גמלת נכות מעבודה

גמלת נכות מעבודה היא קצבה חודשית המשולמת לעובדים שנפגעו בתאונות עבודה או שחלו במחלות מקצוע. מטרת הגמלה היא לפצות עובדים על אובדן כושר השתכרותם בצל הפגיעה ולאפשר להם קיום כלכלי הוגן. ככלל, הזכאות לגמלה נקבעת על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם לחומרת הנכות הרפואית שנגרמה לעובד בעקבות הפגיעה בעבודה. אולם אין פירושו שמדובר בהליך פשוט. בשורות הבאות נפרט אודות התנאים המזכים בגמלה זו, התהליך לקבלתה, היקפה ואופן חישובה ונחיצות הסיוע המשפטי למימוש זכויות מיטבי.

למי כדאי לשקול להגיש תביעה לקבלת גמלת נכות מעבודה?

נכי עבודה אשר נפגע כושר עבודתם עקב תאונה או מחלה מקצועית, עשויים להיות זכאים לגמלת נכות מעבודה או מענק נכות מהמוסד לביטוח לאומי. גובה הקצבה או המענק נקבע בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לנפגע על ידי ועדה רפואית. הכנסותיו הנוכחיות של מקבל הקצבה, בין אם מעבודה ובין אם ממקור אחר, אינן משפיעות על גובה הקצבה לה הוא זכאי. לכן למרבית נפגעי העבודה כדאי לשקול לחיוב את האפשרות להגשתה של תביעה לגמלת נכות מעבודה, במוסד לביטוח לאומי. כמובן, כל מקרה חייב להיבדק לגופו הוא על פי נסיבות הפגיעה והנזק שנגרם לעובד הספציפי, לצד שיקולים אחרים – ועל כן, יש לפנות לייעוץ אישי בנושא, מול עורך דין תאונות עבודה.

מהם התנאים המזכים בגמלת נכות מעבודה במוסד לביטוח לאומי?

עובדים שהוכרו כנפגעי עבודה ונקבעה להם נכות קבועה או זמנית כתוצאה מהפגיעה, יכולים להיות זכאים לגמלת נכות מעבודה מהמוסד לביטוח לאומי. הזכאות נקבעת על פי אחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית:

• נפגעי עבודה עם נכות זמנית בשיעור 9% ומעלה, יקבלו קצבה חודשית למשך התקופה שנקבעה.
  • נפגעי עבודה עם נכות קבועה בשיעור 20% ומעלה, יהיו זכאים לקצבה חודשית ללא הגבלת זמן.
  • נפגעי עבודה עם נכות קבועה בשיעור 9% ומעלה אך פחות מ- 20%, יקבלו מענק נכות חד פעמי.
  • נכות מתחת ל- 9% אינה מזכה בגמלה.

לעניין זה חשוב לציין כי גם מי שחזרו לעבודה יכולים להגיש תביעה לגמלת נכות.

מה הסכום המרבי שניתן לקבל כגמלת נכות מעבודה ואיך מחשבים אותה?

כדי להבין כיצד מחשבים את סכום גמלת נכות מעבודה, חשוב קודם כל להכיר את סוגי הפיצויים השונים שמשלם ביטוח לאומי לנפגעי עבודה והיקפם:

• גמלת נכות חודשית – הקצבה החודשית משולמת לתובעים שהוכרו כבעלי נכות בשיעור של מעל 20% נכות. גובה הקצבה המקסימלי הוא 37,238 ש"ח (נכון לשנת 2024). גובה הקצבה נגזר מהיקף הנכות שנקבע – כך לדוגמה, מי שיש לו 50% נכות יקבל 50% מגובה קצבת הנכות המלאה.
  • מענק נכות המשולם חד פעמית – גובהו עד פי 43 מהקצבה החודשית. הוא ניתן למי שנקבעה לו נכות צמיתה בטווח 9% ועד 19.99%.
  • נפגעי עבודה שקיבלו תחילה מענק ומצבם החמיר עד כדי לשיעור נכות מעל 20%, יתחילו לקבל קצבה חודשית בניכוי סכום המענק שכבר קיבלו.

כאן המקום לציין כי גם אם ההחלטה בעניינכם אינה מספקת אתכם, ניתן להמשיך בתהליך על מנת לפעול למימוש מלא יותר של זכויותיכם.

שווה להכיר: מחשבון גמלת נכות מעבודה באתר ביטוח לאומי

באתר המוסד לביטוח לאומי קיים מחשבון חישוב לגמלת נכות מעבודה ומענק נכות מעבודה. בעזרת מחשבון המוסד לביטוח לאומי, אפשר לבצע חישוב לגמלת נכות מעבודה או מענק נכות חד פעמי לנפגעי עבודה. כלי זה יכול לשמש הן עובדים שכירים והן עובדים עצמאים שנפגעו בעבודתם, בעלי מוגבלויות וכן הלאה. חשוב להזכיר כי המחשבון הנוכחי והסכומים המשוערים שהמוסד לביטוח לאומי מציג באתרו רלוונטיים רק למי שנפגע החל מה- 1 בינואר 2007 ועבד כשכיר או עצמאי בעת הפגיעה. בנוסף, ניתן לתבוע גמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי רק עד 12 חודשים מהיום שבו נקבעה דרגת הנכות. אם חלף זמן ארוך יותר, יש להגיש את הבקשה מחדש.

מה שלבי התהליך לקבלת גמלת נכות מעבודה?

תהליך הגשת תביעה בגין תאונת עבודה כולל מספר שלבים עיקריים:

1. קבלת טופס הפניה לטיפול רפואי (טופס בל 250/283) מהמעסיק או מילוי הטופס באופן עצמאי לעובדים עצמאים.
  2. קבלת תעודה רפואית ראשונית מרופא המאשרת את הפגיעה בעבודה.
  3. הגשת תביעה לדמי פגיעה במוסד לביטוח לאומי באמצעות טופס בל 211, בצירוף מסמכים רפואיים ואחרים התומכים בקשר בין הפגיעה לעבודה.
  4. במקרה של נכות מתמשכת מעבר ל-3 חודשים – הגשת תביעה לקבלת גמלת נכות מעבודה מהביטוח הלאומי.
  5. היערכות לדיון בוועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות – מומלץ להיעזר בעורך דין מנוסה בתחום לשם כך.

קבלת החלטת הוועדה בדבר זכאות לגמלה ואחוזי הנכות.

מה מועד תחילת הזכאות לגמלת נכות מעבודה?

תחילת הזכאות לגמלת נכות מעבודה היא כדלקמן:

• עבור נפגעי עבודה ששולמו להם דמי פגיעה – מסיום תקופת תשלום דמי הפגיעה.
  • עבור חולי מחלות מקצוע שלא נקבע להם אבדן כושר עבודה בתקופת המחלה – מהמועד שהוועדה הרפואית קבעה שהחלה נכותם כתוצאה ממחלת המקצוע.

כלומר, הזכאות לגמלת נכות מעבודה מתחילה בדרך כלל מתום תקופת תשלום הפיצויים הזמניים (דמי הפגיעה), או מרגע קביעת הנכות לחולי מחלות מקצוע, לפי העניין.

על נחיצות הסיוע המשפטי למימוש זכויות מיטבי

הגשת תביעה לגמלת נכות מעבודה יכולה להיות תהליך ארוך ומסורבל הנמשך חודשים רבים, עד שהתובע מצליח להוכיח למוסד לביטוח לאומי את מצבו הרפואי. לנוכח הקושי והמורכבות, רבים מממשים את זכויותיהם רק באופן חלקי.

לכן, פנייה לסיוע משפטי של עורך דין לתביעות ביטוח לאומי, מומלצת למי שמעוניין לקצר תהליכים ולהתכונן טוב יותר לדיונים בוועדות הרפואיות בביטוח הלאומי. סיוע משפטי מאפשר לתובע להבין את המערכת הבירוקרטית ומדריך אותו כיצד לפעול באופן המיטבי, בזכות היכרות עורך הדין עם המערכת.
כך התובע יכול להבין לעומק מה מצפה לו וכיצד לממש את זכויותיו הרפואיות על פי החוק, בצורה הטובה והיעילה ביותר.

כך עורך דין ביטוח לאומי יכול לסייע לכם במקסום זכאותכם לגמלת נכות מעבודה

עורך דין המתמחה בביטוח לאומי יכול לסייע לכם בכמה מישורים בהליך תביעת הנכות מעבודה:

ראשית, הוא יבדוק בצורה מקצועית את המסמכים הרפואיים שבידיכם על מנת לוודא שאכן מגיעים לכם אחוזי נכות בהתאם לפגיעה או המחלה.

כמו כן, הוא יפעל מול המוסד לביטוח לאומי כדי להבטיח שתזומנו במועד המוקדם ביותר לוועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות שלכם.

בנוסף, עורך הדין ילווה אתכם לדיונים בפני הוועדה הרפואית ויוכל לסייע לכם להגיש ערר על החלטתה במקרה הצורך.

מעבר לכך, הוא יפעל מול הביטוח הלאומי למיצוי מלוא הזכויות שמגיעות לכם על פי החוק – קצבאות, מענקים והטבות נלוות – תוך שהוא מנצל את הידע והניסיון שצבר בתחום.

גמלת נכות מעבודה היא קצבה המשולמת לעובד שנפגע בעבודתו ואיבד את כושר ההשתכרות שלו באופן חלקי או מלא. על מנת להיות זכאי לגמלה, על העובד להוכיח קשר סיבתי בין הפגיעה בעבודה לבין מצבו הרפואי. שיעור הנכות נקבע על ידי ועדה רפואית. ככל ששיעור הנכות גבוה יותר, כך גובה הגמלה גבוה יותר.

מאחר וגמלת נכות מעבודה חשובה מאוד לפרנסתם של עובדים שנפגעו ובני משפחתם, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי כדי לוודא שמקבלים את מלוא הזכויות. לייעוץ ראשוני ללא התחייבות לגבי התהליך, ניתן לפנות אל משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש.

גמלת נכות מעבודה

זכאים לקבלת גמלת נכות מעבודה הם עובדים שנפגעו בעבודתם, הגישו תביעת לקבלת דמי פגיעה בביטוח לאומי, תביעתם הוכרה ובהגשת תביעת נכות מעבודה – הוכרו כבעלי 20% נכות ויותר.

גובה הקצבה נגזר מאחוז הנכות שנקבע לנפגע העבודה על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. ככל שאחוז הנכות גבוה יותר, כך גבוהה יותר הקצבה, עד לתקרה של 37,238 ש"ח לחודש עבור מקרי נכות מלאה.

מומלץ להיעזר בעורך דין מנוסה בתחום על מנת לקצר תהליכים ולהתכונן טוב יותר לדיונים מול ועדות המוסד לביטוח לאומי. עורך הדין מכיר את המערכת ויכול להדריך את התובע כיצד לפעול באופן המיטבי כדי לממש את זכויותיו.

יש להגיש את התביעה לקצבה עד 12 חודשים מיום שהתביעה הראשונית שהוגשה להכרה בפגיעה אושרה בביטוח לאומי. אם חלף זמן ארוך יותר, הדבר עלול לגרום לקשיים ולעיכובים במימוש הזכויות.

הצלחות המשרד תאונות עבודה