לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש

החלקה עם רכב בכביש יכולה לגרום לתאונות קשות. מדובר באירועים מפחידים שעלולים להסתיים בפגיעה חמורה בגוף, נפש, איכות החיים ויכולת ההשתכרות של הנפגע. תאונות אלה יכולות לקרות בכל מקום וזמן. במקרים שבהם התאונה מתרחשת בשעות העבודה הרגילות, הנפגע יהיה זכאי לפיצוי באמצעות הגשת תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש.

 

הידעתם? גם תאונת דרכים עשויה להיחשב כתאונת עבודה בתנאים מסוימים

תאונות דרכים הן אירועים שכיחים ומצערים בישראל, העלולים לגרום נזקים כבדים לנפגעים ולמשפחותיהם. כאשר התאונה מתרחשת במהלך העבודה או הנסיעה אליה, ניתן להגיש תביעת תאונת עבודה ולקבל פיצויים נאותים. בשורות הבאות נפרט עוד על האפשרות של הגשת תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש, לטובת קבלת פיצוי כספי וזכויות נוספות המגיעות למי שהוכרו בחזקת נפגעי עבודה בביטוח הלאומי.

 

באילו תנאים תאונות יכולות להיחשב כתאונות עבודה לפי החוק והפסיקה בארץ?

"תאונה" היא מונח רחב המתאר מגוון אירועים בלתי צפויים שנגרמים עקב תקלה או ליקוי, ויכולים לגרום לנזק נפשי או גופני לאדם או נזקים לרכוש.

"תאונת עבודה" היא סוג ספציפי של תאונה, המתרחשת תוך כדי עבודה או עקב העבודה עצמה. לדוגמה, פציעת גב של מוביל בעקבות נשיאת משקל כבד מדי, נזקי גוף של פועל שנפל מגובה, או מחלת ריאות שפיתח טכנאי מעבדה עקב חשיפה לחומרים מסוכנים במהלך עבודתו. תאונות מסוג זה מכוסות בחוק כ"תאונות עבודה".

אולם חשוב לדעת כי הפסיקה בישראל הרחיבה את ההגדרה של "תאונת עבודה" מעבר לתאונות שאירעו במהלך שעות העבודה. כיום המונח כולל גם תאונות שקרו בדרך לעבודה או בחזרה הביתה. הרחבה זו מבוססת על ההבנה שהביטוי "עקב העבודה" יכול לכלול גם אירועים שהתרחשו בנסיעה למקום העבודה וחזרה ממנו – נסיעה שלא הייתה מתקיימת אלמלא העבודה עצמה.

משמעות פרשנות זו היא שניתן בהחלט להגיש תביעה על תאונת עבודה בגין החלקה בכביש, בתנאי שהתובע עומד בקריטריונים הנדרשים שיוצגו בהמשך.

 

הקריטריונים להכרה בתאונת דרכים כתאונת עבודה בביטוח הלאומי

תאונת דרכים עשויה להיחשב כתאונת עבודה במספר מצבים:

  1. תאונה של נהג מקצועי במהלך הנהיגה, שמהווה חלק בלתי נפרד מעיסוקו – המקרה המובהק והקל ביותר להוכחה כתאונת עבודה הוא תאונה של נהג מקצועי במהלך הנהיגה. זו נחשבת כפעילות המהווה חלק בלתי נפרד מעיסוקו. גם נהג שאינו מקצועי, אך נוהג לצרכי עבודתו כגון נסיעות לבתים או משרדים של לקוחות, ייחשב כמי שהתאונה אירעה במסגרת העבודה. כל תאונה שקורית במהלך נסיעה מעין זו תחשב כתאונת עבודה, ויכולה לשמש בסיס להגשתה של תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש, למשל.
  2. תאונה בדרך לעבודה או בחזרה הביתה, בתנאי שהנסיעה הייתה במסלול סביר – תאונה שמתרחשת בדרך לעבודה או בחזרה הביתה תיחשב אף היא כתאונת עבודה, בתנאי שמדובר בנתיב נסיעה סביר וישיר ליעד. גם עצירה להורדת ילדים בגן או בית הספר בדרך נחשבת כחלק טבעי מהנסיעה ואינה מהווה "סטייה משמעותית". בתי המשפט אף הכירו בעבר בכך שמדובר בפעולה צפויה והגיונית כחלק מהדרך לעבודה. לפיכך, גם תאונה כזו עשויה לעמוד בקריטריונים של תאונת עבודה.
  3. תאונה במהלך שעות העבודה, גם אם מדובר בנסיעה קצרה לתפילה, ארוחה וכדומה.  נסיעה כזו עשויה להיחשב כחלק משעות העיסוק, בתנאי שהיא אושרה על ידי המעסיק. הגדרה זו מתבססת על כך שמדובר בפעילות צפויה וסבירה במסגרת יום העבודה. לפיכך, תאונה שאירעה במהלך נסיעה מעין זו עשויה אף היא לעמוד בקריטריונים של תאונת עבודה, בכפוף לאיכות הייצוג המשפטי.
  4. תאונה במעבר בין מקומות עבודה שונים של אותו אדם – אדם העובד אצל יותר ממעסיק אחד נחשב כמי שנמצא במסגרת שעות העבודה גם כאשר הוא נוסע בין מקומות העבודה השונים. משמע, הנסיעה בין המעסיקים מהווה המשך ישיר ליום העבודה. לפיכך, אם התרחשה תאונת דרכים, כגון החלקה בכביש, בעת הנסיעה בין מקומות העבודה השונים, הרי שניתן לתבוע ולקבל פיצויים מכוח החוק, שכן למעשה התאונה אירעה במהלך שעות העבודה.

 

האם יש חריגים לעניין ההכרה בתאונות דרכים כתאונות עבודה?

גם אם תאונת הדרכים התרחשה באחת הנסיבות שתוארו לעיל, היא לא בהכרח תוכר כתאונת עבודה. מצב כזה יכול לקרות אם יוכח כי התאונה נגרמה עקב התרשלות חמורה מצד הנהג שנפגע, דבר המנתק את הקשר הסיבתי לעבודה.

מכל מקום, תאונות דרכים הן אירועים קשים ומצערים שיכולים לקרות לכל אחד ואחת. אנו ממליצים למי שנתקל במצב שכזה להיוועץ בעורך דין, על מנת לבחון כיצד ניתן למצות באופן המיטבי את זכויותיו החוקיות של הנפגע.

 

מה משמעות ההבחנה הקיימת בחקיקה ובפסיקה בין תאונות עבודה ותאונות שאינן נחשבות ככאלו?

ההבחנה בין סוגי התאונות היא בעלת משמעות רבה, בעיקר בכל הנוגע להיקף הפיצויים שניתן לקבל ולמידת הקלות של הוכחת הנזק שנגרם. ככלל, המדינה מעוניינת להגן על עובדים מפני סיכונים במקום העבודה, ולכן התנאים לתביעה בגין תאונת עבודה נוחים יותר.

משמעו שמי שנפגע במהלך העבודה וכתוצאה ממנה, יכול להיחשב כ"נפגע עבודה" אם הפגיעה חמורה דיה כדי להשפיע על יכולתו לעבוד. 

נפגע עבודה זכאי לפיצויים מהביטוח הלאומי, הניתן מתוקף החוקים והתקנות המסדירים את פעילות הביטוח הלאומי ומטרתם להגן על עובדים שנפגעו בעבודתם ובעקבותיה.

 

על משמעות ההבחנה בין תאונות עבודה ותאונות מסוגים אחרים – בהיבט הפיצויים

הפיצוי הניתן לנפגע עבודה מורכב משני רכיבים עיקריים:

  1. פיצוי בגין אובדן כושר עבודה – כיסוי על הימים בהם הנפגע לא יכול היה לעבוד בעקבות התאונה.
  2. פיצוי שיקומי – כיסוי ההוצאות הדרושות על מנת לשקם את הנפגע באופן פיזי ונפשי כתוצאה מהפגיעה בעבודה.

שני רכיבי פיצוי אלו ניתנים יחדיו כחבילה לנפגעי עבודה, במטרה לפצות אותם על הנזקים הישירים והעקיפים שנגרמו להם בעקבות תאונת העבודה.

 

לסיכום: עברתם תאונת דרכים עקב החלקת רכב בכביש? אל תהססו לדרוש את הפיצוי המגיע לכם!

תאונת דרכים יכולה בהחלט לענות על ההגדרה של תאונת עבודה במספר מצבים – החל מתאונה של נהג מקצועי במהלך עבודתו, דרך תאונה בדרך לעבודה או ממנה וכלה בתאונה בין מקומות עבודה שונים של אותו אדם. עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו על מנת לקבוע האם אכן מתקיימים יחסי סיבה ותוצאה בין העבודה לתאונה.

אם נפגעתם בתאונת דרכים, פנו ללא דיחוי להתייעצות עם משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש. אנו נסייע לכם למצות את זכויותיכם ולקבל פיצוי הולם עבור הנזקים שנגרמו לכם בתאונה.

תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש

על מנת להגדיר תאונה כתאונת עבודה, יש להראות כי התקיים לפחות אחד משלושה תנאים:

  • התאונה אירעה במקום העבודה במהלך שעות הפעילות הרגילות.
  • התאונה או הפגיעה נגרמו כתוצאה ישירה מהעבודה עצמה, כפי שקורה ב"מחלות מקצוע".
  • התאונה התרחשה בדרך סבירה ומקובלת בין בית העובד למקום העבודה, בין אם בנסיעה לעבודה או בחזרה הביתה.

עמידה באחד משלושת הקריטריונים הללו מספיקה כדי להגדיר את האירוע כתאונת עבודה.

בניגוד לתאונות הנגרמות מליקויי תשתית, תביעת רשות מקומית בגין תאונת החלקה היא מורכבת יותר. הסיבה לכך היא שתאונות אלה נגרמות בדרך כלל כתוצאה מתנאי מזג אוויר משתנים, ולא בשל רשלנות הרשות. לפיכך, קשה יותר לייחס אחריות ישירה לרשות המקומית על תאונה שנגרמה עקב החלקה. עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו.

הגדרת התאונה כתאונת עבודה יכולה להיות כדאית עבור התובע, יותר מאשר הגשת תביעה רגילה. הסיבה לכך היא שבמקרים רבים של תאונות דרכים, כמו אלו הנגרמות מהחלקה, קשה להוכיח אשם ברור של צד כלשהו אותו ניתן לתבוע בנזיקין. לעומת זאת, תביעה של תאונת עבודה אינה מחייבת הוכחת אשם, והיא מתנהלת מול הביטוח הלאומי. לכן, הגדרת האירוע כתאונת עבודה יכולה להציע יתרון משמעותי עבור הנפגע.

לעיתים עולה הרעיון לתבוע פיצוי כפול – הן מהביטוח הפרטי והן מהביטוח הלאומי. אולם בפועל, לא ניתן לקבל כפל פיצויים על אותו נזק משני מקורות. החוק מאפשר פיצוי רק עד לגובה הנזק בפועל, ולא מעבר לכך. יתרונה של תביעה מהביטוח הלאומי הוא בכך שהיא אינה מעלה את דמי הביטוח החודשיים בפוליסה הפרטית, וכן בעובדה שלא כולם רכשו ביטוח פרטי מקיף לתאונות אישיות. לכן, פנייה לביטוח הלאומי יכולה להיות האופציה העדיפה במקרים מסוימים.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תאונות דרכים, עורך דין תאונות עבודה, תאונות עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן