נושא תאונות העבודה הוא אחד הנושאים הכאובים בישראל. בכל שנה מתרחשות מאות תאונות עבודה עם פצועים. במקרה של פציעה כתוצאה מתאונת עבודה, המוסד לביטוח לאומי אמון על מתן הפיצויים. בשורות להלן נעסוק באופן חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי ומהם סכומי הכסף המגיעים לעובד בעקבות תאונת עבודה. כמו כן נבהיר באופן כללי את משמעות המושג ונסביר מתי תאונה שמתרחשת מוגדרת כתאונת עבודה.
תאונת עבודה – מה זה בעצם?
תאונת עבודה היא כל פגיעה בעבודה שלא התרחשה במזיד, ושהתרחשה בשעות העבודה, במקום העבודה ותוך כדי מילוי תפקידו של העובד. למען הסר ספק – גם אם התאונה התרחשה שלא במילוי תפקידו הישיר של העובד, אבל בנסיבות שבהן העובד קיבל הוראה לבצע עבודה שונה מהמוטל עליו, גם אז התאונה תיחשב תאונת עבודה, ויחול עליה חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי לפי השכר הקובע של העובד. למשל – עובד ייצור שהתבקש על ידי הממונה לבצע פעולת ניקיון, ובתוך כך נפגע, יוכר כנפגע תאונת עבודה לצורך העניין.
מתי תאונה מוגדרת כתאונת עבודה?
לעניין ההכרה בפגיעה שעובד עבר בחזקת תאונת עבודה המזכה אותו בפיצויים וזכויות מביטוח לאומי, חוק הביטוח הלאומי, מתייחס לשני פרמטרים מרכזיים, והם:
- מועד הפגיעה: חישוב הזמן לקביעת תאונת עבודה מתחיל ברגע שהעובד יצא מפתח ביתו לעבודה, ועד לרגע שחזה ועבר את מפתן ביתו בדרך חזרה לעבודה. לאורך כל הזמן הזה, כל פגיעה שהוא חווה תיחשב תאונת עבודה: הפילה, מעידה, חבלה ואפילו התקף לב שהתרחש בדרך לעבודה וממנה. זאת, בתנאי שהעובד לא סטה סטייה מהותית מהדרך.
- אופי הפגיעה: כאמור לעיל, פגיעה תוך כדי עבודה תיחשב ללא ספק כתאונת עבודה. עם זאת יש מצבים שבהם גם פגיעה בזמן העבודה במקום העבודה לא תיחשב ככזאת. דוגמה טובה לכך היא עובד שהשתמש במחרטה או במכשיר אחר לביצוע עבודה אישית ונפגע בתוך כך. עובד כזה לא יוכר כנפגע תאונת עבודה. בנוסף, הוא עלול להיות צפוי לצביעה מצד המעסיק ואף לפיטורים.
מהם הסכומים המגיעים לעובד מטעם ביטוח לאומי עקב פגיעה בעבודה?
מי שאמון על תשלומי כספים לעובד עקב תאונת עבודה הוא בעיקר המוסד לביטוח לאומי. חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי מתבצע באופן הבא: דמי הפגיעה יעמדו על לא יותר מאשר 75% מהשכר היומי של העובד.
חשוב לציין שלצורך החישוב לא נלקחות בחשבון שעות נוספות ולא נלקחים בחשבון בונוסים שונים כולל בונוסים על מכירות, בונוסים על הספק וכיוצא באלה, שממילא לא מנוכים מהם דמי ביטוח לאומי. הסכום המרבי לתשלום לא יעלה על 1,241.25 ₪ ליום עבודה, וישולם לתקופה של לא יותר מאשר 13 שבועות, שזה אומר 90 ימים.
הרציונל מאחורי הקביעה הזאת, שנראית לכאורה שרירותית, היא למנוע מצב שבו עובד שאכן נפגע בתאונת עבודה יימנע מחזרה לעבודה רק משום שהשכר המשולם לו ממילא שווה לשכר שהוא מקבל כשהוא עובד. עם זאת, חשוב לציין שגם קרן הפנסיה משתתפת בתשלום, ואז העובד אכן מגיע לכדי 100% מהשכר לתקופה מוגבלת.
מה אם לעובד שעבר תאונת עבודה יש גם פוליסת ביטוח פרטית רלוונטית?
עובדים רבים רוכשים פוליסות ביטוח שונות. בין השאר, קיימות פוליסות המבטחות את העובדים מפני תאונות. אם עובד אוחז בפוליסה מהסוג הזה, אפשר ואפילו רצוי לתבוע את הביטוח במקרה של תאונת עבודה. חשוב לציין כי במקרים רבים, הסכום שמשלמת חברת הביטוח הפרטית הוא בנוסף על תשלומי הביטוח הלאומי וקרן הפנסיה ולא מהווה תחליף. הגשת תביעה לביטוח הפרטי צריכה להתנהל במקביל לתביעה בביטוח הלאומי ולתביעה המוגשת לקרן הפנסיה של העובד. אם העובד מסתייע בעורך דין, אותו עורך דין יכול לטפל גם בתביעה הזאת.
לסיכום – הדרך הנכונה לגשת לחישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי
אם נפגעתם כתוצאה מתאונת עבודה, אחד הדברים החשובים ביותר שכדאי לכם לעשות הוא לפנות לעזרה וסיוע של עורך דין תאונות עבודה. עורך הדין יסייע לכם באיסוף המסמכים, בחינה שלהם וכן בהגשת הבקשה למוסד לביטוח לאומי. עורך הדין גם ילווה אתכם עד לקבלת התמורה המגיעה לכם במלואה.
לפרטים נוספים על חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי ובדיקת זכאותכם לפיצויים עקב פגיעתכם – אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש.
מהי תאונת עבודה ואיך היא מוגדרת בחוק?
ההגדרה של המושג תאונת עבודה היא פשוטה וברורה: תאונת עבודה היא פגיעה שהתרחשה במשך שעות העבודה, במקום העבודה ותוך כדי הפעילות השגרתית של העובד במקום העבודה. עם זאת, חשוב לציין כי תאונת עבודה יכולה להתרחש גם שלא תוך כדי עבודתו של העובד. לדוגמה- נפילת חפץ כבד על עובד שנכח במקום העבודה.
מתי תאונה נחשבת כתאונת עבודה?
כשמבצעים חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי נקודת המוצא היא שהתאונה התרחשה בשעות העבודה ותוך כדי עבודה. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי גם כאשר העובד נמצא הדרך למקום העבודה וגם כאשר אותו עובד נמצא בדרך חזרה מהבית ממקום העבודה, הוא נחשב כאילו נמצא בעבודה, לצורך חישוב תאונת עבודה ביטוח לאומי.
מי הם הגורמים המבטחים במקרה של תאונת עבודה?
הגורם המבטח שאמור לתת מענה ראשוני לעובד מבחינת פיצויים כספיים הוא המוסד לביטוח לאומי. התשלום לעובד עבור התקופה שבה הוא איננו עובד עקב תאונת עבודה, מתבסס על גובה השכר של העובד. עם זאת, חשוב לציין כי התשלום בגין תאונת עבודה הוא לתקופה מוגבלת בלבד.
מה קורה כאשר עובד נותר נכה עקב תאונת עבודה?
הפיצויים שמשלם המוסד לביטוח לאומי לעובד עקב תאונת עבודה משולמים לתקופה מוגבלת בלבד. אם תוך כדי התקופה הזאת או בתום התקופה העובד מחלים וחוזר לאיתנו, הוא חוזר לעבודה. במקרה שחופשת המחלה עקב הפגיעה היא ארוכה יותר, העובד רשאי להגיש תביעת נכות בגין תאונת עבודה.