התנהלות נכונה מול המעביד לאחר תאונת עבודה היא קריטית להבטחת זכויותיכם ולהשגת הפיצוי המגיע לכם על פי חוק בגין פגיעותיכם. במאמר זה נפרט את הצעדים שעליכם לנקוט, הזכויות העומדות לרשותכם, והדרכים להתמודד עם מעסיק שאינו משתף פעולה.
דיווח מיידי – הצעד הראשון במסגרת התנהלות נכונה מול המעביד לאחר תאונת עבודה
ברגע שהתרחשה תאונת עבודה, חובה לדווח עליה למעסיק באופן מיידי. התנהלות נכונה מול המעביד מתחילה מהרגע הראשון – יש להודיע למנהל הישיר או לממונה על הבטיחות במקום העבודה על הפגיעה, גם אם היא נראית קלה. הדיווח המיידי מתועד ברשומות החברה ומהווה תיעוד ראשוני חשוב להמשך הטיפול בתביעה. חשוב לציין את הנסיבות המדויקות של התאונה, מועד התרחשותה, והעדים שנכחו בזמן האירוע. תיעוד זה יסייע בהוכחת הקשר הסיבתי בין העבודה לבין הפגיעה.
פנייה לקבלת טיפול רפואי והקשר להתנהלות מול המעביד לאחר תאונת עבודה
לאחר הדיווח הראשוני, עליכם לפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי. בקשו מהרופא המטפל "טופס 250" – אישור ראשוני על תאונת עבודה. טופס זה מהווה נדבך חשוב בהתנהלות נכונה מול המעביד ובהליך התביעה מול המוסד לביטוח לאומי. הקפידו לתאר בפני הרופא את נסיבות התאונה בצורה מדויקת ומפורטת, וודאו שכל הפגיעות והתסמינים מתועדים בתיק הרפואי. על המעסיק לספק לכם טופס בל/211 (טופס תביעה לדמי פגיעה) שאותו תגישו למוסד לביטוח לאומי יחד עם טופס 250.
זכויותיכם הכלכליות מול המעביד בתקופת ההחלמה
חשוב להכיר את זכויותיכם הכלכליות בתקופה שלאחר תאונת העבודה. הטבלה הבאה מסכמת את עיקרי הזכויות הכלכליות המגיעות לנפגעי עבודה:
תקופה | הגורם המשלם | שיעור התשלום |
יום התאונה | המעסיק | שכר מלא |
ימים 2-9 | המעסיק | דמי מחלה |
מהיום ה-10 עד 91 ימים | ביטוח לאומי | 75% מהשכר |
מעבר ל-91 ימים | ביטוח לאומי | קצבת נכות מעבודה |
התנהלות נכונה מול המעביד כוללת מעקב אחר התשלומים בתלוש השכר ובדיקה שאכן קיבלתם את המגיע לכם על פי חוק. במקרה של אי תשלום, פנו בכתב למחלקת משאבי האנוש ודרשו הסבר. שמרו העתק מכל פנייה שלכם למעסיק.
הכרה בתאונה כפגיעת עבודה – מרכיב מהותי בהתנהלות נכונה מול המעביד לאחר תאונת עבודה
הגשת תביעה להכרה בפגיעה כתאונת עבודה היא חלק מהותי בהתנהלות נכונה מול המעביד. עליכם להגיש את התביעה למוסד לביטוח לאומי בתוך 12 חודשים ממועד התאונה. המעסיק חייב על פי חוק למלא את חלקו בטופס התביעה ולהחזירו אליכם. אם המעסיק מסרב למלא את הטופס או מתעכב, תוכלו לפנות למחלקת נפגעי עבודה בסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריכם ולדווח על הסירוב.
במקרים בהם המעסיק מכחיש את עצם קיום תאונת העבודה, חשוב לאסוף ראיות שיתמכו בגרסתכם: הצהרות של עדים, צילומים של מקום התאונה, התכתבויות עם המעסיק או עם עמיתים לעבודה, ותיעוד רפואי מפורט. התנהלות נכונה מול המעביד במקרה כזה עשויה לדרוש סיוע משפטי מקצועי.
הסיבה ששמירה על קשר רציף עם המעביד לאחר התאונה חיונית עבורכם
בתקופת ההיעדרות מהעבודה, הקפידו לשמור על קשר רציף עם המעסיק. עדכנו אותו בהתקדמות הטיפול הרפואי ובמועד המשוער לחזרתכם לעבודה. התנהלות נכונה מול המעביד כוללת העברת אישורי מחלה באופן סדיר ובזמן. זכרו כי למעסיק ישנה חובה לשמור על מקום עבודתכם למשך תקופה של עד 30 יום. לאחר מכן, במקרים של היעדרות ממושכת, ההגנה על מקום העבודה תלויה בגורמים נוספים כגון ותק, גודל מקום העבודה והסכמים קיבוציים.
חשיבות התקשורת עם המעביד לגבי חזרה הדרגתית לעבודה וההתאמות הנדרשות במקום העבודה לאחר התאונה
אם הפגיעה הותירה מגבלות תפקודיות, התנהלות נכונה מול המעביד כוללת דיון על התאמות נדרשות במקום העבודה. המעסיק מחויב על פי חוק לבצע התאמות סבירות שיאפשרו לכם לשוב לעבודה, כגון שינוי בשעות העבודה, התאמת עמדת העבודה, או הקצאת תפקיד חלופי התואם את מגבלותיכם. הגישו למעסיק מסמך רפואי המפרט את המגבלות והצרכים שלכם, ובקשו פגישה לדיון בהתאמות הנדרשות.
חשוב לנהל את השיחה בצורה עניינית ומקצועית, תוך הדגשת היכולות והכישורים שנותרו ברשותכם והתועלת שאתם יכולים להביא למקום העבודה. התנהלות נכונה מול המעביד בשלב זה עשויה למנוע חיכוכים ולהבטיח חזרה מוצלחת למעגל העבודה.
התמודדות עם פיטורין לאחר תאונת עבודה
במקרים מסוימים, למרות התנהלות נכונה מול המעביד, אתם עלולים להיתקל באיום בפיטורין או בפיטורין בפועל. חשוב לדעת כי החוק מגביל את יכולתו של המעסיק לפטר עובד בתקופת היעדרותו עקב תאונת עבודה, וכן קיימות הגנות מיוחדות לעובדים שנקבעה להם נכות כתוצאה מתאונת עבודה. אם אתם מקבלים הודעת פיטורין בעקבות תאונת עבודה, בדקו האם הפיטורין חוקיים והאם הם עומדים בתנאים הנדרשים בחוק.
במקרה של פיטורין שלא כדין, תוכלו לפנות להליך משפטי ולתבוע פיצויים. התנהלות נכונה מול המעביד במקרה כזה כוללת תיעוד מדויק של כל התקשורת עם המעסיק, איסוף ראיות לקשר בין תאונת העבודה לבין הפיטורין, ופנייה לייעוץ משפטי מקצועי.
הגשת תביעת נזיקין נגד צד שלישי בגין תאונות עבודה
במקרים בהם תאונת העבודה נגרמה כתוצאה מרשלנות של גורם שלישי (לא המעסיק ולא עובד אחר של המעסיק), תוכלו להגיש תביעת נזיקין נגד אותו גורם. התנהלות נכונה מול המעביד בהקשר זה כוללת יידוע המעסיק על כוונתכם להגיש תביעה, שכן המוסד לביטוח לאומי עשוי לתבוע שיפוי מהצד השלישי על הגמלאות ששילם לכם.
חשוב לציין כי תביעת נזיקין נגד צד שלישי אינה פוגעת בזכאותכם לקבל גמלאות מהמוסד לביטוח לאומי, אך הפיצויים שתקבלו בתביעת הנזיקין יקוזזו בהתאם לסכומים שקיבלתם מהביטוח הלאומי. התנהלות נכונה מול המעביד בהליך זה תבטיח שזכויותיכם יישמרו.
לסיכום
התנהלות נכונה מול המעביד לאחר תאונת עבודה דורשת ערנות, הקפדה על פרטים, ומעקב שוטף אחר זכויותיכם. דיווח מיידי על התאונה, פנייה לטיפול רפואי, הגשת התביעה לביטוח לאומי בזמן, שמירה על קשר עם המעסיק, ותיעוד מסודר של כל ההתכתבויות והאישורים הרפואיים – כל אלה הם מרכיבים חיוניים להבטחת זכויותיכם. אם אתם מתמודדים עם תאונת עבודה ונתקלים בקשיים מול המעסיק או הביטוח הלאומי, אל תהססו לפנות לייעוץ משפטי מקצועי. משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש, המתמחה בתחום תאונות העבודה ונזיקין, יכול לסייע לכם לנווט בסבך הבירוקרטיה ולהבטיח שתקבלו את מלוא הזכויות והפיצויים המגיעים לכם. צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות.
כן, חובה לדווח על כל תאונת עבודה, גם אם הפגיעה נראית קלה. פגיעות קלות עלולות להחמיר בהמשך, והדיווח המיידי מבטיח את זכויותיכם במקרה כזה.
אם המעסיק מסרב להכיר בתאונה, עדיין תוכלו להגיש תביעה ישירות למוסד לביטוח לאומי. חשוב לאסוף ראיות ותיעוד שיתמכו בגרסתכם ולשקול פנייה לייעוץ משפטי.
החוק מגביל את יכולתו של המעסיק לפטר עובד בתקופת ההיעדרות עקב תאונת עבודה. פיטורין בתקופה זו עשויים להיחשב כפיטורין שלא כדין, המזכים בפיצויים.
יש להגיש תביעה להכרה בפגיעה כתאונת עבודה למוסד לביטוח לאומי בתוך 12 חודשים ממועד התאונה. עם זאת, מומלץ להגיש את התביעה מוקדם ככל האפשר.