תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש

תאונות דרכים הן אירועים מצערים העלולים לגרום נזקים קשים וארוכי טווח. כאשר מדובר בתאונה שאירעה במסגרת העבודה או בדרך אליה, הנפגע זכאי לפיצויים וזכויות מיוחדות מהמוסד לביטוח לאומי. מאמר זה יסקור את התנאים להגשת תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש.

האפשרות להגיש במוסד לביטוח לאומי תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש וחשיבותה

תאונות עלולות לגרום לפציעות קשות ולפגיעה מתמשכת באיכות החיים וביכולת ההשתכרות. סוג אחד של תאונות הן אלו המתרחשות בעבודה, הידועות כ"תאונות עבודה", אשר מקנות לעובדים הנפגעים זכויות מיוחדות בביטוח הלאומי. לעניין זה גם תאונות דרכים המתרחשות בעקבות קיומם של בורות בכביש ומפגעים דומים, יכולות להיחשב כתאונת עבודה, באם אירעו בדרכו של העובד למקום העבודה שבו הוא מועסק או בשובו ממנו, אם הנסיעה אירעה על המסלול הקבוע של העובד לעבודה או לבית, ללא סטיות לא מוצדקות מהדרך. כמובן, גם נסיעה בשעות העבודה ולצרכי עבודה, תיחשב ככזו המצדיקה הגשת תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש, אם העובד היה מעורב בתאונת דרכים בנסיבות כאלו.

מה נחשב כתאונת עבודה מבחינת החוק בישראל?

תאונה היא אירוע בלתי צפוי שגורם לפגיעה פיזית או נפשית באדם או לנזק ברכוש. תאונות עבודה הן תאונות המתרחשות במהלך העבודה או עקב העבודה, כגון נפילה מפיגום, פציעה במפעל או כוויה קשה של טבח. הן מתייחדות מתאונות אחרות בהיותן קשורות ישירות לעיסוקו המקצועי של הנפגע.

החוק הישראלי מרחיב את ההגדרה של תאונת עבודה גם לתאונות שמתרחשות בדרך לעבודה או בחזרה ממנה. זאת מכיוון שעצם הצורך להגיע למקום העבודה הוא הסיבה לנוכחות במקום התאונה באותה עת. דוגמה קיצונית להרחבה זו היא תביעת פיצויים עקב תאונה שנגרמה מבור בכביש בדרך לעבודה או ממנה – שהיא נושא הכתבה.

באילו מצבים עלול להיווצר צורך להגיש תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש?

קיימים מספר מצבים בהם ניתן להגיש תביעת פיצויים עבור תאונת עבודה שנגרמה מבור בכביש:

1. נהגים מקצועיים שנקלעו לתאונה בזמן עבודתם: המצב הפשוט ביותר הוא של נהגים מקצועיים שנקלעו לתאונה בזמן שעבדו, כגון נהגי משאית, מונית, אוטובוס ושליחויות. זאת אף על פי שחלקם, כמו נהגי וולט, אינם נחשבים עובדים שכירים. במקרים אלה תביעת פיצויים עבור תאונת עבודה שנגרמה מבור בדרך היא פשוטה יחסית ואינה דורשת הוכחות נוספות.
  2. עובדים שנפגעו בדרכם למקום העבודה או בחזרה הביתה, ונשארו במסלול סביר יחסית:
    עובדים שנפגעו בדרכם חזרה מהעבודה ייחשבו כנפגעי עבודה, כל עוד נסעו במסלול סביר יחסית – ללא סטיות בלתי מוצדקות מהדרך. הפסיקה אף הרחיבה זאת למקרים כגון עובדים שעצרו להוריד ילדים בגן בדרך חזרה מהעבודה, מתוך הבנה שמדובר בעצירה הגיונית וצפויה במסגרת החזרה מהעבודה.
  3. עובדים שביצעו "קפיצה" ליעד אחר במסגרת יום העבודה, הן מטעם המעסיק והן אישית, ונפגעו שם:
    גם עצירה ליעד אחר במהלך יום העבודה, או "קפיצה", יכולה להיחשב כחלק משעות העבודה אם נעשתה כדין ובהתאם לזכויות העובד. הדבר כולל הן קפיצות לצורך ענייני העבודה, כמו קניית חלב למשרד, והן קפיצות אישיות באישור כמו הפסקת אוכל, תפילה וכדומה.
  4. עובדים במספר מקומות עבודה, שנפגעו בדרכם בין העבודות:
    עובדים במספר מקומות עבודה זכאים להגיש תביעה עבור תאונה שאירעה בדרכם בין העבודות. זאת מאחר שהנסיעה בין מקומות העבודה השונים נחשבת כחלק בלתי נפרד מיום העבודה שלהם.

האם החוק מבחין בין תאונות עבודה לתאונות שאינן קשורות בעבודה?

מעבר להגדרה של תאונת עבודה, הטיפול בתאונות אלה שונה מתאונות רגילות ברמה החוקית ומוסדית. זאת משום שתאונות עבודה נחשבות "פגיעה בעבודה" ומזכות את הנפגעים בתנאים ייחודיים לעומת תאונות אחרות. השוני נובע מהקשר המיוחד לעבודה ומכאן הסיווג של התאונה.

נפגעי תאונות עבודה זכאים לתנאים מיוחדים, ביניהם תשלום "דמי פגיעה" מהמוסד לביטוח לאומי עבור ימי היעדרות מעבודה והוצאות רפואיות. זאת מכיוון שהביטוח הלאומי משמש כ"מבטח העל" של עובדים, אותו אנו מממנים באמצעות ניכויים חודשיים מהמשכורת. בנוסף, במקרים של פגיעה ארוכת טווח קיימת אפשרות לזכאות לקצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי.

הגשת תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש היא זכותכם – אל תהססו לממש אותה

חשוב להדגיש כי השירותים שמעניק הביטוח הלאומי לנפגעי עבודה הם זכות שרכשתם בכספכם ולא טובה מהמדינה. הביטוח הלאומי הוא מבטח בדיוק כמו מבטחים אחרים, שקיבל מכם תשלומים במשך שנים במפורש למקרים מעין אלה. למרות זאת, אנשים רבים מוותרים על זכויותיהם מול הבירוקרטיה המורכבת, מבלי להבין שהכסף כבר שייך להם ולא למוסד לביטוח לאומי.

האם ישנן נסיבות שבהן תאונת דרכים אינה מזכה בפיצויים לנפגעי עבודה?

תאונת דרכים לא תיחשב כתאונת עבודה אם אירעה לאחר סטייה משמעותית מהדרך לעבודה או ממנה, שלא לצורך העבודה או צורך סביר אחר. לדוגמה, עצירה בבנק שונה במהותה מעצירת רווחה כמו הסעת ילדים לגן. כמו כן, רשלנות חמורה של הנהג, כגון שימוש בטלפון נייד או נהיגה מסוכנת, עלולים למנוע זכאות לפיצויים.

מדוע כדאי להתייעץ עם עורך דין בנושא תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש?

ישנן כמה סיבות להתייעץ עם עורך דין בנושא תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש:

• תהליך התביעה מול הביטוח הלאומי יכול להיות מורכב ומתיש – עורך דין מנוסה יוכל להנחות אתכם בשלבים השונים ולטפל בבירוקרטיה במקומכם.
  • על מנת להוכיח שהתאונה אכן אירעה במסגרת העבודה יש צורך בתיעוד נכון והבאת ראיות מתאימות – עורך הדין יוכל לסייע באיסוף הראיות והכנת התיק בצורה מקצועית.
  • הצורך בייצוג משפטי מקצועי – עורך הדין יוכל לייצג אתכם מול הגורמים השונים כמו מעסיקים, חברות ביטוח ורשויות מקומיות ובכך לחסוך לכם עלויות כספיות ונפשיות כבדות.
  • לעיתים נדרש משא ומתן מול הביטוח הלאומי או חברות הביטוח על גובה הפיצויים – עורך דין מנוסה יוכל לנהל את המשא ומתן באופן מקצועי להשגת הפיצויים המקסימליים עבורכם.

לכן, מומלץ להיעזר בעורך דין כבר מהשלבים הראשונים של הגשת התביעה.

תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש – סיכום

תאונות עבודה מזכות את הנפגעים בפיצויים ותנאים מיוחדים מהביטוח הלאומי. זאת בתנאי שהתאונה התרחשה תוך כדי העבודה, בדרך אליה או ממנה, או במסגרת פעילות סבירה אחרת כחלק משגרת יום העבודה. על כן, כדאי לבחון את הזכאות לתביעה במקרה של פגיעה מבור בכביש. לסיוע משפטי בהגשת התביעה ומיצוי מלא של זכויותיכם, פנו למשרד עורכי הדין אימבר גולן פרטוש.

תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש

הגדרת התאונה כתאונת עבודה יכולה להיות כדאית עבור מי שאינו מבוטח בביטוח פרטי לתאונות עבודה או מסיבה כלשהי אינו רוצה להפעיל את הביטוח הזה. הסיבה לכך היא שבניגוד לתאונות אישיות, שקשה לקבל עבורן פיצוי ללא אשם, תאונות עבודה מבוטחות תמיד בביטוח הלאומי.

תאונת דרכים תסווג כתאונת עבודה אם קיים קשר סיבתי סביר בינה לבין מקום העבודה, כלומר שאלמלא העבודה התאונה לא הייתה מתרחשת. הדבר כולל בדרך כלל תאונות במהלך שעות העבודה או בנסיעה ישירה וסבירה לעבודה וממנה.

על מנת שתאונה תוגדר כתאונת עבודה, עליה לעמוד באחד משלושת התנאים הבאים:

• התאונה התרחשה במהלך העבודה ובמקום העבודה.
  • התאונה נגרמה בעקיפין על ידי העבודה, כמו במקרה של מחלות מקצוע.
  • היא אירעה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה.

גם אם התאונה אינה עומדת בהגדרה של תאונת עבודה, ניתן עדיין להגיש תביעת פיצויים נזיקית כנגד הרשות המקומית שבתחומה אירע האירוע. זאת מכיוון שתחזוקה תקינה של הכבישים היא אחריותה של הרשות, והיא אינה יכולה להתרשל בכך.

הצלחות המשרד עורך דין תאונות דרכים, עורך דין תאונות עבודה, תאונות עבודה