בעשורים האחרונים חלה עלייה במספר העובדים הבלתי קבועים בישראל. לפיכך, הדבר הנכון והטבעי ביותר היא לשאול מה קורה במקרה של תאונת עבודה לעובד זמני. האם הגופים המטפלים בתאונה הם אותם הגופים המטפלים בעובדים הקבועים? מה באשר לתביעת נכות בעקבות פגיעה בעבודה, ולמה נכון לומר שדווקא עובד זמני שנפגע בתאונת עבודה זקוק הכי הרבה לעורך דין איכותי? להלן כל התשובות.
מי מטפל בתביעת תאונת עבודה לעובד זמני?
בתביעת תאונת עבודה לעובד זמני, מטפלים אותם הגופים המטפלים בתאונות עבודה בכלל. בראש ובראשונה, דיווח על התאונה מוגש למשרד העבודה בדיוק כפי שנהוג עם עובדים קבועים. יתרה מכך – דווקא במקרה של עובדים זמניים, קל באופן יחסי לוודא שהעובד אכן קיבל או לא קיבל את ההנחיות המתאימות שהיו אמורות למנוע ממנו את התאונה.
השאלות שחיוני לשאול בעקבות תאונת עבודה לעובד זמני
השאלות שמתבקש לשאול בהקשר של תביעת פיצויים של עובד זמני כנגד מעסיקו בגין תאונת עבודה, הן אלה:
- הדרכות: האם העובד הזמני קבל את ההדרכות המתאימות, שהיו יכולות למנוע את התאונה שהתרחשה: אם לא, הרי שבוודאי מתקיימת עילה לתבוע גם את המעסיק בגין תאונת העבודה.
- ציוד וביגוד מתאים: כחלק מהבטיחות בעבודה מחויב כל מעסיק לספק לעובדים שלו את הציוד המתאים והנכון ביותר, על מנת לשמור על הבטיחות שלהם. העדר ציוד בטיחות, או לחילופין ציוד בטיחות שאיננו נותן מענה לצרכי הבטיחות, עשוי להוות עילה לתביעה נגד המעסיק במקרה של תאונת עבודה.
- תנאי עבודה: גם תנאי העבודה כולל ניקיון, בטיחות מעברים וקיומם של אביזרי בטיחות נוספים, הוא חלק מתפיסת הבטיחות בעבודה. ככל שתנאים כאלה אינם מתקיימים, עשויה מום עילה לעובד, גם עובד זמני, להגיש תביעה נגד המעסיק.
את מי ניתן לתבוע מלבד המעסיק בעקבות תאונת עבודה לעובד זמני?
בלי כל קשר לתביעה נגד המעסיק, עובד זמני רשאי להגיש תביעה לביטוח הלאומי אם הוא חווה פגיעה בעבודה ואם הפגיעה איננה מאפשרת לו להמשיך לעבוד, באופן זמני או קבוע. גם קרן הפנסיה היא בהחלט יעד לתביעה, משום שהיא אמורה לשלם בתנאים מסוימים פיצויים לעובד בתקופת הנכות.
יחד עם זאת, עשויים להיות גם כמה הבדלים. למשל – לעובד הזמני אין עילה להגשת תביעת נכות עקב פגיעה בעבודה, אם הפגיעה מאפשרת לו לעבוד בתפקיד רחק מזה שאליו התקבל. מנגד, עובד קבוע רשאי להגיש תביעה כזאת, מאחר וזה תחום העיסוק המקצועי שלו.
הגשת תביעת נכות לעובד זמני עקב פגיעה בעבודה
גם כאן, לעובד הזמני יש זכויות דומות ואפילו זהות לאלה של העובד הקבוע. ואולם במקרה כזה, על העובד הזמני להוכיח שהפגיעה לא רק שאיננה מאפשרת לו לעבוד בעבודה שאליה התקבל, אלא בכל עבודה אחרת לצורך העניין. על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר, הדבר הכון ביותר לעשות מבחינת העובד הזמני הוא להסתייע בעורך דין תאונות עבודה המכיר את הנושא לעומק. עורך הדין יאסוף תחילה את כל המסמכים, כולל הדו"ח שמולא בסמוך לאירוע במקום העבודה. בהמשך היא ימלא את הטפסים הנדרשים ויגיש את תביעת הנכות למוסד לביטוח לאומי. תביעת תאונת עבודה לעובד זמני תהיה מוצלחת יותר, ככל שעורך הדין יהיה יסודי יותר כך הסיכויים של התביעה להתקבל יהיו גבוהים יותר.
תאונת עבודה לעובד זמני – סיכום
בכל מקרה של תאונת עבודה, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לפנות לעזרה וסיוע של עו"ד תאונות עבודה המעורה בנושא. אמות המידה של הביטוח הלאומי הן קשות, ולעיתים נופלים בהן גם מי שאכן חוו תאונת עבודה אבל לא עומדים במדויק בכל הקריטריונים למימוש זכויות רפואיות. עם זאת, הסתייעות בשירותיו של עורך דין תאונות עבודה עשויה לזרז את התהליך ולמנוע מצב שבו אדם שאכן חווה תאונה מהסוג האמור לא יקבל את המגיע לו.
נפגעתם בתאונת עבודה ואתם שוקלים להגיש תביעת פיצויים? אם כן – זה הזמן ליצור קשר עם משרד עו"ד אימבר גולן פרטוש לצורך קבלת סיוע משפטי בתהליך. לפרטים – חייגו כעת!
מהו השכר היומי המרבי לעובד זמני בתאונת עבודה?
השכר היומי המרבי לעובד שנפגע בתאונת עבודה, לא יעלה על 75% מהשכר היומי הקובע שלו. ולא יעלה על 1,241.25 ₪ ליום עבודה אחד. השכר הקובע לצורך העניין הוא השכר הממוצע של העובד בשלושת החודשים שקדמו לתאונת העבודה. גם תשלום תאונת עבודה לעובד זמני מתבצע על פי אותם התנאים.
מתי עובד לא יהיה זכאי לתשלום בגין תאונת עבודה?
עובד לא יהיה זכאי לתשלום בגין תאונת עבודה, אם התאונה התרחשה כשהעובד עשה משהו שאיננו צריך או רשאי לעשות, ומכאן שסיכן את עצמו ללא צורך. בנוסף, אם התאונה התרחשה בדרך מהבית לעבודה או מהעבודה הביתה, והעובד סטה משמעותית מהמסלול הרגיל, כי אז תאונה שארעה לו לא תיחשב תאונת עבודה.
מתי נפגע תאונת עבודה רשאי להגיש תביעת נכות?
אם בתום 90 ימים שבהם שולמה לעובד קצבה בגין תאונת עבודה לא חל שיפור במצבו הרפואי של העובד, כי אז קיימת ועומדת לו העילה להגיש תביעה לקצבת נכות. הבקשה כאמור תיבחן על ידי אנשי המקצוע של הביטוח הלאומי, ורק אחרי בחינה יסודית שלה תיקבע עצם הזכאות לנכות וייקבעו גם אחוזי הנכות.
כמה זמן אורך הליך ההכרה בעובד כנפגע תאונת עבודה?
כאשר עובד נפגע בתאונת עבודה, חשוב להגיש את כלל המסמכים למוסד לביטוח לאומי סמוך ככל האפשר למועד התאונה. אם המסמכים מוגשים במלואם ובצורה מסודרת, כי אז לכל הפחות התביעה לתשלום מהביטוח הלאומי נענית במהירות. הליך הגשת תביעת נכון זמנית או קבועה הוא ארוך ומורכב יותר, ועשוי לארוך כמה חודשים ואף מעבר לכך.