נכות מתאונת עבודה

תאונות עבודה הן מציאות יומיומית של אלפי עובדים בישראל. פגיעות אלו עלולות להותיר נפגעים עם נכויות ומוגבלויות שפוגעות ביכולתם להמשיך ולהתפרנס כרגיל. מאמר זה יסקור את הזכויות והפיצויים המגיעים לבעלי נכות מתאונת עבודה על פי חוק, דרכי מימושן מול המוסד לביטוח לאומי, והחשיבות העצומה של ליווי משפטי בתהליך.

אילו זכויות מגיעות לבעלי נכות מתאונת עבודה?

תאונות עבודה הן אירועים שבהם עובדים נפגעים במהלך עבודתם או כתוצאה ממנה. תאונות אלה עלולות לגרום לנכויות זמניות או קבועות, ולזכות את העובדים בפיצויים כספיים ובזכויות רפואיות מכוח סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי. מספר רב של ישראלים נפגעים בכל שנה מתאונות עבודה ונאלצים להתמודד עם נכויות כתוצאה מהן. עובד שסובל מנכות עקב תאונת עבודה עשוי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי פיצויים כספיים בצורת קצבאות, וכן זכויות רפואיות שונות. זכויות אלה יפורטו בהמשך המדריך.

מה זה "דמי פגיעה" על נכות מתאונת עבודה?

כאשר המוסד לביטוח לאומי מכיר בתאונה כתאונת עבודה, הנפגע זכאי לקבלת "דמי פגיעה" – קצבה שנועדה לפצות אותו על אובדן הכנסה בשל היעדרות מהעבודה בהיקף של עד 91 ימים. דמי הפגיעה מכסים עד 75% משכרו הממוצע של הנפגע בשלושת החודשים שקדמו לתאונה.

איך מממשים את הזכות לקבלת דמי פגיעה?

על מנת לקבל מביטוח לאומי דמי פגיעה בגין תאונת עבודה, על הנפגע להמציא "תעודת אי כושר" לעבודה שנחתמת על ידי רופא בהתאם לחוק.

יש לציין כי דמי הפגיעה משולמים לתקופה מרבית של 91 ימים. אולם אם הנכות שנגרמה בתאונה מונעת מהנפגע להתפרנס גם לאחר מכן, הוא רשאי לבקש מביטוח לאומי קצבת נכות מעבודה.

מה עושים אם הנכות מתאונת העבודה נמשכת מעבר לתקופת הזכאות לדמי הפגיעה?

אם כתוצאה מתאונת העבודה נגרמה לנפגע נכות שנמשכת מעבר לתקופת זכאותו לדמי הפגיעה, הוא רשאי להגיש בקשה להכרה באחוזי הנכות בפני הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. הוועדה יכולה לקבוע כי מדובר בנכות זמנית או צמיתה, ולפסוק קצבה חודשית או תשלום חד-פעמי בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו.

התהליך לקבלת גמלת נכות מתאונת עבודה בביטוח לאומי

על מנת לקבל מביטוח לאומי קצבת נכות מעבודה, על הנפגע להגיש תביעה באמצעות טופס תביעה לקביעת דרגת נכות ותשלום קצבת נכות מעבודה (טופס ב"ל 200), זאת בתוך שנה ממועד קרות תאונת העבודה.

יש לצרף לטופס התביעה תיעוד רפואי המעיד על הפגיעה והיקף הנכות שנגרמה לנפגע. מומלץ להגיש את התביעה בסמוך לתום תקופת תשלום דמי הפגיעה, אם אלו שולמו. עם זאת, קבלת דמי פגיעה אינה תנאי הכרחי לקבלת קצבת הנכות, וניתן להגיש תביעה גם אם לא שולמו דמי פגיעה בגין התאונה.

הזכויות הנלוות המגיעות לעובדים שהוכרו כבעלי נכות מתאונת עבודה בביטוח הלאומי

נפגע עבודה שהוכר ככזה בעקבות תאונת עבודה, זכאי לקבל טיפול רפואי בחינם וללא הגבלת זמן בגין הפציעה שנגרמה לו.

על מנת לממש זכות זו, עליו להציג בקופת החולים את טופס ב"ל 250 אם הוא עובד שכיר או טופס ב"ל 283 אם הוא עצמאי. סוג הטיפול והיקפו ייקבעו על ידי הרופא המטפל.

בנוסף, נפגע עבודה זכאי לקבל טיפול ראשוני בחדר מיון ללא עלות עוד לפני הפנייה לביטוח לאומי. אם פונה באמבולנס, זכאי להחזר הוצאות הפינוי. לשם כך עליו להציג את החשבונית המקורית בסניף הביטוח הלאומי.

שירותי שיקום המגיעים לנכים מתאונות עבודה והתנאים לקבלתם

נפגע עבודה שנקבעו לו לפחות 10% נכות על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, זכאי לשיקום מקצועי בסבסוד המוסד בתנאי שמתקיימים הקריטריונים הבאים:

1. כתוצאה מהנכות אינו יכול לחזור לעבודתו הקודמת או להתפרנס ממקצוע ההולם את השכלתו, כישוריו וניסיונו.
  2. הוא זקוק להכשרה מקצועית על מנת להשתלב מחדש בשוק העבודה.
  3. נמצא מתאים לעבור שיקום שבסופו יוכל להשתלב בעבודה.

המוסד לביטוח לאומי משתתף במימון עלויות השיקום לרבות שכר לימוד, נסיעות, ספרים, שכר דירה ועוד.

בעלי נכות מתאונת עבודה? אל תתמודדו לבדכם עם התהליך למימוש זכויותיכם

לצערנו, בחלק לא מבוטל של המקרים של פגיעות עבודה, רבות מן התביעות המוגשות לביטוח לאומי לטובת הכרה בנכות מתאונת עבודה – נדחות או מקבלות מענה חלקי בלבד.

כתוצאה מכך, נפגעי עבודה עם נכויות זמניות או קבועות מוצאים את עצמם במצב קשה, שבו הם נאלצים להתמודד הן עם מצבם הרפואי והן עם הקשיים הבירוקרטיים בדרך למימוש זכויותיהם.

לפיכך, אם אתם סובלים מנכות כתוצאה מתאונת עבודה, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין מקצועי המתמחה בתחום לפני הגשת התביעה לביטוח לאומי.

כיצד עורך דין תאונות עבודה יכול לסייע לבעלי נכות מתאונת עבודה לממש את זכויותיהם?

עורך הדין יכול לסייע לנפגעי עבודה לממש את זכויותיהם במספר דרכים:

• ייעוץ והכוונה – עורך הדין בקיא בהליכים הבירוקרטיים מול המוסד לביטוח לאומי ויכול להדריך את הנפגעים כיצד להגיש בקשות ותביעות בצורה נכונה ומלאה.
  • איסוף מסמכים והכנת תיק – עורך הדין יסייע באיסוף המסמכים והראיות הרפואיות הדרושות להוכחת הנכות וחומרתה. בנוסף יכין את התיק והטפסים הנדרשים בצורה מקצועית.
  • ייצוג בוועדות – עורך הדין ילווה את הנפגע בוועדות הרפואיות ויסייע בהצגת התביעה והמסמכים בפני הוועדות. ייצוג משפטי הולם חיוני לקבלת אחוזי נכות הולמים.
  • ערעורים ועתירות – במקרה של דחיית התביעה או קבלת אחוזי נכות נמוכים, עורך הדין יוכל לייצג את הנפגע בהליכים נוספים על מנת למצות את זכויותיו.

תאונות עבודה הן אירועים שכיחים, העלולים לגרום לנכויות זמניות או קבועות ולפגיעה קשה ביכולת ההשתכרות של נפגעיהן. חשוב לדעת כי עובד שנפגע בתאונת עבודה זכאי לפיצוי כספי בדמות דמי פגיעה ובהמשך אף לקבלת קצבת נכות מעבודה, וכן לטיפול רפואי ושירותי שיקום ללא תשלום, בכפוף לעמידתו בתנאים המזכים. יחד עם זאת, מימוש הזכויות הללו מחייב הגשת תביעה לביטוח לאומי – תהליך שאינו פשוט כלל ועיקר במרבית המקרים.

לאור זאת, אם נפגעתם בתאונת עבודה, פנו לסיוע מקצועי כבר היום. משרד עורכי הדין אימבר גולן פרטוש מתמחה בייצוג נפגעי עבודה מול המוסד לביטוח לאומי ובהשגת פיצויים מלאים עבורם. חייגו עוד היום למשרדנו להתייעצות אישית ראשונית, ללא התחייבות מצידכם. אנו כאן כדי לסייע לכם למצות בהצלחה את מירב זכויותיכם.

נכות מתאונת עבודה

דמי הפגיעה הם תשלום חודשי המשולם לנפגע עבודה כפיצוי על אובדן הכנסה בגין היעדרות מעבודה בהיקף של עד 91 ימים. התשלום מכסה עד 75% משכרו הממוצע של הנפגע ב-3 החודשים שקדמו לתאונה. מטרת דמי הפגיעה היא לפצות על אובדן ימי עבודה והפסד הכנסה בתקופה הסמוכה לאחר התאונה.

התנאי המרכזי הוא שהנפגע יוכיח, באמצעות אישור רפואי רלוונטי, שאינו מסוגל באופן זמני לעבוד לא רק במקצועו הרגיל אלא בכל עיסוק אחר. כמו כן, עליו להציג "תעודת אי כושר" לעבודה החתומה על ידי רופא. עמידה בתנאים אלה מזכה בדמי פגיעה לתקופה של עד 91 יום.

זוהי קצבה חודשית לטווח ארוך המשולמת לנפגעי עבודה שנותרו עם נכות קבועה או ארעית כתוצאה מהתאונה, אשר מונעת מהם להמשיך ולהתפרנס כפי שעשו לפני כן. ניתן להגיש תביעה לקצבה זו בטופס בל 200 במשך שנה ממועד התאונה.

כן, נפגע עבודה שהוכר ככזה על ידי המוסד לביטוח לאומי זכאי לקבל טיפול רפואי בחינם וללא הגבלת זמן בגין הפציעה שנגרמה לו. הטיפול ניתן במסגרת קופת החולים, בכפוף להצגת טפסים מתאימים.

הצלחות המשרד עורך דין תאונות עבודה, תאונות עבודה