לוגו לתפריט עליון
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
js_loader

פיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה

פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית הפוגעת באיכות החיים של האנשים הלוקים בה, בצורה ניכרת. במאמר זה נבחן האם ניתן לקבל הכרה בפיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה במוסד לביטוח לאומי, מהם הקריטריונים לכך, והאם ניתן לתבוע גורמים נוספים כמו המעסיק, במקרים כאלו.

 

מהי פיברומיאלגיה ובמה היא מתבטאת?

פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית בתחום הראומטולוגיה. היא מאופיינת בכאבים בשרירים, גידים ונקודות שונות בגוף, ללא קשר ישיר למחלה אוטואימונית מוגדרת. לעיתים הפיברומיאלגיה מלווה בתסמינים נוספים כמו עייפות, כאבי ראש, מצב רוח ירוד, בעיות זיכרון וריכוז, כאבי בטן ותחושת חרדה. הגורם לפיברומיאלגיה אינו ידוע והמחקרים בנושא נמשכים.

קיימת השערה שחלק מתסמיני הפיברומיאלגיה דומים לאלו המופיעים בהפרעת דחק פוסט טראומטית, שיכולה להיות אחת הסיבות להתפתחות המחלה. 

הפיברומיאלגיה גורמת לירידה משמעותית בתפקוד, לרבות ביכולת לעבוד, ולכן הוכרה כמחלה בפני עצמה המקנה זכויות רפואיות במוסד לביטוח לאומי. עוד חשוב לדעת כי במקרים בהם ניתן לקשר בין המחלה לבין תאונת עבודה, קיימת אפשרות לתבוע פיצויים.

 

על הקשיים הכרוכים בקבלת הכרה בפיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה

הכרה במחלת פיברומיאלגיה עקב תאונת עבודה היא נושא מורכב, לאור הצורך להוכיח את הקשר בין תאונת העבודה והמחלה מול המוסד לביטוח לאומי. לאור מורכבות הנושא, ההליך להכרה בפיברומיאלגיה בעקבות תאונת עבודה הוא בדרך כלל ארוך ומורכב, בדומה להכרה בפגיעות עבודה אחרות. 

למרבה הצער, בניגוד למצבים רפואיים ברורים יותר כמו שברים או מחלות מקצוע, הכרה בפיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה, היא לא אוטומטית. למעשה, הן הנפגעים והן המוסד לביטוח לאומי לא תמיד מודעים לאפשרות של קשר סיבתי בין הכאבים הכרוניים לבין העיסוק של הנפגע. כתוצאה מכך, קיימים מקרים בהם המוסד לביטוח לאומי, אינו מזהה או מקבל את הטענה שתאונת עבודה היא שהובילה להתפתחות הפיברומיאלגיה אצל התובע.

יחד עם זאת, בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות לנושא זה בקרב בית הדין לעבודה והמוסד לביטוח לאומי. כתוצאה מכך, ישנה כיום נטייה גוברת להכיר בתביעות של פיברומיאלגיה בשל תאונת עבודה ולהעניק פיצוי כספי וזכאות לזכויות רפואיות והטבות נוספות לסובלים מן המחלה.

 

כמה אחוזי נכות ניתן לקבל במוסד לביטוח לאומי בגין פיברומיאלגיה מתאונת עבודה?

על פי תקנות המוסד לביטוח לאומי, ניתן לקבוע אחוזי נכות בטווח שבין 10% ל- 40% עבור מחלת פיברומיאלגיה שהוכרה כנובעת כתוצאה מתאונת עבודה. אחוז הנכות הספציפי נקבע בהתאם למאפייני המקרה, כגון סוג העיסוק של העובד, גיל הנפגע וחומרת התסמינים עמם הוא מתמודד. יחד עם זאת, כפי שצוין, ההליך להוכחת קשר סיבתי בין הפיברומיאלגיה לתאונת העבודה הוא לעיתים קרובות מורכב וארוך.

 

מה צריך להוכיח בביטוח לאומי על מנת לקבל תגמולים בגין פיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה?

על מנת לזכות בתביעה לפיצויים מביטוח לאומי בגין פיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה, יש להוכיח מספר דברים:

  1. יש להראות שאירעו מספר אירועים פתאומיים המהווים "תאונה" על פני ציר הזמן. 
  2. יש להציג חוות דעת רפואית הקושרת בין אותם אירועים לבין הנזק שנגרם. 
  3. יש להוכיח קשר סיבתי בין התאונות לבין תנאי או סוג העבודה.

במידה ויוצגו הוכחות אלה כנדרש, ניתן יהיה לקבל פיצוי כספי בגין נכות שנגרמה מפיברומיאלגיה עקב תאונת עבודה.

 

האם פיברומיאלגיה יכולה להתפרץ בעקבות תאונת עבודה?

כן, פיברומיאלגיה יכולה להתפתח כתוצאה מתאונת עבודה במקרים מסוימים.

ישנם כמה מנגנונים אפשריים שבהם פיברומיאלגיה יכולה להיות קשורה לתאונת עבודה:

  • חבלה פיזית ישירה – טראומה או פגיעה ברקמות הרכות של הגוף במהלך תאונה יכולה לעיתים לגרום נזק לעצבים ולמערכת העצבים, מה שעלול לתרום להתפתחות פיברומיאלגיה.
  • לחץ נפשי קיצוני – חוויית לחץ נפשי קשה כתוצאה מתאונת עבודה יכולה במקרים מסוימים להוביל להתפרצות של פיברומיאלגיה.
  • אינטראקציות בין תרופות לטיפול בפציעה לבין מצבים רפואיים אחרים – לדוגמה, תרופות מסוימות שנועדו לשכך כאבים לאחר פציעה יכולות במקרים נדירים לתרום להתפתחות פיברומיאלגיה.

אם כן, אפשרי שפיברומיאלגיה תתפרץ בעקבות תאונת עבודה, אם כי זו אינה תוצאה שכיחה.
לפיכך יש לבדוק כל מקרה לגופו על מנת לקבוע קשר סיבתי בין הפיברומיאלגיה לתאונה.

 

האם ביטוח לאומי מכיר בלחץ נפשי כתוצאה מהעבודה כגורם להתפרצות פיברומיאלגיה?

ידוע כי בחלק ממקרי הפיברומיאלגיה הרקע הוא טראומה נפשית או גופנית, כגון תקיפה, לחץ נפשי, או אירוע רפואי כמו ניתוח. השאלה היא האם ניתן לתבוע פיצויים מביטוח לאומי על סמך פיברומיאלגיה שנגרמה מלחץ נפשי בעבודה.

אין לכך תשובה חד משמעית, אך מחקרים מראים על קשר בין לחץ כרוני בעבודה כתוצאה מעומס, לוח זמנים אינטנסיבי ואחריות גבוהה, לבין התפתחות המחלה. יחד עם זאת, קשה להוכיח זאת באופן משפטי לצורך קבלת פיצויים.

למרות קיום הפיברומיאלגיה, רוב הנפגעים ממשיכים בעבודתם כרגיל, מה שגורם להחמרה במצבם עם הזמן. חלקם אינם מודעים דיה למגבלה הפיזית שנוצרה וממשיכים לעבוד באותה רמה של עומס ולחץ. למרבה הצער, כל אירוע בודד של לחץ או עומס יתר בעבודה עלול להחמיר את תסמיני מחלתם. לפיכך, בחלק מהמקרים ניתן יהיה לטעון כי מקור ההחמרה בפיברומיאלגיה הוא בתנאי העבודה, ובכך להכיר בה כתאונת עבודה לצורך פיצויים.

 

האם ניתן לקבל פיצוי מגורמים נוספים מלבד ביטוח לאומי בגין פיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה?

בנוסף לאפשרות לתבוע פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי בגין פיברומיאלגיה שהוכרה כתאונת עבודה, קיימות אופציות נוספות לתביעות כספיות במקרים אלה:

ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגד המעסיק 

הדבר יתאפשר אם ניתן יהיה להוכיח שהמעסיק התרשל בחובת הזהירות כלפי העובד ותרם להתפתחות המחלה שלו או החמרתה.

ניתן להגיש תביעת ביטוח פרטית

זאת אם לעובד יש פוליסת ביטוח פרטי מתאימה כגון פוליסת אובדן כושר עבודה. במקרים אלו ניתן להגיש תביעה לחברת הביטוח על פי תנאי הפוליסה.

יש לציין כי במקרה של תביעה כנגד המעסיק או חברת הביטוח, סכום הפיצויים עלול להיות מופחת בשל הקיזוז של הסכומים ששולמו או ישולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי. 

בנוסף, בתביעה כנגד המעסיק הפיצוי עשוי לרדת אם ייקבע כי לעובד היה אשם תורם לתאונה, לדוגמה נהיגה פזיזה שתרמה לתאונת הדרכים על אף קיומו של מפגע בסביבת העבודה.

 

לסיכום – סובלים מפיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה? אל תוותרו על זכויותיכם!

אף על פי שבשנים האחרונות חלה התקדמות בתחום ויותר תביעות של אנשים שחלו במחלת פיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה מקבלות הכרה, עדיין ידועה נטייתם של המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח להימנע מאישור תביעות הנוגעות למקרים רפואיים פחות שכיחים כגון אלו, בכדי למנוע הצפה של המערכת בתביעות דומות. 

לפיכך, התהליך להכרה בפיברומיאלגיה כתאונת עבודה הוא לרוב ארוך ומורכב גם בתקופתנו, ודורש היכרות מעמיקה ומדויקת של החוקים והפסיקה, בדגש על חוק הביטוח הלאומי.

לאור האמור לעיל, מומלץ להיעזר בליווי משפטי מקצועי בתהליך מימוש הזכויות לחולי פיברומיאלגיה. משרד עורכי הדין אימבר גולן פרטוש מתמחה בייצוג נפגעי תאונות עבודה בביטוח לאומי וגופי ביטוח נוספים, ויכול לסייע לכם לקבל את הפיצוי המגיע לכם במלואו. פנו למשרדנו כעת וקבלו את הסיוע המשפטי המגיע לכם.

פיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה

פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית בתחום הראומטולוגיה. היא מאופיינת בכאבים בשרירים, גידים ונקודות שונות בגוף, ללא קשר ישיר למחלה אוטואימונית מוגדרת.

על פי תקנות הביטוח הלאומי, ניתן לקבל בין 10% ל- 40% אחוזי נכות בגין פיברומיאלגיה שהוכרה כפגיעת עבודה. 

אחוז הנכות הספציפי נקבע בהתאם למאפייני המקרה, כגון סוג העיסוק, גיל הנפגע וחומרת התסמינים שהוא חווה.

כן. הפיברומיאלגיה גורמת לירידה משמעותית בתפקוד, לרבות ביכולת להתפרנס, ולכן הוכרה כמחלה בפני עצמה המקנה זכויות רפואיות. במקרים בהם ניתן לקשר בין המחלה לבין תאונת עבודה, קיימת אפשרות לתבוע פיצויים.

ההליך להכרה בפיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת עבודה במוסד לביטוח לאומי, אינו פשוט ויש לעמוד במספר קריטריונים, כגון הצגת חוות דעת רפואית מתאימה והוכחת קשר סיבתי בין האירוע התאונתי לבין תנאי או סוג העבודה. לכן  מומלץ להיעזר בליווי משפטי מקצועי בתהליך התביעה.

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עו"ד אימבר גולן פרטוש
עו"ד אימבר גולן פרטוש

בעלת המשרד, עו״ד אימבר גולן פרטוש מומחית בתחום נזקי הגוף עם ניסיון רב של ייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן בועדות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.

בעברה, עבדה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

בנוסף, עומדים לזכותה שורה ארוכה של תקדימים משפטיים פורצי דרך בתחום נזקי הגוף.

עו"ד אימבר גולן פרטוש ברשתות:

פייסבוק | אינסטגרם | יוטיוב | טלפון: 077-804-3544 | מייל: [email protected]

משרד עו"ד אמבר גולן פרטוש
לקבלת יעוץ אישי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אודות המשרד
משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש נוסד בשנת 2012 והינו משרד מוביל בתחום נזקי הגוף.
 
המשרד מונה צוות עורכי דין מומחים בתחום נזקי הגוף, בייצוג בבתי המשפט ובבתי הדין השונים, וכן מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, מס הכנסה ומשרד הביטחון.
מהתקשורת
כלכליסט
פורסם ב- כלכליסט

במקרה של פציעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, התיעוד הוא קריטי להצלחת התביעה - מאמר שפורסם בכלכליסט .

חדשות פתח תקווה
פורסם ב-חדשות פתח תקווה

מדוע חשוב להיות מלווה על ידי עורך דין למימוש הזכויות שלכם מול ביטוח לאומי?

14 עכשיו
פורסם בחדשות 14

בשנת 2022 נשבר שיא של 4 שנים במספר הנפגעים בתאונות עבודה. עו"ד אימבר גולן פרטוש בראיון בנושא.

לוגו מעריב
פורסם ב-במעריב

יפוצה בכ - 3 מליון ש"ח על אף שהחליק מקטנוע בתאונה עצמית.

לקוחות ממליצים
לעו"ד אימבר גולן פרטוש.ברצוני להעריך אותך ולצייןעל היחס החם ומקצועיות אשר קיבלתי אצלכם בטיפול... בבעיה שלי . ברצוני לציין שהכל נעשה בצורה טובה ומעולה עם צוות טוב של עורכי דין טובים ומעולים שמטרתם לעזור ללקוח .לבסוף חשוב מאוד לציין שיש תוצאות טובות. תודה רבה על הכל מעריך אותכם מאוד וממליץ מאוד מימני דורון.קראו עוד
מומלץ בחום מקצוענים ביותר!
שירות ישר ומקצועי ללא עוררין!
שירות נהדר...
משרד מקצועי קיבלתי שירות מצוין תודה על הכל
מקצועיות ואנושיות של אימבר העומדת בראש המשרד וצוותה. מומלץ בחום!!!
מקצועיותאמינותויד ביד לאורך כל הדרך .
שירות מיקצועי.ייצוג ופתרון בעיות ומיצוי זכויות בהצלחה.אמבר ועובדיה קשובים ללקוח נותנים מעצמם מעל... ומעברקראו עוד
js_loader
הצלחות המשרד עורך דין תאונות עבודה, עורך דין ביטוח לאומי, תאונות עבודה
DUNS 100 - משרד עורכי דין אימבר גולן פרטוש
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו:
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 112 ביקורות
×
js_loader
דילוג לתוכן