולים בארץ למתן ייעוץ, הדרכה והכוונה לפי צרכיהם של הנפגעים. עם זאת, ישנם נפגעי חרדה ומתמודדי נפש שלא פונים  למוסדות הרפואיים ועשויים להיות זכאים אף הם לשירותים, הטבות ותגמולים מביטוח לאומי. כדי לבדוק את זכאותכם לפיצויים והטבות אלו, אפשר להיכנס לאתר הביטוח הלאומי ולמלא תביעה להכרה כנפגע פעולת איבה.

 

במה כרוך תהליך ההכרה בפגיעות חרדה בקרב נפגעים בפעולות איבה?

הכרה בחרדה כפגיעת איבה המזכה את הנפגע בפיצויים וזכויות בביטוח לאומי, כרוכה בכך שהאירוע שבו הוא נפגע יוכר רשמית כפעילות טרור בידי גוף שנקרא "הרשות המאשרת" משרד הביטחון. מדובר בתהליך שעלול לקחת זמן, אולם לאור אירועי החודש האחרון ומלחמת "חרבות ברזל" פעולות יוצאות דופן מתבצעות כדי לספק מענה מיידי בפיצויים וסיוע טיפולי לנפגעים ויקיריהם, בשל המצב החריג.

בכל מקרה, כדי להיות זכאים לפיצוי בגין פגיעת חרדה לנפגעי פעולות איבה, יש תחילה להמציא אישור מגורם מוסמך כדוגמת משטרת ישראל על הנוכחות במקום אירוע האיבה. בהמשך לכך, יש להגיש לביטוח לאומי את התביעה והיא מועברת לבדיקת הרשות המאשרת מטעם משרד הביטחון במטרה לקבוע אם האירוע באמת הוגדר כפעולת איבה. 

 

הזכויות לנפגעי נפש מפעולות איבה בביטוח לאומי

מתמודדי נפש ונפגעי חרדה הסובלים מתסמינים נפשיים בעקבות אירוע איבה או טרור שחוו, זכאים למספר סעדים מטעם הביטוח הלאומי, בכפוף להכרת משרד הביטחון באירוע כפעולת איבה:

סיוע נפשי ללא עלות לנפגעי חרדה מפעולות טרור

הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות מממנים סל טיפולים נפשיים ללא עלות עבור נפגעי חרדה מפיגועים ואירועים ביטחוניים, ללא צורך בהגשת תביעה מצד הנפגע. הטיפול ניתן במרפאות לבריאות הנפש, מרכזי חוסן ועמותות ברחבי הארץ. הטיפולים ניתנים על ידי פסיכולוגים, עובדים סוציאליים קליניים ופסיכיאטרים וכוללים 12 מפגשים אישיים. רשימת מוקדי הסיוע מתעדכנת באופן שוטף באתרי הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות. 

סיוע נפשי לקרובי משפחה של נפגעי חרדה מפעולות איבה

רפורמת "נפש אחת" הרחיבה את הזכאות למימון טיפול נפשי לקרובים מדרגה ראשונה של מי שמקבלים קצבה כנכי נפש מפעולות איבה. הסיוע ניתן לילדים שנפגעו נפשית לאחר אירוע הטרור שבו הותקפו הוריהם. בנוסף, הזכאים מקבלים מימון שנתי של עד 5,000 ש"ח לטיפולים אלטרנטיביים בעקבות פגיעת האיבה.

תגמולי טיפול רפואי – פיצוי וסיוע לנפגעי חרדה מפעולות איבה שאושפזו ונעדרו מהעבודה

אם הוכרתם כנפגעי פעולת איבה וכושר עבודתכם נפגע בעקבות פגיעת החרדה שלקיתם בה, הביטוח הלאומי יכול לסייע במימון הטיפול הנפשי ואובדן ימי העבודה שלכם עקב מצבכם. כדי לקבל פיצוי על ימי עבודה שאבדו במהלך תהליך ההחלמה שלכם, יש למלא טופס בקשת תגמולי טיפול רפואי (תט"ר). תגמולים אלו משולמים למשך עד תשעה חודשים.

הכרה באחוזי נכות וקבלת תגמולי נכות בביטוח לאומי

במידה ובחלוף תקופת הזכאות לתגמולי הטיפולים הרפואיים (לתט"ר) לנפגע חרדה מאירוע איבה, פגיעות החרדה ממשיכות ללוות אותו, באפשרותו להגיש תביעת נכות לביטוח לאומי, כדי לקבל פיצויי נכות. בהמשך להגשת תביעת הנכות התובע יזומן להופיע מול ועדה רפואית לקביעת דרגת נכות בביטוח לאומי. הוועדה הרפואית במוסד לביטוח הלאומי מוסמכת לקבוע מהי דרגת הנכות של המבוטח והאם מדובר בנכות זמנית או צמיתה.

כאשר נקבע עקב חרדה של נפגעי פעולות איבה אחוז נכות שבין 10% ו- 19%, התובעים מקבלים רק מענק נכות בסכום חד-פעמי. אולם כאשר אחוז הנכות הוא 20% ומעלה, התובעים יהיו זכאים לקצבת נכות קבועה שגובהה תלוי באחוז הנכות שנפסק להם. 

תעודת נכה

כל נפגע איבה שהוכר עם נכות צמיתה מעל 10% מקבל באופן אוטומטי תעודת נכה המקנה הנחות בהקשרים שונים כמו תחבורה ציבורית וכניסה לאתרים. תעודת פטור מתור ניתנת למי שיש לו מעל 40% נכות נפשית או פיזית. את שתי התעודות ניתן להפיק באופן דיגיטלי באתר הביטוח הלאומי לתקופה של עד 7 שנים או עד תום תקופת הזכאות.

החזר וסבסוד הוצאות

הכרה באחוזי נכות בשל חרדה לנפגעי פעולות איבה מזכה את נפגע האיבה במגוון הטבות נלוות, לפי דרגת הנכות שנקבעה לו, ובין היתר: בהשתתפות בהוצאות טלפון, הנחה בשכר דירה בעמידר, דמי נסיעה, מענקים שנתיים להבראה, חימום, ביגוד ונעליים. ניתן לקרוא על מלוא ההטבות באתר הביטוח הלאומי.

 

לסיכום

במדריך זה דנו בהרחבה בנושא הכאוב של חרדה לנפגעי איבה. כאמור, יש הפרדה בין הזכאות לקבלת טיפולים נפשיים בעקבות פגיעות חרדה, ובין הזכאות לקבלת פיצויים מהביטוח הלאומי למי שפיתח הפרעות חרדה ו/או פוסט טראומה. חשוב להדגיש כי אף על פי שניתן לקבל סיוע נפשי ללא עלות בגין פגיעות חרדה, וזאת גם ללא הכרה פורמלית כנפגע פעולת איבה – קבלת קצבאות נכות והטבות לנפגעי איבה, ניתנות רק לאחר הכרה באירוע כפעולת איבה במשרד הביטחון, וזימון אל הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי שתקבע את אחוזי הנכות הנפשית לנפגע.

למידע נוסף על מימוש זכויות בעקבות פגיעות חרדה לנפגעי פעולות איבה – משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש זמין עבורכם. אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה בהקדם!

חרדה לנפגעי פעולות איבה

הטיפול הראשוני שניתן לנפגעי חרדה מפעולות איבה, כולל קבלת סיוע נפשי מיידי באתרי דחק וחדרי מיון, ייעוץ ראשוני של רופאים, ולעיתים מתן תרופות להרגעה והפחתת לחץ.

נפגעי חרדה יכולים לקבל טיפול נפשי ממגוון אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים קליניים ופסיכיאטרים. הטיפול כולל בדרך כלל סדרה של 12 מפגשים אישיים וניתן לקבלו במרפאות לבריאות הנפש, במרכזי חוסן ועמותות סיוע נפשי הפרושות ברחבי הארץ.

על מנת לקבל פיצוי כספי מביטוח לאומי, יש צורך בהכרה של משרד הביטחון באירוע כפעולת איבה. כמו כן, הנפגע צריך לעבור ועדה רפואית שקובעת את אחוזי הנכות הנפשית שמזכים בפיצוי.

נפגע חרדה זכאי להטבות נוספות בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו בביטוח לאומי, ביניהן החזר הוצאות טיפול, דמי נסיעה וניידות, הנחות בקניית עזרים שונים ועוד.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין לנפגעי פעולות איבה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן