לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

זכויות נפגעי תאונות דרכים

תאונת דרכים הינה אירוע מצער וטראומתי אך הוא גם שכיח ברחבי העולם וכמו כן בישראל, עשרות אלפי תאונות דרכים מסוגים שונים מתרחשות בישראל מדי שנה וכתוצאה מהם גם נפגעים רבים. נפגעי תאונות דרכים מוגנים בזכויות על ידי חוק הפלת"ד – פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. חוק הפלת"ד נכנס לתוקף בשנת 1975, העקרון המרכזי העומד מאחוריו הוא מתן פיצויים עבור פגיעות גופניות ללא קשר לנסיבות אירוע תאונת הדרכים. לפני חוק זה כל נפגע בתאונת דרכים היה צריך להוכיח את אשמת הצד השני על מנת לקבל פיצויים כספיים ואם לא היה צריך להתמודד עם ההשלכות הכלכליות בעצמו. 

 

חריגות בחוק הפלת"ד

כפי שציינו כל נפגע אשר מבוטח בחוק ביטוח חובה זכאי לפיצוי ללא קשר לשאלה באשמתו בנוגע להתרחשות התאונה. כך שגם מי שנפגע בתאונה שהתרחשה באשמתו המוחלטת הוא יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח שרכבו מבוטח בה בביטוח חובה. לכן במקרים אלו המחלוקת בתביעה נגד חברת הביטוח היא לא האם תשלם פיצוים אלא מה גובה הפיצויים שתשלם – בהתאם לנזק שנעשה לאדם. החוק לפיצויים מעניק את האפשרות כמעט לכל נפגע לקבל פיצוי בגין נזקי גוף אך יש מספר יוצאי דופן שאינם זכאים לפיצוי זה:

  • נהג שביצע תאונת דרכים במתכוון במטרה לגרום נזק גוף או רכוש. 
  • מי שנהג ברכב ללא הסכמת בעליו. 
  • מי שנהג ברכב ללא רישיון, למעט מי שרישיון פקע עקב אי תשלום אגרה או הליכי הוצאה לפועל. 
  • מי שעשה שימוש ברכב לצורך ביצוע פשע. 
  • מי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה או שביטוח הרכב לא כיסה את השימוש של אותו נהג ברכב.

 

מה כוללים הפיצויים?

הפיצויים נועדו לכסות על הוצאות כספיות שנגרמו עקב התאונה, ראשית עליהם לכסות את הטיפולים הרפואיים והסיעוד אם נדרש לזמן מסוים. השלמת הכנסה במקרה בו יכולת ההתפרנסות של התובע נפגעה, הפיצויים יסייעו לנפגע לשמור על רמת חיים סבירה וכמו כן לבני משפחתו התלויים בפרנסתו. גם הוצאות של נסיעות לטיפולים רפואיים וההליכים המשפטיים יכנסו תחת סכום הפיצויים הסופי. גובה הפיצויים ייקבע על פי הפרמטרים שצויינו. במקרה של תביעה הנמשכת זמן ארוך ושקיים צורך לתשלום מידיי נכנסת זכות נוספת של נפגעי תאונת דרכים והיא "תשלום תכוף". 

 

תשלום תכוף

תשלום תכוף הינו פיצוי ביניים לעזרה מיידית לנפגע, הסדר זה נמצא תחת חוק הפלת"ד וחברות הביטוח מחויבות לשלמו עד 60 ימים מקבלת הדרישה בכתב. במקרה וחברת הביטוח לא עומדת בכך הנפגע רשאי לפנות לבית המשפט. תקופת זמן המקסימלית שנפגע יכול לקבלת תשלום תכוף הינה שנתיים. מטרת התשלום התכוף היא לשלם "צרכי מחיה" – מזון, לבוש ולימודים. תשלום זה אינו יחזור את הרמה הכלכלית של הנפגע לקדמותו אלא לאפשר את צרכי המחייה הבסיסיים לו ולמשפחתו התלויה בו וכמו כן לכסות את ההוצאות הרפואיות של נפגע. 

 

מהו הליך התביעה?

הליך התביעה מתחיל באיסוף פרטי התאונה והפגיעה הגופנית שנגרמה, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים מקצועי החל מרגע זה על מנת לצלוח את ההליכים המשפטים ביעילות ובמהירות האפשרית. גם איסוף וארגון הפרטים יכול להיות מסובך עבור מי שנפגע בתאונה ובטח אם אינו מכיר את הפעולות וההליכים המשפטיים. התביעה תעשה מול חברת ביטוח – או של החברה המבטחת את רכב הנפגע או של הרכב השני במקרים מסוימים כמו בתאונה בין רכב להולך רגל. במקרים של תאונת דרכים הנחשבת כתאונת עבודה הנפגע זכאי לתבוע גם את המוסד לביטוח לאומי וגם את חברת הביטוח אך הפיצויים שישולמו משני גופים אלו יקוזזו בתיאום ולא יהיו כפל פיצויים. לאחר הגשת התביעה וכל הפרטים הרלוונטיים ישתנה פרק הזמן עד לפסיקה הסופית של סכום הפיצויים.

 

משך הזמן בתביעה עד לפסיקה על סכום הפיצויים

פרק זמן זה ישתנה על פי מורכבות התביעה ומורכבות הוכחת המצב הרפואי. לדוגמא במקרים בהם הנפגע מעוניין להוכיח את הפגיעה הנפשית שנגרמה עקב התאונה התביעה תמשך זמן רב יותר כיוון שיהיה עליו להוכיח שהפגיעה הנפשית ממושכת. קיימים מקרים רבים אחרים בהם משך זמן התביעה יהיה ארוך אשר מחייבים את התובעים להיאזר בסבלנות. על מנת שהתובע יקבל את הסכום המגיע לו מבלי שיצטרך לגשת לתביעה שנייה מומלץ לו לא לפעול בפזיזות אלא לאסוף את כל החומרים והעדויות הנדרשים ולגשת לדיונים נוספים עד לקביעה המתאימה. 

 

קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

קרנית היא קרן שהוקמה תחת חוק הפלת"ד אשר גם מגנה על זכויות הנפגעים. הקרן מטפלת בפיצויים לנזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים בהם הנפגעים לא יכולים לתבוע ביטוח כמו: תאונות "פגע וברח", נפגעים על ידי נהגים חסרי רישיון, כאלה שהשתמשו ברכב ללא רשות או בניגוד לתנאי הפוליסה. קרנית מתעסקת רק בנזקי גוף ולא בנזקי רכוש, במקרה של נזק רכוש הנפגע יכול לתבוע את הפוגע בצורה אישית אם פרטיו ידועים לו. על מנת לתבוע את קרנית במטרה לקבל פיצויים על הנפגע להציג את פגיעתו הגופנית ובנוסף להוכיח כי הוא "שקד במידה סבירה" למצוא את פרטי הנהג שפגע בו. במונח שקידה במידה סבירה החוק מתייחס למקרים בהם הנהג הפוגע עצר להחליף פרטים אך הצד השני לא לקח אותם כיוון שחשב שלא קרה כלום ואין צורך בתביעה ולאחר מכן התברר שכן – במקרה זה הצד הנפגע אינו שקד במידה סבירה לקבל את פרטי הנהג הפוגע ולכן מפחית את הסיכויים שלו לקבל את הפיצויים מקרנית. שקידה במידה סבירה יכולה להיות גם חיפוש אחר הפוגע במצלמות אבטחה או עדי ראייה ששהו במקום וכו'…. 

 

שאלות נפוצות בנושא זכויות נפגעי תאונות דרכים

זכויות נפגעי תאונות דרכים

על מנת להתחיל בתהליך התביעה בצורה היעילה ביותר יש להקפיד על איסוף כל הפרטים הרלוונטיים לאחר האירוע כמו פרטי המעורבים הנוספים והעדים ששהו במקום, תיעוד הזירה ונזקי הגוף. חשוב מאוד להגיע למיון ראשוני ישר לאחר האירוע ולקבל דו"ח בו רשומים פרטי התאונה וכמו כן המצב הגופני של הנפגע ולשמור כל אסמכתא רפואית ותיעוד הקשור לתאונה. 

ממש לא, התשלום התכוף הינו מצב ביניים המאפשר לנפגע שאיבד את יכולת התפרנסותו להתקיים ולקיים את בני משפחתו התלויים בהכנסתו. התשלום התכוף אומנם ינוקה מסכום הפיצויים שייפסק בסוף התביעה אך אינו מחליף אותו ואת זכאות הנפגע לממש את הפיצויים המלאים שמגיעים לו. 

פגיעה ברכוש עקב תאונת דרכים אינה נכנסת תחת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולכן התביעה תעשה באמצעות תביעת נזיקין רגילה מול חברת הביטוח של הרכב הפוגע או מול חברת ביטוח של רכב הנפגע בהתאם לפוליסות.

תאונת דרכים תיחשב כתאונת עבודה בכל מקרה בו הנפגע היה בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממנה, בעת ביצוע תפקידו – בדרך לפגישה, שליחות, סיור שטח וכו'… במקרה של תאונת עבודה נכנס גוף משלם פיצויים נוסף שהוא המוסד לביטוח לאומי. 

 
לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תאונות דרכים
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן