לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

זכויות לנפגעי פוסט טראומה בעקבות שירות צבאי

מלחמת "חרבות ברזל" הותירה חותם נפשי כבד על רבים מלוחמיה ונפגעיה הישראלים. הפרעות חרדה, דחק פוסט טראומטי, דיכאון וקשיים נוספים, הפכו לחלק ממציאות יומם של החיילים ומשרתי המילואים רבים שנחשפו לאירועי הלחימה ביישובי עוטף עזה ובמבצע חרבות ברזל בכלל. מאמר זה יעסוק במימוש זכויות לנפגעי פוסט טראומה בעקבות שירות צבאי – בדגש על הפגיעות שנגרמו בצל אירועי התקופה האחרונה.

 

זכויות לנפגעי פוסט טראומה בעקבות שירות צבאי  במלחמת "חרבות ברזל"

מלחמת חרבות ברזל גבתה וממשיכה לגבות, מחיר נפשי כבד מאזרחי ישראל וחייליה. חיילי סדיר, קבע ומשרתי מילואים רבים, מתמודדים בעקבות הזוועות אליהן הם נחשפו מאז אירועי ה- 7 באוקטובר, עם פוסט טראומה. כאן המקום לציין כי אנשי כוחות הביטחון, חיילים, שוטרים ואנשי מילואים הסובלים מההפרעה חייבים להגיש תביעה למשרד הביטחון על מנת להיות מוכרים כנכי צה"ל. 

 

איך נראה תהליך תביעת נכות נפשית ממשרד הביטחון בקווים כלליים?

באופן כללי, כל תביעת נכות שנגרמה משירות צבאי מתחילה בהגשתה לקצין התגמולים במשרד הביטחון. הדבר מתבצע באמצעות מילוי טופס תביעה, צירוף תצהיר המפרט את נסיבות הפציעה ותיעוד רפואי רלוונטי, ושליחתם בדואר לאגף שיקום נכים.

בשלב הבא, הנפגע נבדק על ידי מומחה מטעם קצין התגמולים לבחינת קיומו של קשר סיבתי בין הנכות לתנאי השירות שלו או אירועים שהתרחשו בו.

בהמשך לכך, התובע מוזמן להופיע בפני ועדה רפואית מטעם משרד הביטחון שבוחנת את חומרת הפגיעה וקובעת את אחוזי הנכות בהתאם לה.

אף על פי שכיום קיים מסלול ירוק (מזורז) להגשת תביעות למשרד הביטחון, בעקבות המלחמה, במקרים רבים, תהליך ההכרה וקביעת הנכות הקבועה נמשך שנה ולעיתים יותר. לכן מומלץ להגישה בהקדם האפשרי עם החשיפה לאירוע הטראומטי ולא להתמהמה.

 

מהי פוסט טראומה בעקבות שירות צבאי?

פוסט טראומה הנקראת גם "הפרעת דחק פוסט טראומטית" (PTSD) או בשפת העם "הלם קרב", הינה הפרעה נפשית בה האדם חווה מצוקה וחרדה מתמשכות כתוצאה מחשיפה לאירוע טראומטי קיצוני וקשה, כמו אירועי קרב או איבה. רבים מן האירועים שחייל עלול לחוות במסגרת שירותו הצבאי, עשויים להיות בעלי מאפיינים כאלו ולהוביל להתפרצות הפרעת דחק פוסט טראומטית בזמן השירות או לאחריו.

 

ההשלכות של פוסט טראומה בעקבות השירות הצבאי 

הפרעה זו יכולה לפגוע בתפקוד היומיומי, לעיתים מבלי שהסובל ממנה אף מודע לכך. חשוב לדעת שהפגיעה הנפשית יכולה להתחיל להתבטא רק בחלוף זמן רב מהשחרור. למשל, בעקבות חשיפה לאירוע חריג וקשה, בתקופה לחוצה, או כתוצאה מהתעללות נפשית שמעוררת הפרעות נוספות.

קושי בשינה, התקפי זעם, חוסר ריכוז ועוד – הם רק חלק מתסמיני ההפרעה. תסמינים אלו שכיחים לאחר טראומה. אולם התפתחותה וחומרתה של הפגיעה הפוסט טראומטית משתנות מאדם לאדם. יש מקרים של התדרדרות הדרגתית שעלולה להוביל למצב פסיכיאטרי בלתי הפיך. יש גם מקרים שבהם גירוי יחיד יכול לעורר תגובה חדה ומיידית. לכן חשוב מאוד לפנות לקבלת עזרה נפשית בהקדם האפשרי עם החשיפה לאירוע הטראומטי.

 

זכאות לטיפול נפשי לחיילים נפגעי טראומה על חשבון משרד הביטחון

יש פסיכיאטרים הטוענים שמחצית ממי שנכחו באירועי 7.10.23 צפויים לסבול בעתיד מהפרעה פוסט-טראומטית. זהו נתון מדאיג, המחייב את כל מי שנכח או ראה את הזוועות לנקוט פעולות להקטנת הסיכון לפוסט טראומה. אולם רק לאחר חצי שנה ניתן יהיה לאבחן באופן רשמי את ההפרעה הפוסט-טראומטית. עד אז, מומלץ מאוד למי שסובל מתסמינים או חווה טראומה, לפנות לאיש מקצוע שיוכל לסייע להפחית את עוצמת ההפרעה העתידית.

נכים שהגישו תביעה למשרד הביטחון עקב פציעה באירועי חרבות ברזל, זכאים ל- 12 מפגשי טיפול נפשי על חשבון משרד הביטחון. כדאי לנצל זאת.

 

האם חייל יכול להגיש תביעת נכות בשל פוסט טראומה מאירועי חרבות ברזל?

אם אובחנתם עם הפרעה פוסט-טראומטית בעקבות חרבות ברזל, במהלך שירותכם הצבאי או בכוחות הביטחון, ניתן להגיש תביעה למשרד הביטחון להכרה בנכות וקבלת זכויות בגין המצב הנפשי.

לאחר בירור באגף השיקום, הנכה יועבר לוועדה רפואית במשרד הביטחון. ככל שהמצב הנפשי חמור יותר, כך אחוז הנכות שייקבע יהיה גבוה יותר.

 

כמה אחוזי נכות ניתן לקבל ממשרד הביטחון בגין פוסט טראומה מהשירות בחרבות ברזל?

לפי  סעיף 34 בתקנות הנכים, פגיעות נפשיות בעקבות שירות צבאי, לרבות פוסט טראומה שנוצרה אצל חיילים בעקבות אירועי מלחמת חרבות ברזל, יכולה לזכות את הנפגע באחוזי נכות כדלקמן, בהגשת תביעת נכות לקצין התגמולים במשרד הביטחון:

אחוזי הנכות דרגת ההפרעה לתפקוד
5% תסמיני הפרעה מזעריים ותפקוד תקין
10% תסמיני הפרעה עם הגבלה קלה בתפקוד
20% תסמיני הפרעה עם הגבלה בינונית בתפקוד
30% תסמיני הפרעה ניכרים והגבלה ניכרת בתפקוד
50% תסמיני הפרעה קשים והגבלה קשה בתפקוד
70% תסמיני הפרעה עם הגבלה קשה מאוד בתפקוד
100% תסמיני הפרעה חמורים ביותר עם תלות מוחלטת בזולת או צורך באשפוז

 

תביעה למשרד הביטחון למימוש זכויות לנפגעי פוסט טראומה בעקבות שירות צבאי 

חייל שנפגע נפשית במהלך מלחמת חרבות ברזל או עקב שירותו הצבאי בכלל, זכאי להגיש תביעה להכרה בו כנכה לפי חוק הנכים. 

התנאים הבסיסיים להגשת תביעה למשרד הביטחון בגין נכות נפשית

בתביעה להכרה בנכות, נבחנים בקפידה מסמכים רבים המאמתים את טענות התובע. על מנת שהתביעה תאושר, על התובע לעמוד באחד משני התנאים הבאים:

  1. ההפרעה הנפשית התפרצה במהלך השירות הצבאי.
  2. ההפרעה הנפשית נגרמה כתוצאה מתנאי השירות.

כדי להעריך את קיומו של קשר סיבתי בין השירות הצבאי לבין התפרצות ההפרעה או החמרתה, הטוען לקיום פוסט טראומה נדרש לעמוד בפני ועדה מטעם משרד הביטחון שתבחן את מצבו ותקבע את אחוזי הנכות המתאימים למקרה. בסופו של תהליך הוועדות, החייל יוכל לקבל הכרה כנכה צה"ל, כאשר הוועדה קובעת את דרגת הנכות.

 

מהם השלבים בהגשת תביעה למשרד הביטחון בגין פוסט טראומה מהשירות הצבאי?

ראשית, הנפגע מגיש בקשה להכרה באמצעות טופס אינטרנטי "בקשה להכרת זכות בגין מחלה". יש למלא במדויק את פרטי הנכות, מועדי האירועים, הנזק הנפשי ולצרף מסמכים רפואיים התומכים בכך.

לאחר מכן, הבקשה מגיעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון, האחראי על הכרה בנכי צה"ל. יחידתו בודקת אותה ומחליטה האם להעבירה לוועדה רפואית או לדחותה.

במידה ואושרה, הנפגע יופיע בפני הוועדה הרפואית של משרד הביטחון, שם יפרט את תסמיני ההפרעה, הטיפול שניתן לו ויצרף מסמכים רפואיים לחיזוק טענתו.

 

לסיכום: חשיבות הליווי המשפטי במימוש זכויות לנפגעי פוסט טראומה בעקבות שירות צבאי

כשאנו תובעים את משרד הביטחון, אנו ניצבים בפני אתגר לא פשוט. זה בא לידי ביטוי במיוחד בתביעות להכרה בנכות נפשית צבאית, שבהן קשה להוכיח חד-משמעית את הקשר בין השירות לנזק.

לכן אנו ממליצים להיעזר בליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בתחום זה מול קצין התגמולים. ידו המכוונת יכולה להקל, להקנות ודאות ולהדריך בכל שלב לקראת הכרה בנכות הנפשית.

משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש ישמח לסייע לכם בתביעה מול משרד הביטחון בגין פוסט-טראומה ולוודא שתקבלו את מלוא הסיוע הדרוש לכם ואת מירב הזכויות המגיעות לכם בגין פגיעתכם. פנו אלינו לייעוץ חינמי ללא התחייבות כעת!

זכויות לנפגעי פוסט טראומה בעקבות שירות צבאי

ניתן לתבוע את משרד הביטחון בגין נכות נפשית עד 3 שנים ממועד השחרור משירות צבאי פעיל. אם חלף פרק הזמן הזה, התביעה מתיישנת. עם זאת, החוק מאפשר דרכים שונות להארכת המועד להגשת תביעה גם במקרים שבהם חלף חלון הזמן המקורי.

ועדה רפואית במשרד הביטחון עבור פגועי נפש ממבצע חרבות ברזל מתנהלת באופן זהה לוועדות הרגילות לגבי כל נכה התובע את המשרד. הנכה מקבל זימון לוועדה שמתקיימת במקומות כגון משרד הביטחון, בית החולים שיבא או לוינשטיין. בוועדה נוכח לפחות רופא אחד שהתמחותו רלוונטית לסוג הנכות הנדונה. כמו כן, הנכה רשאי להיכנס לחדר הוועדה עם מלווה או עורך דין שייצג אותו.

קבלת התשובה מן הוועדה הרפואית נעשית בין חודש ימים ל- 3 חודשים מיום התכנסותה.

כאשר מגישים תביעת נכות נפשית למשרד הביטחון בעקבות פוסט טראומה, חשוב לוודא שכל הנכויות הרלוונטיות נקבעו כראוי. לדוגמה, חייל שנפגע מירי בירך עשוי להיות זכאי לנכויות בתחומים שונים כגון אורתופדיה, צלקות ונוירולוגיה כאחד. כלומר, פגיעה אחת יכולה ליצור מספר סעיפי נכות. משכך, חשוב להגיע מוכנים לוועדה על מנת לקבל את מלוא הזכויות המגיעות עבור הפגיעה.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין משרד הביטחון
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן