לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

אדם שחדרו ליישוב שלו אך לא פגעו בו או בביתו מוכר כנפגע פעולות איבה?

מלחמת חרבות ברזל הביאה עימה אירועים שהשפיעו ועוד ישפיעו על ישראל ואזרחיה למשך שנים רבות. אירועי האיבה שהתרחשו בתחילתה גבו את חייהם של אזרחים וחיילים רבים. שורדים רבים חוו פגיעות פיזיות ונפשיות קשות ולכן זכאים להיחשב כנפגעי איבה, מה שיקנה להם הטבות, פיצויים וסיוע מהמדינה. אולם ישנם גם אנשים שלא נכחו פיזית באירועים אך היו עדים להם בצורה זו או אחרת. הכתבה הבאה תענה על השאלה האם הורה או אדם שחדרו ליישוב שלו אך לא פגעו בו או בביתו מוכר כנפגע פעולות איבה, ומהן הזכויות העומדות לרשותו.

 

האם אדם שחדרו ליישוב שלו אך לא פגעו בו או בביתו מוכר כנפגע פעולות איבה?

ישנם אנשים רבים, בהם חיילים ואזרחים מתחומי חיים שונים, שלקחו חלק בתפעול אירועי האיבה של השביעי באוקטובר 2023 – בניסיון להציל, להביא כוחות או לסייע בדרכים שונות מרחוק. בין אלו נמנים גם הורים לצעירים ששהו באירועים, אשר קיבלו שיחות מבוהלות מילדיהם. כמו כן, ישנם מוקדנים רבים במשטרה, מד"א וממוקדי ביטחון ורפואה, שקיבלו שיחות בעת האירועים וסייעו מרחוק תוך חשיפה לזוועות – בין אם בשיחות ובין אם בשיחות וידאו. עבודתם המסורה הצילה אזרחים וחיילים רבים אך בתוך כך, רבים מתוכם נחשפו לאירועים קשים ומצלקים לטווח הרחוק במישור הנפשי והרגשי, גם אם לא במובן הפיזי של הדבר.

כל מי שסובל מפגיעה נפשית כתוצאה מאירועי האיבה הללו, יכול להיות זכאי לקצבת נכות, בתנאי שיוכיח שאכן הפגיעות הנפשיות שנגרמו לו, נבעו מאירוע האיבה. זאת גם אם לא נכח באירוע באופן פיזי וגם אם פגיעותיו אינן פיזיות במהותן.

בנוסף לכך, ללא תלות בתהליך ההכרה בפגיעת האיבה בביטוח הלאומי, תושבי יישובים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר עזה, אשר נאלצו להתפנות מביתם בצל אירועי מלחמת חרבות ברזל, זכאים לקבלת מענקי סיוע מרשות המסים, בתנאים שיפורטו בהמשך.

 

מי נחשב כנפגע פעולת איבה לפי החוק בישראל?

על פי החוק בישראל, נפגע פעולת איבה הוא אדם שנפגע מפעולות איבה של כוחות צבאיים, או צבאיים למחצה של מדינה עוינת לישראל, או ארגוני טרור – כפי שקרה במלחמת חרבות ברזל עם ארגון החמאס. כמו כן, הגדרה זו כוללת את מי שנפגע במסגרת שירות בגוף ביטחוני ישראלי. הזכאים להיחשב כנפגעי פעולות איבה לפי חוק התגמולים לנפגעי איבה בישראל, הם אזרחים ותושבים ישראלים שנפגעו בארץ או מחוצה לה בשל השתייכותם הלאומית / הדתית / האתנית, וכן מי שנכנס לישראל באמצעות אשרה או היתר.

כפי שצוין, אנשים רבים לא נכחו פיזית באירועי האיבה הקשים שקרו במסגרת חדירת מחבלי חמאס ליישובי העוטף בשביעי באוקטובר, אך היו חשופים להם. הם שמעו זוועות, דיווחים מפחידים, קולות של לחימה וירי, וחששו לגורל יקיריהם. בעקבות כך, ייתכנו אצלם פגיעות נפשיות ואולי אף פיזיות כמו חבלה, נפילה או תאונה בזמן השיחה או בשומעם על האירועים. 

 

איך מוכיחים זכאות לגמלת נכות בגין פגיעה נפשית מחדירת המחבלים ליישובי הדרום?

גם מי שלא נכח פיזית באירוע האיבה אך נפגע נפשית כתוצאה ממנו, יכול להיות זכאי לקצבת נכות בהתקיים התנאים הבאים:

  1. יש פגיעה נפשית מוכחת, הנתמכת בחוות דעת של פסיכולוג, פסיכיאטר או עובד סוציאלי קליני, שנגרמה עקב אירוע האיבה.
  2. ניתן לקשר באופן ישיר בין הפגיעה לבין האירוע, גם אם הנפגע לא היה נוכח פיזית באירוע עצמו.
  3. הפגיעה גורמת לירידה בכושר התפקוד וההשתכרות בחיי היום-יום.
  4. היקף הנכות של התובע עולה על הסף המינימלי שנקבע בחוק לעניין הזכאות לפיצויי נכות.

אם התנאים הללו מתקיימים, ניתן להגיש תביעה לביטוח לאומי לשם קבלת קצבת נכות.

 

מהם סוגי הפגיעות הנפשיות שעשויות להיות מוכרות כפגיעת איבה?

גם מי שלא נכחו פיזית באירועי האיבה של ה- 7 באוקטובר עלולים לחוות קשיים תפקודיים, נפשיים ופיזיים בשגרה, ואף לסבול מאובדן כושר עבודה. עם הפגיעות הנפוצות שעשויות להיות מוכרות כפגיעת איבה המזכה בפיצויים, נמנות:

  • פגיעות חרדה – אם לא נכחתם פיזית באירועי האיבה אך חוויתם אותם בדרך כלשהי, ייתכן שתחוו חרדה כללית בעקבותיהם, הכוללת תחושות של חוסר שקט, מחשבות חודרניות ותסמינים פיזיים כמו דופק מהיר ורעד. בנוסף, עלולים להופיע גם קשיי ריכוז או הפרעות שינה המשבשים את יכולת התפקוד היומיומית.
  • פוסט טראומה – נוסף על תסמיני החרדה, תיתכן גם פוסט טראומה הנובעת מהחשיפה לאירוע מסכן החיים הנ"ל ותחושת הצפה של האירוע הטראומטי שוב בדרכים שונות.

בעקבות הפגיעות הנ"ל ייתכן גם אובדן כושר עבודה זמני או קבוע, שהוא חלקי או מוחלט – הפוגע בפרנסתכם. לכן אם אתם חווים חלק מהתסמינים של פגיעות נפשיות מהסוגים הנ"ל או אחרים, חשוב שתפעלו לקבל את הזכויות המגיעות לכם ולנסות לשקם את חייכם. 

 

איך מגישים תביעת נכות בגין פגיעה נפשית מאירועי איבה?

ראשית, אנו ממליצים לעבור אבחון מקצועי ולקבל אבחנה על פגיעה נפשית כתוצאה מאירוע האיבה. בהינתן אבחנה כזו, ניתן לתבוע פיצוי מביטוח לאומי. לאחר מכן יש לקבוע את מידת הנכות ולהוכיח שהיא פוגעת בתפקוד היומיומי, בדגש על היבטים תעסוקתיים וכלכליים. הדבר מתבצע מול ועדה רפואית לקביעת נכות בביטוח הלאומי.

משרדנו יוכל לסייע לכם בתהליך זה כדי לשפר את סיכוייכם לקבלת קצבת נכות חודשית מביטוח לאומי, שתסייע בשיפור איכות החיים שלכם ושל יקיריכם לאחר החוויה הטראומטית.

 

על הזכאות למענקים כספיים לתושבי יישובי העוטף והתנאים למימוש הזכויות

כאמור לעיל, תושבי יישובי עוטף עזה הממוקמים בטווח של עד שבעה קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את עזה, זכאים לקבל מהמדינה מענק כספי, שנועד לסייע להם בהתארגנות ראשונית מחודשת בעקבות אירועי "חרבות ברזל". זאת בתנאי שנאלצו להתפנות מביתם על רקע אירועי האיבה וירי הטילים והרקטות החל מהתאריך 7 באוקוטובר 2023. 

במסגרת זו, כל תושב מהיישובים המזכים, זכאי למענק בסך 1,000 ש"ח, כאשר סכום המענק המקסימלי למשפחה (הורים וילדים עד גיל 18) עומד על 5,000 ש"ח.

מימוש הזכות מתבצע על ידי הגשת בקשה מקוונת פשוטה לקבלת המענק, באתר האינטרנט של רשות המסים. לאחר מכן, המענק מועבר לחשבון הבנק של המבקש בתוך עד שלושה ימים. חשוב לדעת כי בגין ילדים מעל גיל 18 יש להגיש בקשה נפרדת, גם אם הילדים גרים עם ההורים.

הזכאות תקפה גם עבור אדם שחדרו ליישוב שלו ובחר להתפנות ביוזמתו למגורים שאינם במימון  המדינה. זאת בנוסף למענק אכלוס בסך 200 ש"ח למבוגר ו- 100 ש"ח לכל ילד, בגין כל יממה שבה נאלצו לשהות מחוץ לביתם.

 

לסיכום

אם אתם תושבי עוטף עזה, האירועים שחוויתם במלחמת חרבות ברזל, כנראה השאירו אצלכם חותם נפשי עמוק שייקח זמן רב עד שירפא ויאפשר חזרה לשגרה. צוות משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש ידאג לעשות כל שביכולתו כדי לסייע לכם להשתקם ולקבל את הזכויות המגיעות לכם, כך שתוכלו לקבל את הטיפול הדרוש כדי להתגבר על החוויות שעברתם. אנא צרו עמנו קשר בהקדם ונסייע כמיטב יכולתנו.

אדם שחדרו ליישוב שלו אך לא פגעו בו או בביתו מוכר כנפגע פעולות איבה?

כל מי שסובל מפגיעה פיזית או נפשית כתוצאה מאירועי האיבה יכול להיות זכאי לקצבת נכות, בתנאי שיוכיח שאכן הפגיעות נבעו מאירוע האיבה. זאת גם אם לא נכח באירוע באופן פיזי.

מי שלא נכח פיזית באירועי האיבה אך מעוניין להיות מוגדר כנפגע פעולת איבה, יידרש לעבור תהליך ארוך יותר ממי שנכח באירוע בפועל. תידרש קשירת קשר סיבתי שיראה שהפגיעות הנפשיות שלו הן תוצאה ישירה או עקיפה של אירועי הטרור. עדויות מרופאים או פסיכולוגים מומחים יכולות לעזור בהוכחת הקשר הזה. ניתן לפנות גם למשרדנו לסיוע איכותי, יעיל, רגיש ומהיר בתהליך עד להכרה כנפגעי פעולת איבה.

נפגעי נפש מאירועי חרבות ברזל שהוכרו בביטוח לאומי כבעלי נכות קבועה בשיעור שעולה על 10% נכות, יהיו זכאים לקבל תגמולי נכות כמענק נכות חד פעמי (למי שאחוזי הנכות שלהם נעים בין 10 ו-19 אחוזים) או קצבת נכות חודשית (לבעלי מעל 20 אחוזי נכות נפשית). 

לצורך מימוש הזכות לתגמולי נכות, יש להגיש תביעת נכות לביטוח הלאומי בתוך עד שנה ממועד הפגיעה.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין לנפגעי פעולות איבה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן