פגיעה בעבודה היא פגיעה שהתרחשה במקום העבודה, בשעות העבודה או בגללה. בשורות להלן נסביר בצורה ברורה ומפורטת מהי פגיעה בעבודה ובאילו נסיבות עשויה גם פגיעה שלא התרחשה בשטח מקום העבודה, להיחשב כתאונת עבודה. בנוסף נסביר בקצרה על מה חשוב להקפיד, מי יכול להגיש את התביעה ובאילו טפסים חשוב לעשות שימוש במסגרת הליך הגשת התביעה. נסביר גם את חשיבות הגשת התביעה באמצעות עורך דין תאונות עבודה והאופן שבו ליווי משפטי אישי, יכול לסייע בהצלחתה.
מהי פגיעה בעבודה?
כאמור, פגיעה בעבודה היא כל פגיעה בעובד שארעה בשעות העבודה, בדרך לעבודה ובדרך הביתה. עם זאת, גם אם בשעות העבודה העובד נפגע שלא בעת מילוי תפקידו, הוא עדיין יכול להגיש תביעה לביטוח הלאומי, ואולם הזכות שלו לתגמולים מקרן הפנסיה תהיה מוטלת בספק במקרה הזה.
טפסים מיוחדים שיש למלא בעת הגשת תביעה בגין פגיעה בעבודה
הגשת תביעה אחרי שהוגדר מהי פגיעה בעבודה הן למוסד לביטוח לאומי והן לקרן הפנסיה בדין פגיעה במקום העבודה, כרוכה במילוי מספר לא קטן של טפסים, כאשר כל טופס מחייב תשומת לב מלאה. למען הסר ספק, חשוב לומר שהגשת כלל הטפסים ניתנת ביצוע באופן עצמאי. יחד עם זאת, חשוב לומר בנשימה אחת שכל טעות במילוי הטפסים, או כל חוסר באחד המסמכים הנלווים לטפסים הממולאים, עלול לעכב את התביעה במקרה הטוב, ולגרום לדחייה מוחלטת שלה במקרה הפחות טוב. מהבחינה הזאת, הסתייעות בעורך דין תאונות עבודה מבטיחה מעבר לכל ספק את נכונות הפרטים ואת המילוי הנכון של הטפסים. באופן הזה הנפגע יכול להיות בטוח שהוא יקבל, בסיכומו של עניין, את התמורה הכספית עבור הפגיעה שחווה. בהמשך, עורך הדין ילווה אותו גם אם מתעורר הצורך בהגשת תביעת נכות בעקבות תוצאות הפגיעה בעבודה.
אילו מסמכים נלווים יש להגיש יחד עם הטפסים הללו?
אחד המסמכים החשובים שיש לצרף לתביעה היא טופס תאונת העבודה שאותו מילא הממונה על הנושא במקום העבודה. הטופס הזה חייב להיות ממולא סמוך ליום הניתוח, כאשר זכר הדברים עדיין טרי אצל הנפגע עצמו ואצל כלל העובדים והנוכחים האחרים שהיו, אם היו, נוכחים במקום התאונה. מסמכים נוספים שחובה לצרף הם מסמכים רפואיים שונים המתייחסים לפגיעה ולטיפולים שניתנו בקופת החולים, או בבית החולים אם הנפגע אושפז בעקבות הפגיעה. עורך הדין המלווה את הנפגע יבדוק את הטפסים הקיימים, ויעריך את הסיכויים של התביעה להתקבל. בהמשך, הוא יפעל להגשת התביעה ולמיצוי הזכויות של העובד. במקרה שמתעורר הצורך, עורך הדין ילווה את העובד גם לפגישות במוסד לביטוח לאומי.
על האפשרות של הגשת תביעה לפגיעה בעבודה לחברת ביטוח
לא אחת קורה שמי שנפגעו בעבודה, אוחזים בפוליסות ביטוח פרטיות שעוסקות בתאונות עבודה או תאונות אישיות. אם הפוליסה הפרטית שבה אוחז הנפגע בתאונת עבודה אכן כוללת אפשרות להגשת תביעה במקרה כזה, בהחלט אפשר וכדאי להגיש בקשה. חשוב לציין שאופי הפגיעה צריך לעמוד בהגדרה מהי פגיעה בעבודה בפוליסת הביטוח. כמו כן, כל פיצוי שמתקבל מחברת הביטוח איננו קשור לפיצויים שמתקבלים מהמוסד לביטוח לאומי או מקרן הפנסיה, אלא אם צוין אחרת במפורש בפוליסת הביטוח. בכל מקרה, מי שמסתייע בעורך דין בעת הטיפול בתביעות, יוכל להסתייע בו גם לבירור אפשרות הגשת התביעה לחברת הביטוח.
מהי פגיעה בעבודה – סיכום
אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בדרך להצלחה בתביעת דמי פגיעה בעבודה, היא הסתייעות בעורך דין תאונות עבודה. עורך הדין יפעל כמיטב יכולתו להצלחת התביעה – יבדוק את הטפסים, יוודא שהוגשו כנדרש ושכל הטפסים נמצאים. אם יש לכם צורך להגיש תביעה בגין פגיעה בעבודה – בין אם מדובר על תביעת ביטוח לאומי בעקבות תאונת עבודה, מחלת מקצוע או תביעת פיצויים על פי הלכת המיקרו טראומה, הגעתם למקום הנכון. צרו קשר כעת עם משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש לתיאום שיחת ייעוץ אישית ללא התחייבות, ונבדוק עבורכם את זכאותכם לפיצויים.
מתי צריך להגיש תביעה בגין תאונת עבודה?
תביעת תאונות עבודה צריכה להיות מוגשת סמוך ככל האפשר למועד הפגיעה. עם זאת, יש התחשבות רבה במוסד לביטוח לאומי במצבו הפיזי של הנפגע, מצבו הנפשי וכן עיכובים צפויים אחרים. ככלל אפשר לומר כי הגשת תביעה יכולה להתרחש בתקופה של עד שנה מהפגיעה בפועל, או מגילוי הפגיעה כתוצאה מהעבודה. תביעה שתוגש מאוחר יותר עלולה להידחות על הסף.
מי אמור להגיש את התביעה לתאונת עבודה?
מי שאמור להגיש את התביעה לכאורה הוא הנפגע עצמו. עם זאת, יש מקרים שבהם מי שמגישים את התביעה הן בני המשפחה, בעיקר אם וכאשר הנפגע עצמו איננו יכול, מסיבות שונות, לממש את הזכויות שלו. בלא מעט מקרים מסמיך הנפגע עצמו, או לחילופין מסמיכים בני המשפחה שלו, עורך דין מיומן שילווה אותם כל הדרך עד להכרה בתביעה וקבלת התשלום בפועל.
מה גובה התשלום בגין פגיעה בעבודה?
מבחינת המוסד לביטוח לאומי, הפיצוי בגין כל יום של תאונת עבודה הוא עד 75% מההכנסה החייבת בדמי ביטוח לאומי ששולמה בשלושת החודשים שלפני הפגיעה. בנוסף, הנפגע רשאי גם לפנות לקרן הפנסיה שלו ולהגיש תביעה בגין תאונת עבודה, ,מה שעשוי לזכות אותו לתשלום של 25% מהשכר הקובע. מי שיש לו ביטוח פרטי, רשאי לתבוע גם את הביטוח במקביל.
איך מוגשת תביעת דמי פגיעה בעבודה?
במוסד לביטוח לאומי קיימים טפסים ייעודיים לצורך הגשת תביעת נפגע תאונת עבודה. תביעת תאונת עבודה מוגשת, לפיכך, אך ורק באמצעות הטפסים הייעודיים. את הטפסים הללו אפשר להוריד באופן עצמאי ולמלא אותם, לחילופין, אפשר להסתייע בעורך דין מיומן לנושא תאונות עבודה, שיסייע בבחירת הטפסים המתאימים.