לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

גיל זקנה – האם ממשיכים לקבל קצבת נכות כללית

בהקשר של גיל זקנה – האם ממשיכים לקבל קצבת נכות כללית – זו שאלה שנשאלת רבות בקרב אוכלוסיית הגמלאים הנכים בישראל. במאמר שלפניכם נבחן לעומק את הנושא החשוב הזה ונענה על השאלות העיקריות בהקשר הזה.

 

השאלה שמעסיקה כל אדם לקראת גיל זקנה – האם ממשיכים לקבל קצבת נכות כללית לאחר גיל הפרישה החוקי מהעבודה?

לפי חוק הביטוח הלאומי, קצבת נכות כללית משולמת לזכאים עד גיל פרישה בלבד. כלומר, בהגיע האדם לגיל הפרישה הקבוע בחוק, תיפסק זכאותו לקצבת הנכות שהוא מקבל מהמוסד לביטוח לאומי.

לעניין זה חשוב לדעת כי גיל הפרישה לגברים כיום הוא 67 שנים. זאת בעוד שלנשים גיל הפרישה משתנה בהדרגה בין 62 ל- 67.

בהגיעו של המבוטח לגיל הפרישה הקבוע בחוק, במקום קצבת נכות הוא יהיה זכאי לקבל קצבת זקנה (הידועה גם בשם "קצבת אזרח ותיק"), ככל אזרח ותיק המגיע לגיל זה.

 

השלמת הפער בין הקצבאות

למרות האמור לעיל, החוק מתייחס למקרים בהם קצבת הזקנה החדשה שאליה זכאי האדם בעל המוגבלות, נמוכה מקצבת הנכות שהוא קיבל קודם לכן. במקרים אלה, יקבל האדם גם "קצבת זיקנה לנכה" הכוללת השלמה כספית לסכום קצבת הנכות האחרונה ששולמה לו. כלומר, סכום קצבת הזיקנה הכולל שיקבל לא יפחת מסכום קצבת הנכות ששולמה לו טרום גיל הפרישה.

 

אך מי בדיוק זכאי להשלמת קצבת זיקנה לנכה?

זכאים להשלמה: מי שסכום קצבת הזיקנה שמגיעה להם (כולל תוספות כמו עבור ילדים או בן / בת זוג) נמוך מסכום קצבת הנכות שקיבלו קודם לכן.

אינם זכאים:

  • מי שסכום קצבת הזיקנה הרגילה או עם ההשלמה, גבוה יותר מאשר קצבת הנכות שקיבלו.
  • מי שאינם עומדים יותר בתנאי הזכאות לתוספות תלויים (למשל תוספת בעבור ילד) אך קצבת הזיקנה שמגיעה להם גבוהה יותר גם בלעדיהן מקצבת הנכות ללא אותן תוספות לתלויים.

טיפ: אם מפסיקים לקבל תוספת עבור בן / בת זוג לשעבר, כדאי לבקש מהמוסד לביטוח לאומי חישוב מחדש של הזכאות להשלמת הכנסה.

 

כיצד מתבצעת קביעת סכום קצבת זקנה לנכה במוסד לביטוח לאומי?

בקרב הזכאים לקצבאות נכות כללית בביטוח לאומי, נשאלת השאלה המתבקשת: כיצד נקבע האם מגיעה לי השלמה בקצבת הזיקנה ומהו סכומה? ובכן, התהליך בביטוח לאומי, כולל בדיקה השוואתית בין קצבת הזיקנה לבין קצבת הנכות שהמבוטח קיבל עד גיל הפרישה החוקי, הנערכת לפי הצעדים הבאים:

  1. חישוב סכום קצבת הזקנה הרגילה שאליה זכאי האדם על פי גילו ושנות הוותק שצבר.
  2. הוספת תוספות שמגיעות כמו עבור בן / בת זוג וילדים.
  3. השוואה לסכום קצבת הנכות האחרונה ששולמה לפני המעבר לקצבת זקנה.
  4. אם סכום קצבת הזקנה נמוך יותר – נבחנת הזכאות להשלמת הסכום לרמת קצבת הנכות הקודמת כך: אם לדוגמה, דוד קיבל קצבת נכות בסך ₪4,000 לפני המעבר לגיל זיקנה וקצבת הזיקנה המגיעה לו היא בסך ₪3,000 בלבד, דוד יהיה זכאי לקצבת זיקנה לנכה בתוספת השלמה של ₪1,000. פירושו כי סך קצבת הזקנה חודשית שיקבל יהיה ₪4,000 – כמו קצבת הנכות הקודמת שלו.

 

התהליך למיצוי זכויות מחדש בביטוח לאומי בגיל הזיקנה

כפי שראינו, המעבר מקבלת קצבת נכות לקצבת זיקנה משנה באופן משמעותי את מארג הזכויות והקצבאות של האדם. בשל כך, המוסד לביטוח לאומי ממליץ שבגיל הפרישה יבוצע "תהליך מיצוי זכויות מחדש" מול פקיד התביעות בסניף הקרוב למקום מגוריו של המבוטח.

התהליך כולל בין היתר:

  • בקשה לקצבת זיקנה שוות ערך לקצבת הנכות
  • בדיקת הזכאות להשלמת הכנסה בקצבה
  • מיצוי זכויות נלוות כמו קבלת קצבאות ניידות וקצבת שירותים מיוחדים

ביצוע התהליך באופן מסודר מסייע למקבלי הקצבאות לממש את מלוא הזכויות המגיעות להם בביטוח לאומי, בהתאם למצבם גם בגילאים מבוגרים יותר.

 

לסיכום

כפי שראינו לאורך המאמר, המעבר לגיל הזקנה, יוצר שינויים משמעותיים בזכויות ובקצבאות להם זכאי האדם הנכה. על מנת לממש את מלוא הזכויות גם בגיל מבוגר יותר, חשוב להכיר היטב את הוראות החוק הרלוונטיות לעניין.

המלצתנו במשרד עו"ד אימבר גולן פרטוש, היא לפעול למיצוי זכויות מחודש בגיל הפרישה על ידי פניה לייעוץ משפטי אישי. בין אם אתם עומדים להגיע לגיל הפרישה החוקי מעבודה, או שכבר יצאתם רשמית לגמלאות – אל תהססו לפנות אל משרדנו המתמחה בדיני ביטוח לאומי ומימוש זכויות רפואיות לבעלי מוגבלויות, ולבחון את זכאותכם העדכנית לקצבאות והטבות שונות ממוסדות המדינה.

לפרטים נוספים ותיאום פגישת ייעוץ אישית ללא התחייבות מצידכם – חייגו אלינו כעת או השאירו פרטיכם בטופס יצירת הקשר שלנו. נשמח לסייע לכם!

גיל זקנה - האם ממשיכים לקבל קצבת נכות כללית

לא ניתן לקבל את שתי הקצבאות במקביל. בהגיע המבוטח לגיל הפרישה מהעבודה, תשולם לו במקום גמלת נכות כללית קצבת זיקנה, אולם במידה ובחישוב סכום קצבת הזיקנה יתברר שהתשלום נמוך מסכום קצבת הנכות הכללית ששולמה למבוטח לפני פרישתו, הוא יקבל השלמה לקצבת הזיקנה בשל נכותו.

קצבת זקנה לנכה זוהי קצבת זקנה הכוללת השלמה כספית לסכום גמלת הנכות האחרונה ששולמה למבוטח. השלמה זו מתווספת לשיעור קצבת הזקנה המגיע לנכה לפי תחשיב הביטוח הלאומי, על מנת שגובה קצבת הזקנה הכולל של המבוטח, לא יפחת מגובה קצבת הנכות הכללית ששולמה לו לפני הגיעו אל גיל הפרישה החוקי מהעבודה.

סכום קצבת הזיקנה לנכה מעודכן באותם שיעורים ובאותם מועדים בהם מעודכנת קצבת נכות כללית של המוסד לביטוח לאומי. כלומר, אם יבוצע עדכון של שיעורי קצבאות הנכות, יעודכן בהתאם גם שיעור ההשלמה בקצבת הזיקנה לנכה.

מי שקיבל גמלת ניידות לפני שהגיע לגיל הפרישה, יהיה זכאי להמשיך ולקבל את הגמלה לאחר הפרישה, בתנאי שהוא עומד בכל תנאי הזכאות לגמלת ניידות על פי הסכם הניידות. בנוסף, עליו לעמוד בלפחות אחד משלושת התנאים הבאים:

  1. קיבל גמלת ניידות בסמוך להגיעו לגיל הפרישה.
  2. קיבל הלוואה עומדת בארבע השנים שקדמו לפרישה.
  3. יש בבעלותו רכב שנרכש באמצעות הלוואה עומדת.

מי שממלא אחר התנאים המפורטים לעיל, והגיע לגיל 65 לפני 1.1.2002, יקבל את מלוא הטבות הניידות לאחר הפרישה רק בתנאי שיש בידו רישיון נהיגה בתוקף והוא מסוגל ונוהג ברכב. ללא רישיון נהיגה, הוא עשוי להיות זכאי להלוואה עומדת בלבד, בכפוף לתנאי הזכאות.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד קצבת נכות כללית, נכות כללית
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן